Felújítják a Debrecen–Mátészalka vasútvonalat

A 110-es számú, Debrecen–Mátészalka közötti vasútvonal felújítása 2028-ban kezdődhet el, és a tervek szerint 2030-ban fejeződhet be – erről számolt be a közelmúltban Tasó László, Északkelet-Magyarország vasúti közlekedéséért felelős miniszteri biztos a közösségi oldalán. A több mint 70 kilométer hosszú szakasz korszerűsítése évek óta napirenden van, és most először tűztek ki hozzá konkrét céldátumokat.
A Cívishír megkereste az Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy megtudja, milyen állapotban van a vonal, mit tartalmazhat a beruházás, és mi várható a következő években.
A tárca sajtóosztálya kérdéseinkre azt válaszolta: a 110-es vasútvonal fejlesztésének végleges műszaki tartalma – például a sebesség, a vágányok száma, a nyomvonal, az állomások elhelyezése – a részletes tervezés lezárulta után, várhatóan két-három éven belül lesz ismert. A közbeszerzési eljárás már elindult a tervezésre, amely kiterjed a megvalósíthatósági tanulmány, az engedélyezési és kiviteli tervek, valamint a kivitelezési tenderdokumentáció elkészítésére.
A cél, hogy a vasúti pálya 225 kilonewtonos tengelyterhelésre és 100-120 kilométer/órás sebességre legyen alkalmas, a felsővezeték-hálózat kiépítésével együtt. További tervezési feladat a vonalszakaszra eső állomások és megállóhelyek, biztosítóberendezés, utak, műtárgyak, közművek és egyéb létesítmény felújítása, tervezése. Ez kiterjed a megvalósíthatósági tanulmány, az engedélyezési és kiviteli tervek készítésére, valamint az építési engedélyek megszerzésére és a kivitelezési közbeszerzési eljárás lefolytatására alkalmas tenderdokumentáció összeállítására.
A 110-es vasútvonal felújítása térségi szinten kiemelt jelentőségű. A Debrecen és Mátészalka közötti kapcsolat az északkelet-magyarországi közlekedés egyik gerince, amely nemcsak a mindennapi ingázásban, hanem az ipari és logisztikai kapcsolatokban is fontos szerepet játszik. A modernizáció a helyiek életminőségét is javíthatja, hiszen gyorsabb, megbízhatóbb közlekedést és kényelmesebb állomásokat hozhat magával.
A beruházás szükségességét a vasútvonal jelenlegi állapota is alátámasztja. Az Apafa–Mátészalka közötti pályát az 1960-as években építették át vasbetonaljas rendszerűre, de helyenként ma is a régi faaljakon fekszenek a sínek. A koros pályaszerkezet miatt több szakaszon sebességkorlátozás van érvényben. Apafa és Hajdúsámson között a vonatok mindössze 40 kilométer/órás sebességgel közlekedhetnek, míg Hajdúsámson és Nyírbátor között 50–60 kilométer/óra az engedélyezett tempó.
A MÁV 2020-ban végzett utoljára pontszerű felújítást, 880 millió forint értékben. Azóta évente, általában két héten át éjszakai karbantartási munkák zajlanak – síncserék, vágányszabályozás, hegesztések –, amelyek célja a jelenlegi sebesség megtartása és a további korlátozások elkerülése. Tavaly 250 millió, idén közel 200 millió forintot fordítottak a vonal karbantartására.
A MÁV állomásfelújítási programjában több érintett megálló is szerepel: Mátészalka, Nyíradony és Nyírbogát is megújulhat az elkövetkező években.
A tervezett korszerűsítés tehát nemcsak síncserét, hanem teljes szemléletváltást is jelenthet: ha a fejlesztés megvalósul, 2030-ra a ma még sok helyen döcögős pályán akár kétszer gyorsabban is eljuthatunk Debrecenből Szabolcs-Szatmár-Bereg felé, és fordítva.
























































