Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bérletfronton közelednek az álláspontok Debrecenben

Cívishír | 2025. 08. 15. | 09:04:57
A kormány és a város közös célja, hogy a DKV járatain is használható legyen a vármegye- és országbérlet – 2026 lehet a fordulópont.
Bérletfronton közelednek az álláspontok Debrecenben
Remélhetőelg tatja Lázár János a Berettyóújfaéuban "bedobott " dátumot, és januártól akár a kettes villamoson isutazhatunk vármegye- vagy országbérlettel (Fotó: Cívishír-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecenben és persze Hajdú-Biharban is régóta beszédtéma, hogy mikor érhet véget az a helyzet, ami szerint a vármegye- és országbérletek érvényesek ugyan a megyeszékhelyre beérkező vonatokon és helyközi buszokon, de a városon belüli közlekedésben már újabb jegy vagy bérlet szükséges. Az agglomerációból naponta bejáró utasok szerint ez nemcsak kényelmetlen, hanem költséges is. A helyiek pedig jogosan kérdezik: ha Debrecen az ország második legnagyobb városa, a „vidék fővárosa”, a „második főváros” – ahogy az már a kormány több tagjától is elhangzott –, akkor miért nem tudja biztosítani azokat a közlekedési feltételeket, amelyek a budapestieknek már járnak? De ugyanez jár az esztergomiaknak, az érdieknek az Ercsiben élőknek, és egy integrált bérlettel a szegedieknek és a csongrádiaknak.

A téma idén június elején új lendületet kapott, amikor Lázár János építési és közlekedési miniszter a Berettyóújfaluban megtartott „Lázárinfón” nyilvánosan így fogalmazott: 2026. január 1-re megoldják, hogy a vármegye- és országbérleteket, valamint a DKV bérleteket kölcsönösen elfogadják. Ez azt is jelenti, hogy az ország-vagy vármegye bérlettel lehet utazni a debreceni közösségi közlekedés járatain is. A kijelentés reményt keltett, de felvetette a kérdést: valóban tartható ez a határidő?

Országos cél a bérletintegráció

Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Cívishír megkeresésére úgy reagált: a sok lakossági bejelentés és a fórumon elhangzott kérdés nyomán foglalkoznak a témával. Már több városban működik a kölcsönös bérletelfogadás, és a tárca célja, hogy minél több településen valósággá váljon az ország- és vármegyebérlettel a helyi közösségi közlekedés igénybevétele.

Debrecen esetében is folynak az egyeztetések, amelyek a tarifális és technikai feltételek kialakítására irányulnak. A minisztérium szerint akár még idén kialakulhat a javaslat, ám ennek egyik kulcskérdése a gazdaságosság. Vizsgálják, miként részesülne a DKV a bevételekből, és hogyan lehet úgy kialakítani a rendszert, hogy az utasok számára kedvező, a városnak és az államnak pedig finanszírozható legyen.

A minisztérium ugyanakkor rögzítette: jelenleg Debrecen áll szerződésben a DKV Zrt.-vel, ezért a helyi közlekedés működtetése elsődlegesen az önkormányzat feladata.

Tavaly óta folyamatos a munka

A debreceni polgármesteri hivatal azt közölte: a bérletelfogadásról szóló első szakmai egyeztetések már a vármegye- és országbérletek tavalyi bevezetése után megkezdődtek. Azóta a DKV, a MÁV-csoport és a minisztérium szakemberei vizsgálják a szolgáltatók díjtermékeit, értékesítési csatornáit, technikai megoldásait és a rendszerek közötti adatmegosztás lehetőségeit.

A város szerint a vármegye- és országbérletek integrálása több szempontból is előnyös lenne: csökkenne az utazási költség, az agglomerációból érkezők könnyebben választanák a közösségi közlekedést, és rugalmasabbá válna a helyiek mindennapi utazása. Emellett kiegyensúlyozottabb forgalomelosztást és jobb város–előváros közlekedési integrációt várnak a lépéstől. „Minden újabb tömegközlekedést érintő intézkedéssel az utasok számának növelése a cél” – zárul a polgármesteri hivatal válasza.

Sok a részletkérdés, nő a nyomás

A bérletek kölcsönös elfogadása nem csupán technikai beállítás kérdése. A feleknek meg kell állapodniuk a bevételmegosztásban, a rendszerfejlesztés költségeiben és a finanszírozási felelősségben. A DKV jelenleg is veszteséges, működését a város tartja fenn – kérdés, hogy a bérletintegráció csökkentené-e a hiányt, vagy épp új terheket hozna.

Az utasok részéről ugyanakkor egyre erősebb az igény a gyors megállapodásra. Más nagyvárosok példája azt mutatja: ahol a helyi és a helyközi közlekedés tarifarendszere összeér, ott nő a közösségi közlekedést választók száma.

Bár Lázár János ígérete világos határidőt szabott, a bérletintegráció Debrecenben még számos egyeztetésen és számításon múlik. A minisztérium és a városvezetés is kész a megoldásra, és a tervek szerint az év végéig kialakulhat egy javaslat. A döntés azonban nem csak a politikai akaraton múlik: pénzügyi, technikai és szervezési feltételeket is teljesíteni kell. Hogy 2026. január 1-jén valóban felszállhat-e egy vármegyebérletes utas a 31-es buszra vagy a kettes villamosra, az a következő hónapok tárgyalásain dől el.

A debreceni közösségi közlekedésről is beszélt berettyóújfalui fórumán Lázár János (Fotó: Cívishír-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Autóbuszállomás: egy jó, egy rossz hír
Autóbuszállomás: egy jó, egy rossz hír
Fontos debreceni dátum a távolsági járatokkal utazók számára.
Augusztus 20.: éjszakai járatok Debrecenben
Augusztus 20.: éjszakai járatok Debrecenben
Villamosok és autóbuszok is szállítják az utasokat.
Kerülje el ezt a debreceni útszakaszt!
Kerülje el ezt a debreceni útszakaszt!
A hőség miatt magas az újonnan terített aszfalt hőmérséklete.
Debrecenben már karneváli a hangulat
Debrecenben már karneváli a hangulat
Augusztus 20-ig rengeteg program várja az érdeklődőket.
DVSC-védjegyek kerülhetnek az önkormányzat tulajdonába
DVSC-védjegyek kerülhetnek az önkormányzat tulajdonába
Erről is dönt a debreceni közgyűlés.
Így közlekednek a DKV járatai augusztus 20-án
Így közlekednek a DKV járatai augusztus 20-án
Közleményt adott ki a debreceni társaság.
Jön az 50. Debrecen Nagydíj
Jön az 50. Debrecen Nagydíj
A versenyen résztvevők egytől egyig a nemzetközi élmezőnyhöz tartozó vaspapucsosok.
Vadász Dániel helyzetbe kerülhet
Vadász Dániel helyzetbe kerülhet
A közgyűlés is kell a színházi szerződésbontáshoz; polgármesteri javaslat érkezett az átmeneti igazgatóról.
Debrecenben döntenek a bódvalenkei gyilkos sorsáról
Debrecenben döntenek a bódvalenkei gyilkos sorsáról
A pénzéért ölte meg az idős asszonyt.
Éjjeli aszfaltozás a debreceni belvárosban
Éjjeli aszfaltozás a debreceni belvárosban
A 41-es busz terelőútvonalon közlekedik.
Részlegesen lezárják a Debrecen–Józsa csomópontot
Részlegesen lezárják a Debrecen–Józsa csomópontot
Az M35 autópálya főváros felé vezető oldalát érinti a korlátozás.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Jogosítványszerzés: 33 év után Berettyóújfaluban is
Jogosítványszerzés: 33 év után Berettyóújfaluban is
A forgalmi vizsgát a városban is lelehet tenni.
Gazdaság
A vihar okozta kiadásokra kérnének pénzt
Vis maiorra hivatkozik a debreceni polgármester.
Száj- és körömfájás: többféle segítség érkezik
Támogatások, hitelkönnyítés is szerepel a rendeletben.
Pénzt kap Debrecen a belső elkerülőre
Több szakaszban valósulna meg a nagyberuházás, megvan, hogy melyik lesz az első.
Katasztrofális az állapot Magyarországon
A megmentő eső sem akar érkezni...
Ismét jó hírt kaptak az autósok
Érdemes kicsit várni a tankolással!
Építőipar: enyhe növekedés 2024-hez képest
Megérkezett a KSH legfrissebb jelentése.
Támogatott tartalom
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Kezelések széles skáláját kínálják a pácienseknek.
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Cél a régió építőipari szakember-utánpótlásának biztosítása.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés