Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bérletfronton közelednek az álláspontok Debrecenben

Cívishír | 2025. 08. 15. | 09:04:57
A kormány és a város közös célja, hogy a DKV járatain is használható legyen a vármegye- és országbérlet – 2026 lehet a fordulópont.
Bérletfronton közelednek az álláspontok Debrecenben
Remélhetőelg tatja Lázár János a Berettyóújfaéuban "bedobott " dátumot, és januártól akár a kettes villamoson isutazhatunk vármegye- vagy országbérlettel (Fotó: Cívishír-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecenben és persze Hajdú-Biharban is régóta beszédtéma, hogy mikor érhet véget az a helyzet, ami szerint a vármegye- és országbérletek érvényesek ugyan a megyeszékhelyre beérkező vonatokon és helyközi buszokon, de a városon belüli közlekedésben már újabb jegy vagy bérlet szükséges. Az agglomerációból naponta bejáró utasok szerint ez nemcsak kényelmetlen, hanem költséges is. A helyiek pedig jogosan kérdezik: ha Debrecen az ország második legnagyobb városa, a „vidék fővárosa”, a „második főváros” – ahogy az már a kormány több tagjától is elhangzott –, akkor miért nem tudja biztosítani azokat a közlekedési feltételeket, amelyek a budapestieknek már járnak? De ugyanez jár az esztergomiaknak, az érdieknek az Ercsiben élőknek, és egy integrált bérlettel a szegedieknek és a csongrádiaknak.

A téma idén június elején új lendületet kapott, amikor Lázár János építési és közlekedési miniszter a Berettyóújfaluban megtartott „Lázárinfón” nyilvánosan így fogalmazott: 2026. január 1-re megoldják, hogy a vármegye- és országbérleteket, valamint a DKV bérleteket kölcsönösen elfogadják. Ez azt is jelenti, hogy az ország-vagy vármegye bérlettel lehet utazni a debreceni közösségi közlekedés járatain is. A kijelentés reményt keltett, de felvetette a kérdést: valóban tartható ez a határidő?

Országos cél a bérletintegráció

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Cívishír megkeresésére úgy reagált: a sok lakossági bejelentés és a fórumon elhangzott kérdés nyomán foglalkoznak a témával. Már több városban működik a kölcsönös bérletelfogadás, és a tárca célja, hogy minél több településen valósággá váljon az ország- és vármegyebérlettel a helyi közösségi közlekedés igénybevétele.

Debrecen esetében is folynak az egyeztetések, amelyek a tarifális és technikai feltételek kialakítására irányulnak. A minisztérium szerint akár még idén kialakulhat a javaslat, ám ennek egyik kulcskérdése a gazdaságosság. Vizsgálják, miként részesülne a DKV a bevételekből, és hogyan lehet úgy kialakítani a rendszert, hogy az utasok számára kedvező, a városnak és az államnak pedig finanszírozható legyen.

A minisztérium ugyanakkor rögzítette: jelenleg Debrecen áll szerződésben a DKV Zrt.-vel, ezért a helyi közlekedés működtetése elsődlegesen az önkormányzat feladata.

Tavaly óta folyamatos a munka

A debreceni polgármesteri hivatal azt közölte: a bérletelfogadásról szóló első szakmai egyeztetések már a vármegye- és országbérletek tavalyi bevezetése után megkezdődtek. Azóta a DKV, a MÁV-csoport és a minisztérium szakemberei vizsgálják a szolgáltatók díjtermékeit, értékesítési csatornáit, technikai megoldásait és a rendszerek közötti adatmegosztás lehetőségeit.

A város szerint a vármegye- és országbérletek integrálása több szempontból is előnyös lenne: csökkenne az utazási költség, az agglomerációból érkezők könnyebben választanák a közösségi közlekedést, és rugalmasabbá válna a helyiek mindennapi utazása. Emellett kiegyensúlyozottabb forgalomelosztást és jobb város–előváros közlekedési integrációt várnak a lépéstől. „Minden újabb tömegközlekedést érintő intézkedéssel az utasok számának növelése a cél” – zárul a polgármesteri hivatal válasza.

Sok a részletkérdés, nő a nyomás

A bérletek kölcsönös elfogadása nem csupán technikai beállítás kérdése. A feleknek meg kell állapodniuk a bevételmegosztásban, a rendszerfejlesztés költségeiben és a finanszírozási felelősségben. A DKV jelenleg is veszteséges, működését a város tartja fenn – kérdés, hogy a bérletintegráció csökkentené-e a hiányt, vagy épp új terheket hozna.

Az utasok részéről ugyanakkor egyre erősebb az igény a gyors megállapodásra. Más nagyvárosok példája azt mutatja: ahol a helyi és a helyközi közlekedés tarifarendszere összeér, ott nő a közösségi közlekedést választók száma.

Bár Lázár János ígérete világos határidőt szabott, a bérletintegráció Debrecenben még számos egyeztetésen és számításon múlik. A minisztérium és a városvezetés is kész a megoldásra, és a tervek szerint az év végéig kialakulhat egy javaslat. A döntés azonban nem csak a politikai akaraton múlik: pénzügyi, technikai és szervezési feltételeket is teljesíteni kell. Hogy 2026. január 1-jén valóban felszállhat-e egy vármegyebérletes utas a 31-es buszra vagy a kettes villamosra, az a következő hónapok tárgyalásain dől el.

A debreceni közösségi közlekedésről is beszélt berettyóújfalui fórumán Lázár János (Fotó: Cívishír-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Csokoládét gyűjtöttek egyetemisták.
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Hangtálas évbúcsúztató is lesz.
Pályafelújítások a MÁV-nál: Debrecen is jól jár
Pályafelújítások a MÁV-nál: Debrecen is jól jár
Sokféle beavatkozás, de egy közös cél – közölte a vezérigazgató.
Végső búcsút vettek Kálloy Molnár Pétertől
Végső búcsút vettek Kálloy Molnár Pétertől
Családtagjai, pályatársai kísérték utolsó útjára.
Gyémánttá csiszolt sorsok: kuláklistától az életműdíjig
Gyémánttá csiszolt sorsok: kuláklistától az életműdíjig
Dr. Kántor Sándorné Dr. Varga Tündét megfosztották álmától, de végül a matematika és fizika ünnepelt doktora lett Debrecenben.
A DEBEX állami gondozottakat halmozott el
A DEBEX állami gondozottakat halmozott el
A debreceni extrémsportpark közössége példát mutatott.
Már lehet regisztrálni díjmentes parkolásra
Már lehet regisztrálni díjmentes parkolásra
A DV Parking Kft. a jogosultságot minden esetben ellenőrzi
Új orvosigazgatót neveztek ki Debrecenben
Új orvosigazgatót neveztek ki Debrecenben
A nagy hagyományokra épülő, jeles elődök által vezetett szakmai műhely munkáját viheti tovább.
Részben visszakapták útjukat a szepesiek
Részben visszakapták útjukat a szepesiek
Megnyitották a forgalom előtt.
Gyermekek gyógyulását támogatja a Civil Fórum Debrecen
Gyermekek gyógyulását támogatja a Civil Fórum Debrecen
Pénzbeli adományt vittek a Leukémiás Gyermekekért Alapítványnak.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Nagyszerű debreceni diadalnak tapsolhattunk
Nagyszerű debreceni diadalnak tapsolhattunk
A DEAC kemény meccsen gyűrte le a DVTK-t.
Hirdetés
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Debreceni hajléktalanoknál járt a DEKOM
Csokoládét gyűjtöttek egyetemisták.
Hirdetés
Hirdetés
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Lovak, tanyasi programok a debreceni Kortaportán
Hangtálas évbúcsúztató is lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Debreceni beruházók a Nagyállomáson?
A MÁV hamarosan megpróbálja értékesíteni a Piac utcai székházát; az ígéret az, hogy a befolyó pénzt helyi fejlesztésekre költik el.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Előnyben, akinek sok pénze van.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Egyre több a megrendelés?
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Hirdetés
Hirdetés