Német precizitás, kínai tőke, debreceni lendület

A Nagyerdei Stadion sajtóközpontjában nyitották meg május 23-án délelőtt az immár ötödik alkalommal megrendezett Debrecen Drive rendezvényt. A konferencia középpontjában a járműipar aktuális kérdései, a gazdasági folyamatok irányai és a debreceni szerepvállalás álltak.
A megnyitón Papp László polgármester, Szilvássy Zoltán rektor és Kósa Lajos országgyűlési képviselő mondott köszöntőt.
A polgármester szerint a cívisváros nemcsak követi, hanem formálja is az európai autóipar trendjeit. Mint fogalmazott, „jó egy folyamat zászlóvivőjének lenni”, mert a jövő emlékezni fog azokra, akik elsőként léptek. Kiemelte: a járműipari fellendülés első állomása az oktatás. A Debreceni Szakképzési Centrum tanulói létszáma megduplázódott, három kiemelt technikumnak kollégium épül, miközben a Debreceni Egyetem új karépülettel bővült. A város gazdasága pár év alatt négyszeresére növelte az iparűzési adóból származó bevételeit, a járműipari szektorban pedig immár közel nyolcezer ember dolgozik. – Debrecen otthont tud adni ennek az iparágnak, és mi meg is mutatjuk a Debrecen Drive-on keresztül, milyen szép ez az egész. Meggyőződésem, hogy a Drive hamarosan Közép-Európa egyik legnagyobb autóshow-ja lesz – zárta beszédét a városvezető.
A Debreceni Egyetem rektora filozofikusabb hangot ütött meg. A járműipari változásokat „izgalmas időkként” értékelte. Szilvássy Zoltán szerint Debrecen ereje az együttműködésben rejlik: a BMW (német), a CATL, az EVE Power, a Semcorp (kínai), valamint a Debreceni Egyetem (magyar) hármas egysége páratlan tudásközponttá és lehetőségek helyszínévé teszi a várost. Az elektromos autókról elmondta, hogy azok innovatívak, de jelenleg túl drágák és a töltési infrastruktúra is kihívást jelent. – A hibrid hajtás lehet az arany középút. Nem gond a töltés, a városban elektromosan is működtethető és árban is versenyképesebb – fogalmazott. A rektor szerint a Debreceni Egyetem feladata az, hogy tudásban és alkalmazkodóképességben felkészítse a jövő szakembereit. Mint mondta, a jövő két kulcsszava a tudás és a kooperativitás.
Kósa Lajos három alapigazsággal nyitotta a felszólalását.
Elsőként hangsúlyozta: „amióta az ember feltalálta a kereket, a közlekedés alapvető igény maradt – és marad is”. Ezután gazdaságpolitikai irányba vitte a gondolatmenetet. Véleménye szerint a gazdasági problémákat gazdasági eszközökkel kell megoldani, nem pedig politikai retorikával. „A szankciókkal nem lehet megoldani politikai konfliktusokat – láttuk Észak-Korea vagy Oroszország esetében” – figyelmeztetett. Szerinte a világ legjobb ötleteit is el lehet rontani, ha azokat alkalmatlan emberekre bízzák. Az Európai Unió aktuális vezetése szerinte erre példa. A járműipar jövőjét illetően úgy véli: „nem lesz egyetlen üdvözítő hajtásforma, a világ diverzifikálódik”. Még akár atommeghajtású teherautókat is elképzelhetőnek tartott. Zárásként nyitottságra intett: „Nem szabad bezárkózni, nem szabad egyetlen irányba korlátozni a fejlődést. Figyeljük, mit üzen az ipar – és maradjunk versenyben.”
A Debrecen Drive tehát már nemcsak autók és motorok parádéja, hanem platform a jövőről való gondolkodásra. Egy város, amely közel 500 éve tanít, most gyárt is. És nem is akármit. A járműipar jövőjét – ha minden jól megy – Debrecenben már nemcsak nézik, hanem írják is.
CH































