Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is

Cívishír | 2025. 05. 19. | 13:01:13
Terelés, sávelhúzás, úton folyó munka, felbontás, felmarás. Utánajártunk, miért nem jár kedvezmény az útjavítások miatti lassabb haladásért.
Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is
Az M35-ös autópályán még 2022-ben megépült a Józsa és az északnyugati iparzóna megközelítését szolgáló csomópont 4,3 milliárd forintból (Fotó: Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bármennyire is indokoltnak érezhetik az autósok, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgálat Zrt. (NUSZ) nem ad semmiféle kedvezményt az autópályák javítása, karbantartása miatti szolgáltatásszínvonal csökkenés miatt. A kedvezménynek ugyanis nincs jogszabályi háttere – ez a summázata a Cívishír NUSZ-nak küldött levelére, kérdéseire.

Pedig, ha valamikor, akkor 2025 lenne az az év, amikor igazán indokolt lenne vármegyénk sztrádahasználó autósainak díjkedvezményt adni a gyorsforgalmi út használatáért.

Az M3-ason 10 helyen, összesen 75 kilométeren folyik útépítése, ezzel együtt pihenőket zártak le. Az M30-ason az országhatár felé vezető oldalon javítják a pályatestet és itt is pihenőt zártak le, míg az M35-ösön Debrecenig több lehajtó is zárva van, és több mint 10 kilométeren javítják az aszfaltot.

A NUSZ-nak küldött levelünkben leírtuk, hogy a sztrádahasználókban joggal vetődik fel: ha a sok útjavítás és a terelés miatt alacsonyabb közlekedésbiztonsági körülmények mellett, lassúbb haladással használhatják a sztrádákat, akkor az miért nem jelenik meg az autópályahasználati díjakban. Hiszen az útdíjfizetéssel – hihetik a gyorsforgalmi utak használói – a nagyobb biztonságot (nincs szembejövő forgalom, szélesek a forgalmi sávok) és a gyorsabb haladást (nem a 60, 80 kilométer/órás, ami alatta van a közutak 90 kilométerének) fizetjük meg. Fizetnénk is szívesen, ha nem lenne sávelhúzás, terelés, úton folyó munka – nagyon gyakran munkás nélkül.

A NUSZ válasza rámutatott: kedvezményt az éves matricadíjból – függetlenül a pályafelújításoktól – a mozgáskorlátozottak, a nagycsaládosok, az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek és a rendszeres úthasználók kapnak, mentességet pedig a katasztrófavédelemben részt vevő járművek, humanitárius segélyszállítmányokat fuvarozó járművek, kárelhárítást vagy kármegelőzést térítésmentesen végző járművek élvezhetnek. 

Jelenleg a magyar útdíjrendszerben nincs jogszabályi alapja annak, hogy a felújítás miatti lassabb haladás vagy forgalomkorlátozás automatikus útdíjkedvezményt eredményezzen. 

Az útdíj ugyanis nem a szolgáltatás minőségére vagy az aktuális forgalmi helyzetre vonatkozik, hanem az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének költségeit fedezi. Az Európai Unió közúti infrastruktúra-finanszírozási irányelvei alapján az útdíjak elsősorban a használat alapú költségmegosztás elvére épülnek, így a forgalmi torlódás vagy az ideiglenes sebességkorlátozás nem ad alapot a díjmódosításra.

Ugyanakkor – vetődik fel az ötlet a sztrádahasználókban – érdemes lenne megfontolni, hogy a felújítási munkálatokkal érintett autópálya-szakaszokon ideiglenes útdíjcsökkentést vagy részleges visszatérítést biztosít a NUSZ, hiszen a hosszabb menetidő és a csökkentett sebességhatár miatt az úthasználók joggal érezhetik úgy, hogy a szolgáltatás színvonala átmenetileg csökken. Ugyanakkor van példa arra, hogy jelentős korlátozások esetén kedvezményt biztosított a NUSZ. Most éppen az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának teljes lezárása miatt a 2026-os évre Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei autósok számára az éves vármegyei matrica árának mindössze 35 százalékát kell majd megfizetni.

Lezárások: hol, és mikor végződik?

Az M3-ason több helyen is folynak munkálatok, ezek mindkét oldalt érintik. A főváros felől indulva a 13-21. kilométerszelvényben máris belefutunk egy felújításba, ez május 30-ig befejeződik. A 44-57. kilométer közötti munkálatok június 2-re zárulnak, míg a 78-86. kilométerszelvényben zajlók május 30-ra. Itt a Borsókúti pihenőhely is zárva van. Szintén május 30. a kivitelezési határideje a 118-126. kilométerszelvényben folyó munkálatoknak, míg a 157-160. kilométer között lévőknek június 13. A 174-178 kilométer között folyó munkák május 28-án fejeződnek be, így az ott lévő polgári csomópont lezárása is akkor szűnik meg. A 185-194. kilométer között is dolgoznak az útépítők, ez együtt jár az M3-M35 csomópont lezárásával. Ott a munkásoknak május 30-ig kell végezniük. A Rétaljai pihenőhelyet június 17-ig nem lehet használni. A 206-212 kilométerszelvényben a munkálatokkal június 18-ra végeznek. A 246-258. kilométerszelvényben zajló munkák június 10-re zárulnak. Ez a felújítás érinti a kántorjánosi pihenőhelyet is, ami az országhatár felé zárva van. A 266-268. kilométer között folyó munkák június 23-ra fejeződnek be.

Az M30-as autópályán az országhatár felé vezető oldalon május 30-ig dolgoznak az útépítők. A hejőkeresztúri pihenő május 21-ig lesz zárva.

Az M35-ös autópálya 1-11 kilométere közt május 28-án, a 33-as főúthoz való csatlakozást jelentő Kishegyesi úti csomópont lezárását pedig május 22-én oldják fel – minderről a Magyar Koncessziós Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (MKIF) tájékoztatta a Cívishírt.

Beszédes számok

Az útépítésekről ugyancsak az MKIF-től kért infájékoztatást a Cívishír. A társaság 2022-ban egy erősen elhasznált gyorsforgalmi hálózatot vett át. Az állammal kötött koncessziós szerződés értelmében az üzemeltetésre átvett főpálya mintegy 43 százalékát (538 kilométert) kell a többivel megegyező műszaki szintre hozni 2025. augusztus 31-ig. 

Az M3-asnak konkrétan a 36 százaléka szorult felújításra, ez 1,6 millió négyzetmétert jelent. 

Az idén a tervek szerint az M3-ason, a burkolat mellett megújul 17 híd, 13 pihenőhely is. A pályatest minőségének szintre hozásán túl burkolatcserét is végeznek, ezek tavaly összesen ötmillió négyzetmétert tettek ki. Egy 10 kilométeres tereléshez átlagosan ezer darab táblát kell kihelyezni (200-250 jelzőtáblát, további 700-900 sávos táblát). Kilenc méterenként klemmfix terelőelemet raknak ki, 10 kilométeren ez 1100 darab és egy darabot négy csavarral rögzítenek. Hat-hét kilométer sárga burkolati jel is kerül az aszfaltra. A terelés kiépítése és elbontása két-két nap.

– Egyértelmű szándékunk, hogy a terelésekben minimum az irányonkénti két sávot tudjuk biztosítani a közlekedőknek. Ez gyakorlatilag ugyanaz a keresztmetszet, ami felújítás nélkül is rendelkezésre áll. Távolabbi szakaszokon, ahol a forgalom nagysága engedi, ott úgynevezett 1+1 forgalomterelés mellett dolgoznak az útépítők. Ilyen összesen öt helyen van az M3-on, a 157-es és a 258-as kilométer között – részletezte a terelés módozatait az MKIF kommunikációs igazgatósága, hozzátéve, hogy koncessziós cégként a számukra biztosított rendelkezésre állási díjból kell elvégezni minden üzemeltetési, felújítási, fejlesztési feladatot.

A burkolatjavítás menete

Az MKIF az autópályák burkolatának több fázisból álló felújításáról is tájékoztatott. A látványosabbak közé tartozik a marás és az aszfaltozás; kevésbé látványos a geodéziai mérés, a mintavételek vagy az úgynevezett technológiai idő. Ide tartozik például az aszfalt hűlése. A munkavégzés idejét a környezeti tényezők, például az aszfalt állapota vagy az időjárás befolyásolja. Az útjavítás a burkolat marásával kezdődik, majd a mart szakaszt alaposan meg kell tisztítani, portalanítani. Erre a felületre az új aszfalt tapadását segítő bitumenemulzió kerül, ennek 12 órát kell száradni, majd következik az aszfaltozás, aminek akár egy nap is lehet a száradási ideje. A kopóréteg száradása is körülbelül ennyi idő. A burkolati jeleket 60 fok alatti aszfaltra lehet csak festeni. A régi és új burkolat találkozásánál bitumenes szalagot helyeznek el, amely a forró aszfalt hatására meglágyul, és befolyik a vágott élek közé. Ez a technológiai megoldás a víz beszivárgásának megakadályozását szolgálja.

– CH –

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Polgáron néha a lapát nyelén áll az idő
Polgáron néha a lapát nyelén áll az idő
A városban van csúszó beruházás, de a polgármester szerint minden rendben lesz.
Komádi: központ vagy peremvidék?
Komádi: központ vagy peremvidék?
A város vezető szerepe erős, még ha néha láthatatlan is.
Bakonszeg nem adja olcsón magát
Bakonszeg nem adja olcsón magát
Ha nincs iskola, lesz tábor; ha nincs pénz a kúriára, érkezik egy mecénás.
Újabb téglási utcát aszfaltoznak le
Újabb téglási utcát aszfaltoznak le
Várják a kivitelezők jelentkezését.
Nyugdíjba vonul Hajdúnánás híres szülötte
Nyugdíjba vonul Hajdúnánás híres szülötte
Debrecenben is játszott. A kortárs magyar film egyik sokat foglalkoztatott művésze.
Kivontak a forgalomból egy kabai dílert
Kivontak a forgalomból egy kabai dílert
A püspökladányi rendőrök a DELTA Program keretében fogták el. +Videó
A polgári példa: fiatalok döntésében a város jövője
A polgári példa: fiatalok döntésében a város jövője
Az új gazdasági programban a lakosság megtartása a város legfőbb célkitűzése.
Nagy baleset a 4-esen, Hajdúszoboszlónál
Nagy baleset a 4-esen, Hajdúszoboszlónál
Kamion és személyautó ütközött.
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház a gasztrológiai szakellátás diagnosztikus eszközparkját fejeleszti.
Legyen tánc! Estélyi ruhát ölt a Tisza
Legyen tánc! Estélyi ruhát ölt a Tisza
Látványos természeti jelenség.
Gépről terjedt át a tűz teherautóra Tégláson
Gépről terjedt át a tűz teherautóra Tégláson
Három település tűzoltói érkeztek.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Vakáció: 72 nap napfény és kaland
Vakáció: 72 nap napfény és kaland
Kezdődik a nyári szünet.
Hirdetés
Hirdetés
Újabb csúszás. Karanténban várakozik Kapu Tibor
Újabb csúszás. Karanténban várakozik Kapu Tibor
Ötödször is elhalasztották az Axiom 4 űrmisszió indítását.
Újabb csúszás. Karanténban várakozik Kapu Tibor
Újabb csúszás. Karanténban várakozik Kapu Tibor
Ötödször is elhalasztották az Axiom 4 űrmisszió indítását.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Felfüggeszti a dubajozást a Wizz Air
A légiközlekedés biztonsága minden esetben a legfontosabb - írják.
Debrecen a legtermékenyebb, de már nem a legdrágább
Felállították a városok közötti ársorrendet.
Új energetikai szakáruház nyílt Debrecenben
A SolarX szakáruház nem csak eladásról szól.
Emerson | NI: nem csak high-tech cég, szakmai közösségépítő is
Megcáfolták Debrecenben azt a sztereotípiát, hogy a mérnökök introvertáltak lennének.
Ígérik, 400 milliárddal többet költenek az egészségügyre
Az Országgyűlés elfogadta Magyarország 2026-os költségvetését.
„Mit fúr a BMW és CATL Debrecenben?”
A kérdést Varga Zoltán tette fel az Országgyűlésben.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Négy kávét kínál a Zádor házaspár
Négy kávét kínál a Zádor házaspár
Azokra is gondoltak, akiket bánt a savasság.
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Richter Egészségváros 63 millió forintot gyűjtött
A Sátoraljaújhelyi Erzsébet Kórház a gasztrológiai szakellátás diagnosztikus eszközparkját fejeleszti.
Több út vezet a sikerhez – egy hajdúsági cég meg is mutatja, hogyan
Több út vezet a sikerhez – egy hajdúsági cég meg is mutatja, hogyan
Aranykalászos gazdák és tudatos ügyintézők – így tanulnak a felnőttek Hajdú-Biharban.
Suli a strandon – a Bihar Termálligetben is
Suli a strandon – a Bihar Termálligetben is
Oktató jellegű tanítási nap.
Hirdetés