Polgár közlekedési gondja megoldásért kiált

Polgár város határában, a 35-ös főút tiszaújvárosi végénél évek óta fennáll egy veszélyes közlekedési helyzet. A városból a főútra való felhajtás reggel és délután igazi rémálom az autósoknak: hosszú kocsisorok, kockázatos manőverek, villogások és dudálások jellemzik a reggeli és a késő délutáni órákat. Bár kormányhatározat született a kereszteződés körforgalommá alakításáról, a beruházás parkolópályára került. Most a helyiek és a közéletben ma is aktív Csige Tamás összefogásával új lendületet kapott az ügy.
A veszély mindennapos
A 35-ös számú főút Hajdú-Bihar vármegyei szakaszán három veszélyes csomópontot jelöltek ki fejlesztésre: kettőt Hajdúböszörményben, egyet Polgáron. A polgári csomópont különösen kritikus. Aki reggelente próbált már a Tiszai útról kifordulni a főútra, tudja: az autósok gyakran hosszú percekig rostokolnak, majd kénytelenek kockázatot vállalni, hiszen el kell jutni úticéjukig. Csige Tamás személyes tapasztalata szerint tíz autósból kettő úgy kanyarodik ki, hogy csikorog a kerék, míg másokra villognak vagy dudálnak a főúton haladók.
– Sokáig nem lehet ezt így tartani
– fogalmazott a Cívishírnek a korábbi országgyűlési képviselő, aki szerint a közlekedésbiztonság érdekében elengedhetetlen a körforgalom megépítése.
A volt hajdúdorogi polgármester egy rövid videót tett közzé a csomópontnál uralkodó állapotokról. A felvételt 16 óra alatt több mint 410 ezren nézték meg, és hozzászólások sokasága érkeztek. A kommentelők többsége egyetértett: a helyzet tarthatatlan, a körforgalom az egyetlen valódi megoldás.
Akadtak persze ellenhangok is, például akik kerülőutakat javasoltak: a 36-os felhajtót vagy a hajdúnánási lámpás kereszteződést. Ám sokan rámutattak: a város nyugati részén élőknek ez irreális kerülő lenne. Más hozzászólók a ködös, őszi-téli időszakra hívták fel a figyelmet, amikor a látási viszonyok miatt a kockázat még nagyobb.
„Olyan, mintha 19-re húznál még egy lapot”
– jegyezte meg egy kommentelő, érzékeltetve a kikanyarodás szerencsejáték-jellegét.
Aláírásgyűjtés indul
A felvetett problémát nem hagyta szó nélkül Csige Tamás sem. Bejelentette: egy hónapon keresztül aláírásgyűjtést szerveznek Polgáron, amelyhez digitálisan is lehet csatlakozni. A cél 3-5 ezer aláírás összegyűjtése, amit a kormányzat felé jelzésként nyújtanak be. – Nem konfrontációról van szó, hanem figyelemfelhívásról. Meg kell mutatni, hogy a helyi társadalom ezt a kérdést kiemelten fontosnak tartja – hangsúlyozta.
Az aláírásgyűjtésbe Hajdúböszörményben is bekapcsolódnak, hiszen ott is hasonlóan veszélyes csomópontok várnak megoldásra. A példa adott: számos helyen már bizonyított, hogy a körforgalom biztonságosabbá és gördülékenyebbé teszi a közlekedést.
„Ez tegnap is veszélyes volt, ma is az”
Polgáron és környékén régóta beszédtéma a város határában lévő kereszteződés, amelyet az elkerülő út építésekor, negyedszázaddal ezelőtt alakítottak ki. Tóth József, Polgár polgármestere emlékeztetett: már akkor is sokan vitatták a csomópont biztonságát, de az akkori forgalmi viszonyok között még elfogadhatónak ítélték. Azóta azonban drasztikusan megnőtt a járműforgalom, és a kereszteződés balesetveszélyessége számos súlyos, olykor halálos tragédiában mutatkozott meg.
– Nem narancsos, nem piros ügy ez: itt emberéletekről van szó
– hangsúlyozta a polgármester, aki szerint a szakmai egyetértés ma már teljes: a megoldás kizárólag egy körforgalom lehet. A városvezető felidézte, hogy 2022-ben kormányhatározat született a csomópont átépítéséről, de a projektet 2023-ban a felfüggesztett fejlesztések közé sorolták. – Azóta több beruházás visszakerült a megvalósítandók közé, ez viszont nem. Mi minden fórumon jelezzük, hogy a halogatás újabb baleseteket szül – mondta. Tóth József hozzátette: pártállástól függetlenül mindenki egyetért a sürgős beavatkozásban. – Inkább tegnap, mint holnap. Ez a kereszteződés nem várhat tovább – jelentette ki.
Polgár lakói tehát nap mint nap megtapasztalják, milyen kiszolgáltatott helyzetet jelent a 35-ös főútra való felhajtás. A közlekedésbiztonsági kockázat közösségi üggyé vált, amely mellé sokak álltak oda, köszönhetően a közösségi médiában elért figyelemnek és az aláírásgyűjtésnek. Most a kérdés az, hogy a kormányzati döntéshozókhoz eljut-e a kezdeményezés hangja, és visszakerül-e a polgári csomópont a fejlesztési listára. Egy biztos: a helyiek körforgalmat szeretnének, nem dugót és veszélyt minden reggel.


















