P+R Debrecenben: nem csodafegyver?

Megszavazta a november 20-i városi közgyűlés, hogy közel háromszázmillió forint induló áron „versengő ajánlatkéréssel” értékesítsenek egy 4,9 hektáros területet a 47-es főúti turbókörforgalomnál. Míg Barcsa Lajos alpolgármester arról beszélt, hogy az ingatlan P+R parkolóvá alakítása példaként szolgálhat a jövőbeni hasonló fejleszésekhez, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) haszontalan látványelemnek nevezi a tervet. Madarasi István (Együtt a Cívisvárosért Egyesület) a közgyűlésen parkolóházak építését szorgalmazta, Papp László polgármester szerint a nagykörúton belül ennek nincs értelme.
A déli iparzóna „szájánál” kialakítandó P+R parkolóról a napokban írtunk; egyelőre csupán a kiszemelt terület értékesítéséről van szó, erről határozott a közgyűlés. A versengő ajánlatkérésre három céget hívnak meg, ugyanakkor nagy meglepetés lenne, ha az állami tulajdonú Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt. elvinné az ingatlant a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. vagy a Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft. elől (mindkettő az önkormányzaté).
A területen a tervek szerint első lépésben 120 férőhelyes P+R parkolót létesítenének, hogy a Mikepércs és Hosszúpályi irányából érkező ingázók letehessék az autót a város határában, majd onnan helyi járatú autóbusszal menjenek tovább. A jogszabályok szerint a P+R parkolókban várakozási díj csak akkor szedhető, ha a terület őrzése többletszolgáltatásként biztosított. De akkor is csak a helyi tömegközlekedés legalacsonyabb jegyárával egyező összeget kérhetik el napidíjként.
A közgyűlésen megerősítést nyert, hogy a parkolót, ha beválik, bővítenék. Hasonló P+R-ben gondolkodnak a Kassai út és a Böszörményi út mentén. Hangsúlyozva, hogy ha ezek a parkolók megépülnek, úgy az autóbusz-közlekedést is hozzá kell igazítani. Felvetődött, hogy ahol nincs elegendő terület, ott parkolóházzal lehetne segíteni ezen a problémán; Madarasi István szerint ezen akkor is el kell gondolkodnia az önkormányzatnak, ha egy ilyen létesítmény megépítése drága mulatság.
A lakótelepeken tényleg irritálóan sok helyet foglalnak el a járművek, az ember lépten-nyomon parkoló autókba ütközik. Tavaly egy tócóskerti útfelújításon Papp László a kérdésünkre azt mondta, például azon a lakótelepen legfeljebb a következő évtizedben vetődhet fel új parkolóház építésének kérdése. Egy-egy ilyen beruházás sokszázmilliós költséget jelent, a megtérülés lassú, senki nem akarja, hogy az ő lakása előtt épüljön parkolóház, ráadásul a zöldterület rovására építkezni jogilag sem könnyű. A lakóközösségek ellenállásán is megtörhet, ha a parkolóház gyepet, parkot, fákat szorítana ki.
A polgármester a közgyűlésen jelezte: könnyűszerkezetes parkolóházak építése megfontolható, de kizárólag a nagykörúton kívül, a város külső területein érdemes erről gondolkodni. Máskülönben éppen azt érnék el, amit nem akarnak: még több autót rántanának a centrumra. Azt is mondta, hogy a 4,5 milliárd forintból készült, 207 férőhelyes Sas utcai mélygarázs jelenleg fél házzal üzemel. Ez akkor javulhat, ha a jövőben esetleg megszüntetik a táblabíróság melletti nyitott parkolót (legszívesebben koncerttermet építenének a Széchenyi utcai ingatlanon – majd ha lesz rá pénz).
A déli városrészbe tervezett P+R parkolóba a DERKE a közösségi médiában szállt bele. A közlekedési egyesület szerint a P+R rendszerek ott is rétegigényeket elégítenek ki, ahol hatékonyan működnek. Ráadásul ott működnek hatékonyan, ahol kötöttpályás, de legalább expressz autóbuszos (gyorsjáratú) kapcsolattal rendelkeznek.
– Képzeljük el azt a reggeli szituációt, hogy „Ádám, a derecskei apuka” reggel 7-kor elindul Debrecen felé az Opel Astrájával. Mielőtt beérne a Mikepércsi úti dugóba, a Debrecen tábla előtt berobog a P+R parkolóba, hogy gyorsan átszálljon egy városi buszra. Majd ugyanazon dugó felé fog indulni, ami elől menekülve igénybe vette a P+R parkolót. Reális? – kérdezik.
Értelmezhető buszos kapcsolathoz a Mikepércsi úton mindkét irányban autóbuszsávra lenne szükség. Ezeket csak a meglévő forgalmi sávok helyén lehetne kialakítani. Semmi esély nincs erre, ismerve a város közlekedésfejlesztési irányait és a közút országos funkcióját – teszik hozzá. Ők egyébként idén áprilisban, az egyik reggel 2179 Debrecenbe érkező személyautót számoltak a Mikepércsi úton. Ehhez képest, ha 120 autóval kevesebb halad be a városba, annak a hatása alig érezhető – teszik hozzá.
Ratalics László


























































