Debrecen és Budapest között csak tartalék hólyaggal!

Szokjunk hozzá, hogy egy Budapest–Debrecen viszonylatú interrégió vonaton nincs működő mosdó? Ne igyunk sokat, mielőtt felszállunk? Vagy számítsunk arra, hogy 60-70 kilométerenként lesz egy 15-20 perces kényszerszünet, hátha ott könnyíthetünk magunkon, engedelmeskedve testünk biológiai törvényszerűségének?
A Cívishír több kérdést is feltett a MÁV-nak a nyári forgalomban közlekedő FLIRT-szerelvények illemhelyeinek használhatatlansága miatt. Választ ugyan kaptunk – de nem épp arra, amit kérdeztünk.
Olvasóink többször jelezték: a főváros és Debrecen között közlekedő, egyébként korszerű FLIRT-motorvonatokon nem használhatók az illemhelyek. Ez nemcsak kényelmetlen, de hosszabb utak esetén kifejezetten kellemetlen, sőt megalázó helyzeteket teremthet. Főként az idősebbeknek, kisgyermekeseknek vagy bárkinek, akinek sürgető testi szükséglete akad.
Kérdések és válaszok
A Cívishír megkérdezte a MÁV-ot: miként fordulhat elő, hogy ezekben az új járművekben nem működnek a mosdók? Mikorra várható a javítás? És: a vasúttársaság szerint nem kínos mindez 2025-ben?
A MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatósága válaszban az szerepelt, hogy a mosdók meghibásodásának oka legtöbbször az utasok felelőtlensége: alsóneműt, használt elemet, rövidnadrágot, műanyag zacskót – és ki tudja, még mit – „felejtenek” a rendszerben, amitől a berendezés eldugul. Ilyenkor a járművet javításra ki kell vonni a forgalomból.
Világos. Csakhogy mi a helyzet azokkal a szerelvényekkel, amelyek továbbra is közlekednek – mosdó, vécé nélkül? Erre már nem kaptunk választ. Mint ahogy arra sem, hogy van-e elegendő illemhely-kapacitás azokon az állomásokon, ahol hosszabb megállásra kényszerül a vonat, hogy egy szerelvénnyi ember rohanjon „könnyíteni” magán. Nem beszélve arról, hogy ezek a megállók plusz késést okoznak, tehát nemcsak a komfortérzet, hanem a menetrend is sérül.
Egy olvasónk megkérdezte: „Vagy ez is a nyári kánikula következménye, és majd ha lehűl az idő, a vécék is működnek?” Ironikus kérdés, de sajnos nem alaptalan, hiszen nyáron megsokasodnak a panaszok a vasúti közlekedést illetően.
A Cívishír a MÁV sajtóosztályának írt levelében felvetette, hogy a hosszabb megállásokat milyen szempont szerint választják ki, továbbá mi történik, ha valaki már nem tud várni, mert aminek ki kell jönni, az ott és azonnal kijön. Végezze el ott helyben szükségletét? A válasz szerint azokon az állomásokon, ahol a vonat amúgy is megáll, a MÁV „biztosítja a mosdóhasználat lehetőségét”. Hogy ez a gyakorlatban mit jelent, az persze továbbra is kérdés. És egyébként is: ez a 21. századi vasúti komfort(?)
Szólt a kalauz
Hogy néz ki mindez a gyakorlatban? Kipróbáltuk a korszakos vasúti kalandot Debrecen és Püspökladány között, a vécé és mosdó nélküli vonaton. Egy átlagos hétköznapon Debrecenből indultunk Budapestre egy Interrégióval. A kalauz az indulás előtt végigvonult a szerelvényen, nem is titkolva:
„A mosdó nem működik, ne is próbálják használni!”
Akinek dolga akad, Püspökladányig bírja – ott majd lehet. Környezetünkben néhány utas zúgolódott, egy idősekből álló csoport pedig úgy döntött, inkább megvárja a következő vonatot – „hátha azon van vécé”. Püspökladányba a szokásos negyedik vagy hatodik vágány helyett az első vágányra érkeztünk. A szerelvény jócskán ürült, sokan célirányosan a vécé felé vették az irányt, mások csak a végtagjaikat nyújtóztatták ki. A mosdónál sor állt, de fegyelmezetten várták ki az emberek, hogy a MÁV-nál végre eljussanak egy működő illemhelyig. A hangosbemondó jelezte: „műszaki okok” miatt késik az indulás. Végül 18 perc elteltével indult tovább a modern FLIRT Interrégió – előtte a vonat mellett álló kalauz rikkantása vezényelt még vissza néhány utast.
A MÁV szerint tehát az utas a hibás, ha nem működik a vonatvécé. Jó lenne, ha végre nem a nyári meleghez kellene igazítani a testünk működését – hanem ahhoz, hogy 2025-ben alapelvárás a működő vécé egy távolsági vonaton.
– CH –


















