CATL: több száz Fülöp-szigeteki érkezhet Debrecenbe

Ősszel kezdődik a tesztgyártás és télen a sorozatgyártás a CATL debreceni üzemében – írja a Telex. A cég vezetői egy budapesti háttérbeszélgetésen elmondták: az első gyáregység épületei készen vannak, azokba most érkeznek a gépek, amelyeket egymás után szerelnek be és kezdenek el tesztelni.
Az üzem a tervek szerint 2030-ra évente 100 gigawattórányi akkumulátor előállítására lesz képes, a megépítését azonban három részre bontották, és egyelőre az első ütem megvalósítása zajlik. A teljes kapacitást várhatóan csak 2026 második felében tudják majd elérni.
A telex összefoglalója szerint az első gyáregység elindítását 2000 fővel tervezik, amihez már másfél éve aktívan toboroznak. Először a gyár 60 kilométeres körzetében kezdték el hirdetni a munkalehetőségeket, mostanra már viszont az egész országból, sőt a magyar–román határ román oldaláról is toboroznak. Ezzel mostanra 650 főre tudták felvinni a létszámot, amihez a következő fél évben további több mint ezer dolgozót vennének fel.
A CATL vezetői szerint Hajdú-Bihar vármegyei összehasonlításban viszonylag magas fizetéseket ajánlanak, amivel sok dolgozót sikerült elcsábítani kisebb cégektől és a versenytársaktól. Nincsenek viszont könnyű helyzetben, mert Debrecenben egyszerre toboroz az elindulásához a BMW, az EcoPro és még egy sor kisebb-nagyobb autóipari és akkuipari cég, így a környéken hatalmas a munkaerő-kereslet.
A CATL tizenharmadik havi fizetéssel, Nyíregyházától Berettyóújfaluig tartó céges buszjáratokkal, ebédhozzájárulással és 2026 tavaszától a gyár közelében felépítendő mobil lakhatási lehetőséggel próbálja magához vonzani a dolgozókat.
A CATL vezetői ezzel együtt azzal számolnak, hogy első körben nem fogják tudni magyarokkal feltölteni a gyár személyzetét, így a toborzás eredményétől függően több száz, akár ötszáz Fülöp-szigeteki munkást is felvennének. Rajtuk kívül az induláshoz több száz kínai dolgozóra is szükség van, közülük sokan csak az itt dolgozók betanítására érkeznek ide, és idővel visszatérnek Kínába.
Az elmúlt másfél évben Magyarországon tapasztalt akkuipari visszaesés ellenére a CATL nem tett le arról, hogy az első termelőüzem után megvalósítsa Debrecenben az eredetileg tervezett második és harmadik gyáregységet. Bár még az első gyáregység elindításához sincs meg minden engedély, már dolgoznak a második ütem előkészítésén, aminek a területén most régészeti feltárásokat végeznek.
A háttérbeszélgetésen elhangzott, hogy a CATL igyekszik reagálni a környéken élők aggályaira, ezért komoly plusz költségeket bevállalva az eredetihez képest különböző technológiát alkalmaznak majd, amellyel az eredeti tervekben szereplőhöz képest jóval kevesebb vizet használnak majd el. Szerintük amikor elindul a gyár, akkor mindenki látni fogja, hogy annak a működésével nincs semmi probléma. A CATL 12 már működő gyárából egyébként 9 karbonsemleges, és az a tervük, hogy az elinduláshoz képest egy éven belül a debreceni is az lesz.































