Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is

Bármennyire is indokoltnak érezhetik az autósok, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgálat Zrt. (NUSZ) nem ad semmiféle kedvezményt az autópályák javítása, karbantartása miatti szolgáltatásszínvonal csökkenés miatt. A kedvezménynek ugyanis nincs jogszabályi háttere – ez a summázata a Cívishír NUSZ-nak küldött levelére, kérdéseire.
Pedig, ha valamikor, akkor 2025 lenne az az év, amikor igazán indokolt lenne vármegyénk sztrádahasználó autósainak díjkedvezményt adni a gyorsforgalmi út használatáért.
Az M3-ason 10 helyen, összesen 75 kilométeren folyik útépítése, ezzel együtt pihenőket zártak le. Az M30-ason az országhatár felé vezető oldalon javítják a pályatestet és itt is pihenőt zártak le, míg az M35-ösön Debrecenig több lehajtó is zárva van, és több mint 10 kilométeren javítják az aszfaltot.
A NUSZ-nak küldött levelünkben leírtuk, hogy a sztrádahasználókban joggal vetődik fel: ha a sok útjavítás és a terelés miatt alacsonyabb közlekedésbiztonsági körülmények mellett, lassúbb haladással használhatják a sztrádákat, akkor az miért nem jelenik meg az autópályahasználati díjakban. Hiszen az útdíjfizetéssel – hihetik a gyorsforgalmi utak használói – a nagyobb biztonságot (nincs szembejövő forgalom, szélesek a forgalmi sávok) és a gyorsabb haladást (nem a 60, 80 kilométer/órás, ami alatta van a közutak 90 kilométerének) fizetjük meg. Fizetnénk is szívesen, ha nem lenne sávelhúzás, terelés, úton folyó munka – nagyon gyakran munkás nélkül.
A NUSZ válasza rámutatott: kedvezményt az éves matricadíjból – függetlenül a pályafelújításoktól – a mozgáskorlátozottak, a nagycsaládosok, az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek és a rendszeres úthasználók kapnak, mentességet pedig a katasztrófavédelemben részt vevő járművek, humanitárius segélyszállítmányokat fuvarozó járművek, kárelhárítást vagy kármegelőzést térítésmentesen végző járművek élvezhetnek.
Jelenleg a magyar útdíjrendszerben nincs jogszabályi alapja annak, hogy a felújítás miatti lassabb haladás vagy forgalomkorlátozás automatikus útdíjkedvezményt eredményezzen.
Az útdíj ugyanis nem a szolgáltatás minőségére vagy az aktuális forgalmi helyzetre vonatkozik, hanem az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének költségeit fedezi. Az Európai Unió közúti infrastruktúra-finanszírozási irányelvei alapján az útdíjak elsősorban a használat alapú költségmegosztás elvére épülnek, így a forgalmi torlódás vagy az ideiglenes sebességkorlátozás nem ad alapot a díjmódosításra.
Ugyanakkor – vetődik fel az ötlet a sztrádahasználókban – érdemes lenne megfontolni, hogy a felújítási munkálatokkal érintett autópálya-szakaszokon ideiglenes útdíjcsökkentést vagy részleges visszatérítést biztosít a NUSZ, hiszen a hosszabb menetidő és a csökkentett sebességhatár miatt az úthasználók joggal érezhetik úgy, hogy a szolgáltatás színvonala átmenetileg csökken. Ugyanakkor van példa arra, hogy jelentős korlátozások esetén kedvezményt biztosított a NUSZ. Most éppen az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának teljes lezárása miatt a 2026-os évre Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei autósok számára az éves vármegyei matrica árának mindössze 35 százalékát kell majd megfizetni.
Lezárások: hol, és mikor végződik?
Az M3-ason több helyen is folynak munkálatok, ezek mindkét oldalt érintik. A főváros felől indulva a 13-21. kilométerszelvényben máris belefutunk egy felújításba, ez május 30-ig befejeződik. A 44-57. kilométer közötti munkálatok június 2-re zárulnak, míg a 78-86. kilométerszelvényben zajlók május 30-ra. Itt a Borsókúti pihenőhely is zárva van. Szintén május 30. a kivitelezési határideje a 118-126. kilométerszelvényben folyó munkálatoknak, míg a 157-160. kilométer között lévőknek június 13. A 174-178 kilométer között folyó munkák május 28-án fejeződnek be, így az ott lévő polgári csomópont lezárása is akkor szűnik meg. A 185-194. kilométer között is dolgoznak az útépítők, ez együtt jár az M3-M35 csomópont lezárásával. Ott a munkásoknak május 30-ig kell végezniük. A Rétaljai pihenőhelyet június 17-ig nem lehet használni. A 206-212 kilométerszelvényben a munkálatokkal június 18-ra végeznek. A 246-258. kilométerszelvényben zajló munkák június 10-re zárulnak. Ez a felújítás érinti a kántorjánosi pihenőhelyet is, ami az országhatár felé zárva van. A 266-268. kilométer között folyó munkák június 23-ra fejeződnek be.
Az M30-as autópályán az országhatár felé vezető oldalon május 30-ig dolgoznak az útépítők. A hejőkeresztúri pihenő május 21-ig lesz zárva.
Az M35-ös autópálya 1-11 kilométere közt május 28-án, a 33-as főúthoz való csatlakozást jelentő Kishegyesi úti csomópont lezárását pedig május 22-én oldják fel – minderről a Magyar Koncessziós Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (MKIF) tájékoztatta a Cívishírt.
Beszédes számok
Az útépítésekről ugyancsak az MKIF-től kért infájékoztatást a Cívishír. A társaság 2022-ban egy erősen elhasznált gyorsforgalmi hálózatot vett át. Az állammal kötött koncessziós szerződés értelmében az üzemeltetésre átvett főpálya mintegy 43 százalékát (538 kilométert) kell a többivel megegyező műszaki szintre hozni 2025. augusztus 31-ig.
Az M3-asnak konkrétan a 36 százaléka szorult felújításra, ez 1,6 millió négyzetmétert jelent.
Az idén a tervek szerint az M3-ason, a burkolat mellett megújul 17 híd, 13 pihenőhely is. A pályatest minőségének szintre hozásán túl burkolatcserét is végeznek, ezek tavaly összesen ötmillió négyzetmétert tettek ki. Egy 10 kilométeres tereléshez átlagosan ezer darab táblát kell kihelyezni (200-250 jelzőtáblát, további 700-900 sávos táblát). Kilenc méterenként klemmfix terelőelemet raknak ki, 10 kilométeren ez 1100 darab és egy darabot négy csavarral rögzítenek. Hat-hét kilométer sárga burkolati jel is kerül az aszfaltra. A terelés kiépítése és elbontása két-két nap.
– Egyértelmű szándékunk, hogy a terelésekben minimum az irányonkénti két sávot tudjuk biztosítani a közlekedőknek. Ez gyakorlatilag ugyanaz a keresztmetszet, ami felújítás nélkül is rendelkezésre áll. Távolabbi szakaszokon, ahol a forgalom nagysága engedi, ott úgynevezett 1+1 forgalomterelés mellett dolgoznak az útépítők. Ilyen összesen öt helyen van az M3-on, a 157-es és a 258-as kilométer között – részletezte a terelés módozatait az MKIF kommunikációs igazgatósága, hozzátéve, hogy koncessziós cégként a számukra biztosított rendelkezésre állási díjból kell elvégezni minden üzemeltetési, felújítási, fejlesztési feladatot.
A burkolatjavítás menete
Az MKIF az autópályák burkolatának több fázisból álló felújításáról is tájékoztatott. A látványosabbak közé tartozik a marás és az aszfaltozás; kevésbé látványos a geodéziai mérés, a mintavételek vagy az úgynevezett technológiai idő. Ide tartozik például az aszfalt hűlése. A munkavégzés idejét a környezeti tényezők, például az aszfalt állapota vagy az időjárás befolyásolja. Az útjavítás a burkolat marásával kezdődik, majd a mart szakaszt alaposan meg kell tisztítani, portalanítani. Erre a felületre az új aszfalt tapadását segítő bitumenemulzió kerül, ennek 12 órát kell száradni, majd következik az aszfaltozás, aminek akár egy nap is lehet a száradási ideje. A kopóréteg száradása is körülbelül ennyi idő. A burkolati jeleket 60 fok alatti aszfaltra lehet csak festeni. A régi és új burkolat találkozásánál bitumenes szalagot helyeznek el, amely a forró aszfalt hatására meglágyul, és befolyik a vágott élek közé. Ez a technológiai megoldás a víz beszivárgásának megakadályozását szolgálja.
– CH –


















