Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték

Cívishír | 2025. 05. 23. | 16:43:26
Az év első negyedévében eladott új autók 37 százaléka volt benzines vagy dízel – hangzott el a Debrecen Drive-on.
Elektromos vagy belsőégésű? Fejeséket is kérdezték
Vasárnap estig várnak családi programokkal (Fotó: Debrecen Drive)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál; aki keveset megy és ritkán hagyja el a várost, annak jobb lehet az elektromos, de még így is akadnak hátrányok – szűrhettük le az ötödik Debrecen Drive szakmai konferenciáján május 23-án a Nagyerdei Stadionban.

A népszerű járműipari kiállítás és show felvezető napján – a köszöntők után – az MBH Bank részéről Záhonyi Ádám egyebek mellett a belsőégésről az elektromos meghajtásra, a „zéró kibocsátásra” való átállás nehézségeiről beszélt, emlékeztetve, előbbit – a gépjárművek esetében – eredetileg 2035-ig engedélyezték volna az európai uniós országokban. A széndioxid-kvóták túllépése miatt szigorú büntetésekkel sújtott gyártók a kereskedőkkel együtt bizonytalanok a jövőt illetően, az európai járműipar helyzetét a kínai autódömping és az USA vámháborúja tovább nehezíti – hangzott el. Az sem segít, hogy a vásárlói márkahűség múltidőbe került. A szakember szerint az ágazati szereplők általános véleménye az, hogy az átállás a tervezettnél hosszabb időt vesz majd igénybe, eközben a vevőket a plugin hibridek felé terelik. Ugyanakkor a folyamat országonként is eltérő, hiszen míg Kínában az állampárt eldöntötte az elektromos autózás felfuttatását, addig az USA-ban – Magyarország is ide sorolható – nincs ekkora elfogadottsága a technológiának.

Hazánkban például a 2025 első három hónapjában értékesített új gépjárműveknek a 17 százaléka volt tisztán elektromos, míg a benzines és a dízel meghajtás együttesen 37 százalékot tett ki. Záhonyi Ádám hozzátette, az elektromos autók 80 százalékát cégek vásárolták, miután idén ők kaptak rá központi támogatást.

Debrecen polgármestere köszöntötte a konferencia résztvevőit a kerekasztal-beszélgetések előtt (Fotó: Papp László / Facebook )

A Debreceni Drive szakmai konferenciájának első kerekasztal-beszélgetésén Bói Lóránd közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkár egy, a zöld rendszámok 2024-es szigorítására vonatkozó felvetésre úgy reagált, nem készülnek változtatásra, ugyanakkor az alacsony károsanyag-kibocsátású hibridek esetében nem kizárt, hogy a jogalkotó, ha jelentős késéssel is, de lekövethet kívánatos változásokat. Ezzel arra célzott, hogy egyszer talán újra ösztönözhetik ingyenes parkolással a kisebb teljesítményű hibrid autók vásárlását. Mivel Magyarországon a jellemző autóhasználat napi 30-40 kilométerre korlátozódik, Bói az elektromobilitás helyét a városi közlekedésben látja. Hozzátette: Debrecenben és Nyíregyházán – az agglomerációt is ideértve – a vasút fejlesztésén van a hangsúly, különös tekintettel arra, hogy a már meglévő és az épülő gyárakba el is kell jutni.

A CATL kommunikációs és PR menedzsere, Sidló Noémi azt mondta, az akkumulátorgyártásban világszinten 40 százalékos piaci részesedéssel bíró vállalatnál elsődlegesen a tisztán elektromos meghajtás mentén terveznek, ezzel együtt a debreceni gyár fókuszában az európai ügyfelek kiszolgálása áll. Az iparági lassulást a kínaiak is érzékelik, de a folyamat nem áll le. – A CATL már 14-16 év élettartammal bíró akkumulátorokat fejleszt és képesek 5 perc töltéssel 570 kilométere hatótávot biztosítani. Közben egy másik kínai járműipari vállalattal, a NIO–val olyan, nagyvárosokba szánt, a teljes országukat lefedő akkumulátorcsere-hálózatot építenének ki, amely révén percek alatt eleve feltöltött akkumulátorokat kapnának a gépjárművek a töltőállomásokon – hangoztatta Sidló Noémi.

Wolf Csaba, a Semcorp Hungary Kft. alelnöke közölte: a nagy összegű beruházásokra, a világszerte épülő gyárakra tekintettel nem az a kérdés, hogy a jövő közlekedése elektromos lesz-e, hanem az, hogy milyen típusú akkumulátorokat használunk a következő időszakban. 

Szerinte a lítium-ionos akkumulátorok a fajlagos alacsony áruk miatt 10 évig még biztosan meghatározóak lesznek. A szakember emlékeztetett, Kína kutatás-fejlesztésben bőven Európa előtt jár, az e-autók pedig sokkal kapósabbak. Ugyanakkor – jegyezte meg – az ilyen összehasonlítások a totálisan eltérő politikai, társadalmi viszonyok miatt torzítanak (magyarul az ázsiai országban sokkal gyorsabban megszületnek jelentős döntések, ugyanakkor a társadalom azt legfeljebb tudomásul veheti). Mielőtt végleg átadnák a helyüket a tisztán elektromos meghajtásnak, Wolf Csaba 15 évet ad a plugin hibrideknek; ő maga egyelőre dízel autót használ, mert kényelmesnek tartja és 1200 kilométert mehet tankolási kényszer nélkül (naponta is sokat autózik).

A thyssenkrupp Components Technology Hungary Kft. mérnökségvezetője, Homovics Róberttől megtudhattuk, a német cég szempontjából nincs jelentősége, hogy melyik meghajtás lesz a befutó, hiszen az általuk gyártott rugók és stabilizátorok minden autóba szükségesek. Ők is érzik az ágazati visszaesést, a gyártókapacitásaik nincsenek leterhelve. Ő maga a dicsérte plugin hibrideket, mondván, sokaknak jelent élhető alternatívát.

A beszélgetést moderáló Husi Géza dékán (Debreceni Egyetem Műszaki Kar) a folyamatosan, azaz 15 percenként változó áramárra irányítva a figyelmet, az energiatárolás kérdéseiről beszélt. Dolgoznak azon – jelezte –, hogy Debrecenben 15 éven belül a lehető legelőnyösebben valósulhasson meg az áramhasználat (például a közösségi járműveket úgy töltsék, hogy az a legolcsóbb legyen).

Egy másik kerekasztal-beszélgetésen Adorján Zoltán sokszoros magyar bajnok salakos, a város díszpolgára jövőbe mutatónak nevezte az elektromos meghajtást és egyre kifinomultabbnak tartja az ilyen motorversenyeket is. A nyomaték egyenesen lenyűgözi. Mégis, a sportág varázsához a zaj, a szag is szorosan hozzátartozik, márpedig az elektromossággal ez elvész, derült ki a szavaiból. 

Fejes Tamás ezúttal nem zenészként, hanem üzletemberként volt jelen. Ő úgy gondolja, 

a jövő meghajtása a gyártói, nagyvállalati, tulajdonosi érdekek mentén dől el, mi legfeljebb statisztálhatunk ehhez. – Ha úgy akarják, akkor elektromos autózás lesz. Én egyébként azt ajánlom, hogy mindenki a maga közlekedési igényei alapján hozzon döntést járművásárlásnál. Magam ezt is, azt is használom, városon belül elektromossal közlekedek, nagyobb utakra a dízellel megyek. Európa-szerte van tapasztalatom, úgy gondolom, az elektromos autózás egyelőre „billeg” a töltőhálózat hiányossága miatt 

– magyarázta a népszerű dobos, aki még mindig neheztel a jogalkotókra a zöld rendszámokhoz kötődő szigorítás miatt. Fejes Tamás úgy ugrott bele egy több tízmillió forintos plugin hibrid megvásárlásába – derült ki –, hogy ingyenes parkolással kalkulált, ám kellemetlen meglepetésre azt „egy tollvonással megszüntették”.

Szabó Péter László, a Schaeffler Debrecen ügyvezetője közölte: számukra az elektromobilitási iparág sokkal kevesebb megrendelést ad a korábbinál, bizonytalanságokat tapasztal és nem is hiszi, hogy 1-2 éven belül megváltozna a helyzet. Ő maga használ elektromos autót, ugyanakkor a meghajtás körüli korábbi felhajtást annak tulajdonítja, hogy a politika maga alá gyűrte a szakmai alapú véleményeket. 

A beszélgetést vezető Szujó Zoltán – aki a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség elnöke is – egy kutatás eredményét idézte, amely szerint minden tényezőt beleszámolva (a felhasznált anyagok kitermelésétől a gyártáson, az üzemeltetésen át az újrahasznosításig) az elektromos autók károsanyag-kibocsátása mindössze 5 százalékkal kevesebb a hagyományosénál. Igaz, a lokális környezetszennyezés kiküszöbölése – jegyezte meg – fontos szempont, hiszen jobb levegőt eredményez a településeken.

Ratalics László

Hirdetés
További híreink
Árverés útján adna el két telket Debrecen
Árverés útján adna el két telket Debrecen
A május 29-i közgyűlésen döntenek majd.
Német precizitás, kínai tőke, debreceni lendület
Német precizitás, kínai tőke, debreceni lendület
A járműipari robbanás új szakaszába lépett a cívisváros – megnyílt a Debrecen Drive.
Rendőrök elől menekült a drogos sofőr Debrecenben
Rendőrök elől menekült a drogos sofőr Debrecenben
Szabálytalan közlekedése buktatta le.
Baleset a Nyíl utcán
Baleset a Nyíl utcán
Lassabb közlekedés várható Debrecen ezen szakaszán.
Gázolt a vonat: a debreceni utasokat is érinti
Gázolt a vonat: a debreceni utasokat is érinti
Hosszabb menetidővel kell számolni.
Kezdődik a Faraktár utca–Vámospércsi út csomópontjának átépítése
Kezdődik a Faraktár utca–Vámospércsi út csomópontjának átépítése
A munkálatok 18 hónapig tartanak a debreceni kereszteződésben.
„Piros eső” Debrecenben
„Piros eső” Debrecenben
Nincs feloldozás, csak dermedt emlékezés; a Forte Társulat előadásán jártunk.
Hármas karambol a 4-esen, Debrecennél
Hármas karambol a 4-esen, Debrecennél
Az autópálya felhajtónál ütköztek
Német precizitás, kínai tőke, debreceni lendület
Német precizitás, kínai tőke, debreceni lendület
A járműipari robbanás új szakaszába lépett a cívisváros – megnyílt a Debrecen Drive.
„Piros eső” Debrecenben
„Piros eső” Debrecenben
Nincs feloldozás, csak dermedt emlékezés; a Forte Társulat előadásán jártunk.
Két kontinens, egy diploma – Debrecenből
Két kontinens, egy diploma – Debrecenből
A Debreceni Egyetem és a Dél-Dakotai Állami Egyetem precíziós mezőgazdasági képzése európai mérföldkő az oktatásban.
Debreceni orvosokat ismertek el
Debreceni orvosokat ismertek el
Barta Juditot és Csanádi Zoltánt tüntették ki.
Miért éppen Debrecen? – Amandine Hubert válaszol
Miért éppen Debrecen? – Amandine Hubert válaszol
Franciaországba biztosan nem tér többé vissza.
Elindult a debreceni Zöld Őrszem
Elindult a debreceni Zöld Őrszem
Nem csodaszer, de jobb döntéseket hozhatnak a monitoring rendszer adatai által, mondta Papp László.
Néha orvosok is lehetnek az egészségügyi szakdolgozók
Néha orvosok is lehetnek az egészségügyi szakdolgozók
Amennyiben magasan képzettek - hangzott el a Debreceni Egyetemen.
Akik rengeteget tesznek az egyetemi sportért
Akik rengeteget tesznek az egyetemi sportért
A Debreceni Egyetem és a DEAC munkatársait is díjazták.
Száz éve született a debreceni zseni
Száz éve született a debreceni zseni
A nagy elődökről kötelességünk megemlékezni - így a rektor.
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Az iparban jelentősen megnőtt a gumifelhasználás.
Egyelőre a nők viszik prímet a DEAC-pályán
Egyelőre a nők viszik prímet a DEAC-pályán
Megkezdődött a nagy dolgozói mozgásprogram.
Két napig mozognak megállás nélkül Debrecenben
Két napig mozognak megállás nélkül Debrecenben
Megmozgatják az egyetemi kollektívát.
Trump „bosszút állna” az Európai Unión
Trump „bosszút állna” az Európai Unión
Az Egyesült Államoknak évente több mint 250 millió dollár kereskedelmi deficitje áll fenn az Európai Unióval szemben.
Foglalkoztatottság: kevesebben dolgoznak, mint tavaly
Foglalkoztatottság: kevesebben dolgoznak, mint tavaly
A munkanélküliségi ráta 4,4 százalék.
Ők a leggazdagabb magyarok!
Ők a leggazdagabb magyarok!
Egy év alatt 22 százalékkal nőtt a vagyonuk.
Debrecenbe önti a most szerzett milliárdokat a CATL
Debrecenbe önti a most szerzett milliárdokat a CATL
Elemzők szerint nagy várakozás övezi a befektetők körében a CATL termékei iránti keresletet.
Vízvezetékek: úttörő szerepben Álmosd
Vízvezetékek: úttörő szerepben Álmosd
Kis település nagy tervei: egészséges ivóvíz és korszerű közlekedés.
Csatornázási beruházásra készülnek Nyulason
Csatornázási beruházásra készülnek Nyulason
A debreceni önkormányzat finanszírozza a projektet.
Százmilliós fejlesztés kezdődik Hajdúszováton
Százmilliós fejlesztés kezdődik Hajdúszováton
Több mint 3600 métert érint a beruházás.
Varga Zoltán: Debrecent halálra ítélték
Varga Zoltán: Debrecent halálra ítélték
Hallhatjuk az éjjel-nappal sivító-dohogó gyárak lélekölő robaját - fogalmazott.
Rekordfogás: 24 milliárd forintnyi árut találtak
Rekordfogás: 24 milliárd forintnyi árut találtak
Több hónapos felderítés előzte meg a rajtaütést.
Lejár az adóbevallás határideje
Lejár az adóbevallás határideje
Ne feledje el átnézni a tervezetet!
KSH: a bruttó átlagkereset 714 400 forint
KSH: a bruttó átlagkereset 714 400 forint
Megérkeztek a legfrissebb adatok.
Árrésstop: olcsóbb a vécépapír és a tampon
Árrésstop: olcsóbb a vécépapír és a tampon
Összesen 30 termékkategória árát szabályozzák.
„Piros eső” Debrecenben
„Piros eső” Debrecenben
Nincs feloldozás, csak dermedt emlékezés; a Forte Társulat előadásán jártunk.
Ünnepel Berettyóújfalu: egésznapos városnapi forgatag
Ünnepel Berettyóújfalu: egésznapos városnapi forgatag
Május 24-én igazi közösségi ünnepre készülnek.
Programkavalkáddal készül a nyárra Hajdúszoboszló
Programkavalkáddal készül a nyárra Hajdúszoboszló
Kultúra, szórakozás, fesztiválok – Hajdúszoboszló a nyár minden napjára kínál élményeket.
A Golgota fél év után hazatér Debrecenbe
A Golgota fél év után hazatér Debrecenbe
Újra együtt Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája.
Átlép a fény Hajdú-Bihar határán
Átlép a fény Hajdú-Bihar határán
A látványosságot Nagyváradra viszik.
Kinyitott az Alföld legnagyobb „plázája”
Kinyitott az Alföld legnagyobb „plázája”
Páratlan termékkínálat a Mihály-napi nagyvásárban.
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja a Zsuzsival: élmény, tudás és természet egy helyen.
Tina Turner lelke Debrecenben
Tina Turner lelke Debrecenben
Rebecca O’Connor, a világ egyetlen Tina Turner által támogatott előadója, május 18-án lép színpadra a Kölcsey Központban.
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
A közlekedési kultúra napján, május 11-én, vasárnap újra felnyílnak a sorompók a DKV Zrt. Salétrom utcai telephelyén.
Feminárium: fókuszban a debreceni nők
Feminárium: fókuszban a debreceni nők
Ingyenes rendezvénysorozatot indít a Civil Fórum.
Képtelen történet ihlette a debreceni újságírót
Képtelen történet ihlette a debreceni újságírót
„Vidéki mocorgásból” Nők Lapja irodalmi díj.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Árverés útján adna el két telket Debrecen
Árverés útján adna el két telket Debrecen
A május 29-i közgyűlésen döntenek majd.
Hirdetés
Hirdetés
Révész: siralmas a magyarok egészségi állapota
Révész: siralmas a magyarok egészségi állapota
A várható élettartam jócskán elmarad az uniós átlagtól.
Hirdetés
Gazdaság
Trump „bosszút állna” az Európai Unión
Az Egyesült Államoknak évente több mint 250 millió dollár kereskedelmi deficitje áll fenn az Európai Unióval szemben.
Foglalkoztatottság: kevesebben dolgoznak, mint tavaly
A munkanélküliségi ráta 4,4 százalék.
Ők a leggazdagabb magyarok!
Egy év alatt 22 százalékkal nőtt a vagyonuk.
Debrecenbe önti a most szerzett milliárdokat a CATL
Elemzők szerint nagy várakozás övezi a befektetők körében a CATL termékei iránti keresletet.
Vízvezetékek: úttörő szerepben Álmosd
Kis település nagy tervei: egészséges ivóvíz és korszerű közlekedés.
Csatornázási beruházásra készülnek Nyulason
A debreceni önkormányzat finanszírozza a projektet.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Ünnepel Berettyóújfalu: egésznapos városnapi forgatag
Ünnepel Berettyóújfalu: egésznapos városnapi forgatag
Május 24-én igazi közösségi ünnepre készülnek.
Zoo Debrecen: háromnapos gyermeknappal készülnek
Zoo Debrecen: háromnapos gyermeknappal készülnek
Számos programmal várják a kicsiket és a nagyokat.
Programkavalkáddal készül a nyárra Hajdúszoboszló
Programkavalkáddal készül a nyárra Hajdúszoboszló
Kultúra, szórakozás, fesztiválok – Hajdúszoboszló a nyár minden napjára kínál élményeket.
Kerti rendszerezés mesterfokon
Kerti rendszerezés mesterfokon
Így teremts rendet egy nap alatt.
Hirdetés