Közlekedési múzeum: újabb meglepő epizód

Bár az Építési és Közlekedési Minisztérium tavaly októberben 25 millió forintért megvásárolta a debreceni Archiko Kft. látványtervét és további nyolc pályaműre még 70 millió forint közpénzt elköltött a Magyar Közlekedési Múzeum nyílt ötletpályázata során, Lázár Jánosék a jelek szerint mégsem elégedettek. Holott akkor azt mondták, a város határába, az M35-ös sztráda mellé szánt, vitorlásra emlékeztető építészeti ötlet a „legbátrabb, legkifinomultabb” válasz a múzeumépület „ikonikusságával” kapcsolatos pályázati elvárásra.
A tárca azonban most meghívásos tervpályázatot írt ki azzal, hogy az „ötletpályázattól eltérő pályamunkákat, új megoldásokat” vár. Az állami szerv ezúttal is bőkezű, bruttó 165 millió forintot fordítanának pályamunkák megvásárlására, a győztes ezúttal is huszonötmillióval mehet haza (a legalacsonyabb vételi összeg 3 millió forint). A felhívás június 27-én megjelent az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben, a pályázati jelentkezés határideje július 17.
Amíg az ötletpályázat célja meghatározott funkcióra, esetleg helyszínre szóló építészeti ötletek beszerzése, addig a tervpályázat olyan versenyeztetési forma, amely során a tervjavaslatok alapján választanak győztest. A tervpályázat célja az építészeti feladatra legalkalmasabb tervező kiválasztása.
A minisztériumi részvételi felhívásában az olvasható, hogy innovatív, jövőbe mutató, magas építészeti minőséget tükröző, a jelen és a távlati funkcionális igényeket messzemenően kiszolgáló terveket várnak a mintegy 13 ezer négyzetméteres épületre vonatkozóan. A cél az, hogy a kiválasztott pályázóval továbbtervezésre irányuló szerződést kössenek. A 12 fős bírálóbizottságban Lánszki Regő építészeti államtitkár, Perényi Lóránt építészeti stratégiáért felelős helyettes államtitkár mellett Papp László, Debrecen polgármestere és Gábor István városi főépítész is benne van.
A tervpályázati meghívottak:
- Archiko Kft., Debrecen
- DPI-DESIGN Kft., Budapest
- DAW Építész Stúdió Kft., Budapest
- Építészkohó Kft., Budapest
- VH Stúdió Kft., Budapest
- Tecton Kft., Budapest
- Fülöp Tamás
- UNITEF'83 Zrt., Budapest
- TSPC Kft., Győr
Az egészben az a meglepő, hogy a Magyar Természettudományi Múzeum esetében egyetlen tervpályázati kiírás elegendő volt a nemzetközi szinten is nívós eredmény megszületéséhez jóval kevesebb pénz elköltése mellett.
A múzeumberuházás ügyében Lázár János évek óta szópárbajt vív egyik ellenlábasával, Vitézy Dáviddal, aki elutasító a debreceni kiállítóhely megépítésével. Ennek okairól tavaly júliusban írtunk. Ugyanakkor a miniszter az egyik májusi Lázárinfón már maga sem volt biztos a saját elképzelése helyességében.
„Arra gondoltam, hogy a BMW-vel közösen meg lehetne csinálni Európa legújabb, legmodernebb közlekedési múzeumát. Sokan támadtak ezért a gondolatért, merthogy Debrecen messze van. (…) Sajnos nem látom a debreceniekben sem az elszántságot a Közlekedési Múzeum ügyében és másokban sem”
– fogalmazott május 9-én Keszthelyen, hozzátéve, ha „a társadalom, a közösség úgy dönt, hogy inkább Budapesten legyen a múzeum, ő azt is tudomásul veszi”.
Erre Papp László riposztozott: – Mind Lázár miniszter úr, mind Vitézy Dávid megnyugtatására szeretném jelezni, hogy a debreceniek elszántságával semmi probléma nincs. A közlekedési múzeum – ahogy a természettudományi múzeum Debrecenbe költöztetése is – az ország keleti térségének fejlődését mozdíthatja elő, arról nem is beszélve, hogy a Debreceni Egyetem biztosítja a múzeumokhoz szükséges szakemberek képzését – írta közösségi oldalán a polgármester.
Az önkormányzat június 30-i közleményében azt írta, üdvözlik az építészeti tervpályázatot, amely „jelentős lépés a régóta várt múzeum létrehozásának folyamatában, és megerősíti Debrecen szerepét a régió, sőt az ország kulturális és turisztikai életében”.
Ratalics László































