P+R parkoló a debreceni turbókörforgalomnál

Mintegy 298 millió forint plusz áfa induló áron értékesítene az önkormányzat egy közel 5 hektáros telket a déli iparzónában; a területen P+R parkoló épülne; a közgyűlés november 20-án határoz.
A polgármesteri előterjesztés emlékeztet arra, hogy a „beruházási célterületnek” számító Déli Gazdasági Övezetben a megközelíthetőség és a környező települések lakosságát kiszolgáló közlekedési beruházások érdekében az önkormányzat közműfejlesztéseket valósít meg (nagyobb részben állami forrásból). Ezúttal – első ütemben – egy legalább 120 férőhelyes P+R parkoló létesítéséről van szó, amely a 47-es főúton, turbókörforgalom közelében kapna helyet.
Papp László indoklása szerint ezzel is a közösségi közlekedés felé terelnék az embereket. Az idén bevezetett új parkolási rendszert is említi, mely célja a központi területek parkolási nehézségeinek enyhítése és egyes lakótelepi parkolók tehermentesítése.
A hatályos törvény szerint a P+R parkolókban várakozási díjat ugyan nem lehet szedni, ám ha a terület őrzését többletszolgáltatásként biztosítják, úgy már kötelezhetnek fizetségre.
Ily módon naponként – 6–22 óra között – az adott településen igénybe vehető közösségi közlekedés legalacsonyabb jegyárával egyező őrzési díj árát kérhetik el. Debrecenben ez jelenleg 480 forint, ennyibe kerül egy vonaljegy mobilon vásárolva (a papírjegy 500 forint).
A területet versengő ajánlatkéréssel adná el az önkormányzat (a közel háromszázmilliós induló ár 6 ezer forintos négyzetméterárat jelent), a licitre a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-t, a Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő Zrt.-t és a Debreceni Ingatlanfejlesztő Kft.-t hívnák meg.
A „park and ride” (rövidítve: P+R) jelentése parkolni és utazni vagy „Parkolj le, és utazz!”. Az ilyen parkolókat közvetlenül a tömegközlekedési eszközök megállója, pályaudvara mellett hozzák létre, hogy a városba tartók a parkolás után átszállhassanak a városközpontba tartó autóbuszokra, villamosokra, akár vasútra. A külvárosokban, az agglomerációban alakítják ki, hogy ezzel is csökkentsék az adott város gépjárműforgalmát, enyhítve annak káros hatásait
Ratalics László

























































