Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is

Cívishír | 2025. 05. 19. | 13:01:13
Terelés, sávelhúzás, úton folyó munka, felbontás, felmarás. Utánajártunk, miért nem jár kedvezmény az útjavítások miatti lassabb haladásért.
Autópályadíj: fizetünk szolgáltatás-csökkenéskor is
Az M35-ös autópályán még 2022-ben megépült a Józsa és az északnyugati iparzóna megközelítését szolgáló csomópont 4,3 milliárd forintból (Fotó: Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bármennyire is indokoltnak érezhetik az autósok, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgálat Zrt. (NUSZ) nem ad semmiféle kedvezményt az autópályák javítása, karbantartása miatti szolgáltatásszínvonal csökkenés miatt. A kedvezménynek ugyanis nincs jogszabályi háttere – ez a summázata a Cívishír NUSZ-nak küldött levelére, kérdéseire.

Pedig, ha valamikor, akkor 2025 lenne az az év, amikor igazán indokolt lenne vármegyénk sztrádahasználó autósainak díjkedvezményt adni a gyorsforgalmi út használatáért.

Az M3-ason 10 helyen, összesen 75 kilométeren folyik útépítése, ezzel együtt pihenőket zártak le. Az M30-ason az országhatár felé vezető oldalon javítják a pályatestet és itt is pihenőt zártak le, míg az M35-ösön Debrecenig több lehajtó is zárva van, és több mint 10 kilométeren javítják az aszfaltot.

A NUSZ-nak küldött levelünkben leírtuk, hogy a sztrádahasználókban joggal vetődik fel: ha a sok útjavítás és a terelés miatt alacsonyabb közlekedésbiztonsági körülmények mellett, lassúbb haladással használhatják a sztrádákat, akkor az miért nem jelenik meg az autópályahasználati díjakban. Hiszen az útdíjfizetéssel – hihetik a gyorsforgalmi utak használói – a nagyobb biztonságot (nincs szembejövő forgalom, szélesek a forgalmi sávok) és a gyorsabb haladást (nem a 60, 80 kilométer/órás, ami alatta van a közutak 90 kilométerének) fizetjük meg. Fizetnénk is szívesen, ha nem lenne sávelhúzás, terelés, úton folyó munka – nagyon gyakran munkás nélkül.

A NUSZ válasza rámutatott: kedvezményt az éves matricadíjból – függetlenül a pályafelújításoktól – a mozgáskorlátozottak, a nagycsaládosok, az alacsony károsanyag-kibocsátású járművek és a rendszeres úthasználók kapnak, mentességet pedig a katasztrófavédelemben részt vevő járművek, humanitárius segélyszállítmányokat fuvarozó járművek, kárelhárítást vagy kármegelőzést térítésmentesen végző járművek élvezhetnek. 

Jelenleg a magyar útdíjrendszerben nincs jogszabályi alapja annak, hogy a felújítás miatti lassabb haladás vagy forgalomkorlátozás automatikus útdíjkedvezményt eredményezzen. 

Az útdíj ugyanis nem a szolgáltatás minőségére vagy az aktuális forgalmi helyzetre vonatkozik, hanem az úthálózat fenntartásának és fejlesztésének költségeit fedezi. Az Európai Unió közúti infrastruktúra-finanszírozási irányelvei alapján az útdíjak elsősorban a használat alapú költségmegosztás elvére épülnek, így a forgalmi torlódás vagy az ideiglenes sebességkorlátozás nem ad alapot a díjmódosításra.

Ugyanakkor – vetődik fel az ötlet a sztrádahasználókban – érdemes lenne megfontolni, hogy a felújítási munkálatokkal érintett autópálya-szakaszokon ideiglenes útdíjcsökkentést vagy részleges visszatérítést biztosít a NUSZ, hiszen a hosszabb menetidő és a csökkentett sebességhatár miatt az úthasználók joggal érezhetik úgy, hogy a szolgáltatás színvonala átmenetileg csökken. Ugyanakkor van példa arra, hogy jelentős korlátozások esetén kedvezményt biztosított a NUSZ. Most éppen az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának teljes lezárása miatt a 2026-os évre Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyei autósok számára az éves vármegyei matrica árának mindössze 35 százalékát kell majd megfizetni.

Lezárások: hol, és mikor végződik?

Az M3-ason több helyen is folynak munkálatok, ezek mindkét oldalt érintik. A főváros felől indulva a 13-21. kilométerszelvényben máris belefutunk egy felújításba, ez május 30-ig befejeződik. A 44-57. kilométer közötti munkálatok június 2-re zárulnak, míg a 78-86. kilométerszelvényben zajlók május 30-ra. Itt a Borsókúti pihenőhely is zárva van. Szintén május 30. a kivitelezési határideje a 118-126. kilométerszelvényben folyó munkálatoknak, míg a 157-160. kilométer között lévőknek június 13. A 174-178 kilométer között folyó munkák május 28-án fejeződnek be, így az ott lévő polgári csomópont lezárása is akkor szűnik meg. A 185-194. kilométer között is dolgoznak az útépítők, ez együtt jár az M3-M35 csomópont lezárásával. Ott a munkásoknak május 30-ig kell végezniük. A Rétaljai pihenőhelyet június 17-ig nem lehet használni. A 206-212 kilométerszelvényben a munkálatokkal június 18-ra végeznek. A 246-258. kilométerszelvényben zajló munkák június 10-re zárulnak. Ez a felújítás érinti a kántorjánosi pihenőhelyet is, ami az országhatár felé zárva van. A 266-268. kilométer között folyó munkák június 23-ra fejeződnek be.

Az M30-as autópályán az országhatár felé vezető oldalon május 30-ig dolgoznak az útépítők. A hejőkeresztúri pihenő május 21-ig lesz zárva.

Az M35-ös autópálya 1-11 kilométere közt május 28-án, a 33-as főúthoz való csatlakozást jelentő Kishegyesi úti csomópont lezárását pedig május 22-én oldják fel – minderről a Magyar Koncessziós Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (MKIF) tájékoztatta a Cívishírt.

Beszédes számok

Az útépítésekről ugyancsak az MKIF-től kért infájékoztatást a Cívishír. A társaság 2022-ban egy erősen elhasznált gyorsforgalmi hálózatot vett át. Az állammal kötött koncessziós szerződés értelmében az üzemeltetésre átvett főpálya mintegy 43 százalékát (538 kilométert) kell a többivel megegyező műszaki szintre hozni 2025. augusztus 31-ig. 

Az M3-asnak konkrétan a 36 százaléka szorult felújításra, ez 1,6 millió négyzetmétert jelent. 

Az idén a tervek szerint az M3-ason, a burkolat mellett megújul 17 híd, 13 pihenőhely is. A pályatest minőségének szintre hozásán túl burkolatcserét is végeznek, ezek tavaly összesen ötmillió négyzetmétert tettek ki. Egy 10 kilométeres tereléshez átlagosan ezer darab táblát kell kihelyezni (200-250 jelzőtáblát, további 700-900 sávos táblát). Kilenc méterenként klemmfix terelőelemet raknak ki, 10 kilométeren ez 1100 darab és egy darabot négy csavarral rögzítenek. Hat-hét kilométer sárga burkolati jel is kerül az aszfaltra. A terelés kiépítése és elbontása két-két nap.

– Egyértelmű szándékunk, hogy a terelésekben minimum az irányonkénti két sávot tudjuk biztosítani a közlekedőknek. Ez gyakorlatilag ugyanaz a keresztmetszet, ami felújítás nélkül is rendelkezésre áll. Távolabbi szakaszokon, ahol a forgalom nagysága engedi, ott úgynevezett 1+1 forgalomterelés mellett dolgoznak az útépítők. Ilyen összesen öt helyen van az M3-on, a 157-es és a 258-as kilométer között – részletezte a terelés módozatait az MKIF kommunikációs igazgatósága, hozzátéve, hogy koncessziós cégként a számukra biztosított rendelkezésre állási díjból kell elvégezni minden üzemeltetési, felújítási, fejlesztési feladatot.

A burkolatjavítás menete

Az MKIF az autópályák burkolatának több fázisból álló felújításáról is tájékoztatott. A látványosabbak közé tartozik a marás és az aszfaltozás; kevésbé látványos a geodéziai mérés, a mintavételek vagy az úgynevezett technológiai idő. Ide tartozik például az aszfalt hűlése. A munkavégzés idejét a környezeti tényezők, például az aszfalt állapota vagy az időjárás befolyásolja. Az útjavítás a burkolat marásával kezdődik, majd a mart szakaszt alaposan meg kell tisztítani, portalanítani. Erre a felületre az új aszfalt tapadását segítő bitumenemulzió kerül, ennek 12 órát kell száradni, majd következik az aszfaltozás, aminek akár egy nap is lehet a száradási ideje. A kopóréteg száradása is körülbelül ennyi idő. A burkolati jeleket 60 fok alatti aszfaltra lehet csak festeni. A régi és új burkolat találkozásánál bitumenes szalagot helyeznek el, amely a forró aszfalt hatására meglágyul, és befolyik a vágott élek közé. Ez a technológiai megoldás a víz beszivárgásának megakadályozását szolgálja.

– CH –

Hirdetés
További híreink
Fényfestés, orgonakoncert Nagyváradon
Fényfestés, orgonakoncert Nagyváradon
Hatalmas sikert aratott a Hajdú-Bihar vármegyei önkormányzata programja.
Élénk szél, zápor és zivatar vár a hajdú-bihariakra
Élénk szél, zápor és zivatar vár a hajdú-bihariakra
Változékony, az átlagosnál hűvösebb napok következnek.
Több embert akart elgázolni Szerepen
Több embert akart elgázolni Szerepen
Bosszúból cselekedett. Debrecenben folytatódik a tárgyalás.
Zümmögés és zúgolódás Hajdúböszörmény kertvárosában
Zümmögés és zúgolódás Hajdúböszörmény kertvárosában
A méhész szerint természetes, a szomszédok szerint zavaró – a konfliktusról a hivatal is tud.
Törött üveggel vágta meg szerelme nyakát Hencidán
Törött üveggel vágta meg szerelme nyakát Hencidán
Most emberölés kísérlete miatt felelhet.
Balmazújváros polgármestere: „ne szórakozzanak tovább!”
Balmazújváros polgármestere: „ne szórakozzanak tovább!”
A Közösen Balmazújvárosért Egyesület képviselői ismét nem jelentek meg a testületi ülésen.
Új korszak kezdődött Pocsaj életében
Új korszak kezdődött Pocsaj életében
Keleti szomszédunk schengeni csatlakozás megváltoztatta a román határ menti falu mindennapjait.
Óriási tűz és lövések Nyíracsádon
Óriási tűz és lövések Nyíracsádon
A beavatkozás idejére a közeli általános iskola diákjai az épületben maradtak.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Az új román elnök sokat köszönhet a magyaroknak
Az új román elnök sokat köszönhet a magyaroknak
A magyarlakta megyékben elsöprő győzelmet aratott.
Hirdetés
Hirdetés
Új fogászati egységet helyeztek üzembe Debrecenben
Új fogászati egységet helyeztek üzembe Debrecenben
Az intézményben így már két fogorvosi rendelő működik.
Letette az esküt Gyurcsány Ferenc utódja
Letette az esküt Gyurcsány Ferenc utódja
Korábban az Európai Parlament képviselője volt.
Hirdetés
Gazdaság
Árrésstop: olcsóbb a vécépapír és a tampon
Összesen 30 termékkategória árát szabályozzák.
Adó 1 százaléka: itt a véghajrá
Eddig már csaknem 1,3 millióan rendelkeztek adójuk 1+1 százalékáról.
Június végétől visszaállhat az állat- és élelmiszerexport
Magyarország hamarosan kihirdetheti a mentességet a ragadós száj- és körömfájás ügyében.
Devizahitel: aláírásgyűjtési akciót indított a Jobbik
A megmozdulásuk célja, hogy a törvényhozás állítsa fel a kérdéssel foglalkozó vizsgálóbizottságot.
Megszűnik a máltai és a lipcsei járat
Kérészéletű volt az Universal Air debreceni projektje.
Debrecen Drive: autók, tudomány, szórakozás
Az autógyártás új fellegvárában ismét megrendezik a háromnapos autós bulit.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Ablakszigetelés házilag
Ablakszigetelés házilag
Mikor csinálhatod meg magad is, és mikor érdemes szakembert hívni?
Ezer debreceni diák ismerkedett a STEM-területekkel
Ezer debreceni diák ismerkedett a STEM-területekkel
Ingyenes rendezvény az Emerson | NI jóvoltából.
Szakmák költöznek a Dósa nádor térre
Szakmák költöznek a Dósa nádor térre
Május 17-én újra jön a Debreceni Szakmafesztivál!
Hogyan újítsd fel házilag a kerti bútorokat?
Hogyan újítsd fel házilag a kerti bútorokat?
Az időjárás viszontagságai, a napfény, az eső és a szél gyorsan nyomot hagyhatnak a kültéri bútorokon.
Hirdetés