A vasút helyett csak a tervek futnak

Arról, hogy mikor indulhat meg a vasúti forgalom a Debrecen–Berettyóújfalu–Nagyvárad vonalon, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) Sajtóirodájától nem kaptunk választ. Az viszont sejthető: ez nem a közeljövőben lesz.
A részletes tervezés ugyanis még 2–3 évig tart, utána jöhet a közbeszerzés, és csak azután a kivitelezés. A két nagyváros közötti vasúti összeköttetés megvalósulásával páthuzamosan fut a 106-os vasútvonal (Debrecen–Nagykereki) „újjászületése” is. A 106-oson azonban csak akkor indulhat újra a forgalom, ha elkészül a Debrecen-Nagyvárad vonal. Vagyis az október 19-től leállított vonatforgalom még évekig nem indulhat el. Hogy erre meddig kell várni, erre sem adott választ a minisztérium. Az ÉKM ugyanakkor közölte, hogy a Debrecen-Nagyvárad vasútvonalra korábban beharangozott közel 160 kilométer/órás sebesség csak a Sáránd és Berettyóújfalu közötti, mintegy 25 kilométeres szakaszon valósul meg. Derecske és Berettyóújfalu között pedig nem terveznek új megállóhelyet – ami a Tépén élőknek szomorú hír.
Még éveket kell várni
A Cívishír kérdésekkel fordult az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz a két, egymással is összefüggő vasútfejlesztés – a Debrecen–Nagyvárad és a Debrecen–Nagykereki vonal – előrehaladásáról és műszaki részleteiről.
- A Debrecen–Nagyvárad vasútvonal kapcsán arra voltunk kíváncsiak, hogy a Debrecen–Derecske közötti szakasz közös pályán halad-e a 106-ossal, hol tart a Derecske–Berettyóújfalu (104-es) új vasútvonal tervezése, mikor kezdődhet a kivitelezés, milyen nyomvonalat kap a sínpár, és a határig vezető rész alkalmas lesz-e a közel 160-as tempóra. Kértük azt is, árulják el, milyen megállók, állomások épülnek, és miként illesztik a vonalat Debrecen elővárosi közlekedésébe.
- A 106-os (Debrecen–Nagykereki) vonalról pedig azt kérdeztük, módosítják-e a nyomvonalat, pontosan mit takar az „átépítés”, megújulnak-e az állomások, és mikorra várható a felújítás befejezése, amit a MÁV korábban a Nagyváradig tartó új vonal átadásához kötött.
A minisztérium válasza szerint a Debrecen–Nagykereki (106-os) és a Debrecen–Berettyóújfalu (104-es) vasútvonal fejlesztése még csak az előkészítési fázisnál tart. A részletes műszaki tartalom – nyomvonal, sebesség, vágányszám, állomások – csak 2–3 év múlva lesz ismert.
A jelenleg is zajló közbeszerzés címe: „Debrecen–Berettyóújfalu között vasútvonal fejlesztése”, amely új, nagysebességű pályát tartalmaz Debrecen Nagyállomás és Berettyóújfalu között. Ennek részeként a 106-os vonal átépítése és részbeni új nyomvonalra helyezése is szerepel a tervekben Debrecen és Sáránd között. A 104-es és a 106-os az első 12 kilométeren párhuzamosan futna, majd eltérne egymástól.
A jövőben a városi–elővárosi közlekedést a 106-os, míg a nagysebességű, nemzetközi kapcsolatot a 104-es vonal szolgálná. A megvalósíthatósági tanulmány szerint Debrecen és Sáránd között 80–120 km/órás, Berettyóújfaluig 160 km/órás sebességre tervezik a pályát.
A 106-oson új megállóhelyek létesítését is vizsgálják, és Sáránd–Derecske-Vásártér között felújítanák a meglévő állomásokat, beleértve az állomásépületeket és a magasperonokat. A 104-es vonalon ezzel szemben nem terveznek új megállókat.
A minisztérium hozzátette: a Berettyóújfalu–Biharkeresztes közötti, 101-es vonalon sebességemelés nem várható, mivel az nem része a mostani fejlesztésnek.

























































