Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hortobágy hídja csak papíron szép

civishir.hu | 2025. 09. 11. | 15:41:12
Vakolat omlik, festék hámlik, de a Közút állítja: minden rendben van.
Hortobágy hídja csak papíron szép
Esztétikailag erősen kifogásolható állapotban van a hortobágyi Kilenclyukú híd, főleg a déli oldala (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Hortobágy folyó fölött átívelő Kilenclyukú híd nem egyszerű közlekedési létesítmény. Ez a magyar Alföld egyik legismertebb jelképe. Kilenc boltívével, klasszicista vonalaival és közel kétszázéves múltjával nemcsak mérnöki teljesítmény, hanem a kulturális örökség szerves része. Valaha a Sóút fontos állomása volt, ahol a kereskedők és marhahajtók átkeltek a Hortobágy vizén. A tölcsérszerű rámpák segítették a gulyák, ménesek és pásztorok átvonulását. Nemzedékek élményei kapcsolódnak hozzá, sőt az irodalomban, képzőművészetben és néprajzban is nyomot hagyott. Ma turisztikai látványosságként, világörökségi helyszínként hirdeti a puszta dicsőségét. 

Egy ilyen örökség esetében joggal várná el bárki, hogy kifogástalan állapotban mutassa meg magát a látogatónak.

A valóság ezzel szemben jóval kiábrándítóbb. Aki a déli oldal felől közelíti meg a hidat, annak nem a nemzeti szimbólum méltósága, hanem a pusztulás nyomai tárulnak a szeme elé. A fehérre meszelt felület foltokban hámlik, a festék bőrszerűen válik le a falról. Ahol lepattog, ott előbújik a habarcs, sőt több helyen már a tartóháló is látszik. Az ívek alján darabokban hullik a vakolat, mintha a salétrom évtizedes lenyomatát őrizné a fal. A folyó fölötti szakaszon különösen látványos a pusztulás: a vakolat szinte eltűnt, a festék kifakult, a rámpák kőelemeiből darabok hiányoznak. A falak sötét, penészesnek tűnő foltokat viselnek magukon, amelyek a Hortobágy folyó partjáról különösen szembetűnők. Mindez inkább egy elhagyott malomépületre emlékeztet, semmint a magyar világörökség egyik kirakatára.

Az északi oldalról némileg szebb a kép: ott frissebbnek látszik a festés, valószínűleg néhány éve hozzányúltak. De közelről szemlélve itt is repedezik a felhajtó rámpa és a híd közötti tégla, az alap töredezett, a fehér meszelés pedig csak ideig-óráig fedi el a hibákat.

A híd ugyan közlekedésre alkalmas, a 30 km/órás sebességkorlátozást betartva át lehet rajta hajtani. De a külső állapot egyértelműen azt üzeni: ez a műemlék erősen rászorulna egy alapos és igényes felújításra. És nemcsak azért, mert egyre csúnyább látványt nyújt, hanem mert a világörökségi helyszínekhez méltó gondosságot várnánk el tőle. Jakab Ádám, Hortobágy polgármestere tisztában van a problémával. A híd azonban nem az önkormányzat tulajdona, az esztétikai felújításnak nyilván pénzügyi akadályai vannak. Öröm azonban, hogy ígéretes tárgyalásokat kezdtek a szakminisztériummal, amelynek tárgya: a híd küllemének folyamatos rendben tartása, hogy méltó legyen a világörökségi címre is.

Esztétikailag erősen kifogásolható állapotban van a hortobágyi Kilenclyukú híd, főleg a déli oldala (Fotó: Cívishír)

A Közút szerint minden rendben

A Magyar Közút a Cívishír kérdéseire közleményszerű, szinte derűs nyugalmat árasztó tájékoztatót küldött: a hídon évente vizsgálatot végeznek, tízévente fővizsgálat is van. A legutóbbi, 2019-ben, mindent rendben talált. Teherbírási gond nincs, az üzemi teherbírás 40 tonna, a híd „biztonsággal viseli az áthaladó forgalmat”. Sőt: 2021-ben nagyobb felújítást is végeztek: új kopóréteg került az útra, rendbe hozták a mellvédfalakat, felújították a vízköpőket. „Hidrofób bevonatot” kapott a kőfelület, a mellvédfalakat pedig minden évben meszelik. A közlemény nyomatékosítja: állékonysági probléma nincs, a híd hosszú távon is képes ellátni a 33-as főút forgalmát, a 33-as út áthelyezése „nem időszerű”.

Mindez valóban megnyugtató lenne, ha nem látnánk a saját szemünkkel a híd omladozó vakolatát, feketés foltjait, hiányos köveit. A Magyar Közút szerint tehát minden rendben, csakhogy a valóság nem az Excel-táblázatokban és a sajtóközleményekben, hanem a Hortobágy folyó partjáról látszik igazán. Onnan pedig bizony az derül ki, hogy a világörökség részeként nyilvántartott Kilenclyukú híd méltatlan állapotban várja a turistákat. Az állami vállalat által hangoztatott „minden rendben” így legfeljebb arra igaz, hogy a híd nem omlik a forgalom alá. De vajon elég ennyivel beérni? 

A híd története

A mai kőhíd előtt fahíd állt, amelyet az árvizek és a forgalom folyamatosan rongált. Debrecen városa 1825-ben döntött kőhíd építéséről. A három pályázó közül Povolny Ferenc terve valósult meg: kilenc boltív, tölcsérszerű felhajtókkal. Az építkezés 1827-ben indult, 1833-ban készült el. Mintegy 400 ezer helyben égetett téglát használtak fel, a kőanyagot Tokajból Tiszacsegén keresztül hozták. Az építmény azóta is eredeti formájában áll – az 1980-as évek elején, majd 2021-ben esett át jelentősebb felújításon.

További híreink
Kezdődik a hortobágyi madárszínház építése
Kezdődik a hortobágyi madárszínház építése
A projekt teljes elszámolható költsége meghaladja a 4,3 milliárd forintot.
Egyhetes razzia Hajdú-Biharban is
Egyhetes razzia Hajdú-Biharban is
Elsősorban a menet közbeni mobilozást ellenőrzik majd.
Katonai helikopter szállt le Hajdúhadházon
Katonai helikopter szállt le Hajdúhadházon
Az érdeklődők megcsodálhatták az Airbus H145M típusú helikoptert.
Negyedszázada kapott városi címet Tiszacsege
Negyedszázada kapott városi címet Tiszacsege
Polgármester, államtitkár, képviselő és megyei vezető méltatta a város múltját és jelenét.
Baleset a Vekeri-tó közelében
Baleset a Vekeri-tó közelében
A Hosszúpályi úton helyszínelnek a rendőrök.
Amíg új szervekre vár, a bodaszőlői férfi elveszítheti otthonát
Amíg új szervekre vár, a bodaszőlői férfi elveszítheti otthonát
Ha utcára kerül a Balogh család, a 38 éves Henrik lekerül a transzplantációs listáról.
Kilenc betörés köthető a hajdúhadházi férfihoz
Kilenc betörés köthető a hajdúhadházi férfihoz
Debrecenben és Tégláson is bosszúságot okozott.
Műfüves pályával gazdagodik Derecske
Műfüves pályával gazdagodik Derecske
Hamarosan kezdődik a kivitelezés.
Derecskénél fogták el a Romániából szökött „rabot”
Derecskénél fogták el a Romániából szökött „rabot”
Közös gyakorlatot tartottak a hajdú-bihari és a bihor megyei egyenruhások.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Ő Charlie Kirk feltételezett gyilkosa!
Ő Charlie Kirk feltételezett gyilkosa!
Információk szerint Tyler Robinson az elmúlt években radikalizálódott.
Hirdetés
Hirdetés
Az első hazai BL-meccs: Debrecen–Beszterce
Az első hazai BL-meccs: Debrecen–Beszterce
A mérkőzést a Sport1 televíziós csatorna élőben közvetíti!
Egy jó ötlet több mint 5 millió forintot érhet
Egy jó ötlet több mint 5 millió forintot érhet
Debrecenben is rendeznek területi válogatót.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Kezdődik a hortobágyi madárszínház építése
A projekt teljes elszámolható költsége meghaladja a 4,3 milliárd forintot.
Országos fogyasztóvédelmi ellenőrzés indult
A visszaváltási díjra vonatkozó szabályok betartását vizsgálják.
Bizonytalanság a vérhígító forgalmazása körül
Lejárt a széles körben használt Clexane szabadalmi védettsége, de a szakember szerint nincs ok aggodalomra.
Műfüves pályával gazdagodik Derecske
Hamarosan kezdődik a kivitelezés.
Új helyre költözik a Wolt Market Debrecenben
Közel duplájára nőhet a kínálat.
Minden idők leggyengébb almatermése várható
Az időjárás a felelős - mondják a szakemberek.
Támogatott tartalom
Élmények kicsiknek és nagyoknak a Zamat Fesztiválon
Élmények kicsiknek és nagyoknak a Zamat Fesztiválon
A rendezvényre a belépés 10 év alatt ingyenes.
10. alkalommal koronázza meg a szezont a Kerekdomb Fesztivál
10. alkalommal koronázza meg a szezont a Kerekdomb Fesztivál
Találkozzunk, és szórakozzunk Tállyán!
Oszlopok festésére keres vállalkozót a DKV
Oszlopok festésére keres vállalkozót a DKV
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés