Új áruházat nyithatnak Debrecen keleti városrészében

Újabb lakossági fórumot rendezett az önkormányzat a keleti városrész fejlesztésével kapcsolatosan. Április 30-án a Petőfi Sándor Általános Iskolában gyűlt össze körülbelül 200 ember, hogy meghallgassa a városvezetőt és a terület önkormányzati képviselőit. A fórum első órájában ismertették a beruházás részleteit, a keleti elkerülő és a belső közlekedési folyosó tervezett nyomvonalát, víziközmű-fejlesztés részleteit. Erről ITT írtunk korábban részletesen.
Ezután két órán keresztül válaszoltak a lakosok kérdéseire. Legtöbben azt szerették volna tudni, a jövőben megvalósuló útépítések (keleti elkerülő és belső közlekedési folyosó) érintik-e az ingatlanukat. Kijelentették, a nyomvonal pontos kidolgozása még folyamatban van, a tervezés az év végén fog lezárulni.
Több érdeklődő érkezett a Kondoroskertből. Szerették volna tudni, mikor épül a Külső Vámospércsi úton gyalogátkelőhely, tervezik-e fejleszteni a közvilágítást, továbbá az utak rossz állapotát emelték ki. Iski László közlekedésmérnök tudatta, a Kondoroskert utcát nem érinti az útfejlesztés, de a 48-as főúton, a Moha utca környezetében körforgalmi csomópont jön létre, aminek köszönhetően megoldott lesz a Kondoroskert utcából a ki- és behajtás, valamint a buszmegállókat is áthelyezik. A körforgalom a Kondoroskert utcától körülbelül 100-150 méterre lesz a város felé, a beruházás részeként meg fog valósulni a gyalogos és kerékpáros átvezetés. Egy másik lakos úgy fogalmazott, imádkoznak, hogy ne essen eső, ugyanis akkor a Kondoroskert több utcájában is kerítéstől kerítésig áll a víz. Papp László ígéretet tett arra, megnézik, miként orvosolható a probléma, ha megfelelő útszélesség van, szóba jöhet a nyílt árok is. Továbbá megnézik, hogyan fejleszthető a közvilágítás.
Bánkról is érkeztek lakosok. Az egyik férfi azt szerette volna tudni, mikor várható az ivóvízhálózat fejlesztése. Úgy fogalmazott, az ipari területekre rohamlétekben viszik ki a vizet, de a debreceni lakosok éveket várnak egy-egy ilyen jellegű fejlesztésre. Jelezte, azért nem kap hitelt a banktól, mert nem tudja az ingatlanát rácsatlakoztatni a hálózatra. Papp László közölte, csak a tervek elkészülte után mond időpontot a fejlesztésre, így reálisan 2-3 év múlva tudnak róla beszélni. Hangsúlyozta, aki ingatlant vásárol, nézze meg, adottak-e az infrastrukturális feltételek az építkezéshez. Úgy fogalmazott, egyik pillanatról a másikra nem fog megoldódni a helyzet. Egyeztetett már a vízmű szakembereivel, de jelenleg csak víznyomáscsökkenés árán oldható meg több bánki ingatlan hálózatra csatlakozása. Egy másik bánki lakos tudatta, az új részen sokan építkeztek az utóbbi időben, sok a gyerekes család. A bölcsőde, óvoda könnyebb megközelíthetősége érdekében a kerékpárút meghosszabbítását szorgalmazta. A városvezető elmondta, csak a rendelkezésre álló pénzügyi forrásokból oldhatók meg a fejlesztések. – Nem feltétlenül az önkormányzat szándékára való volt, hogy elkezdjenek építkezni, mert ott még nincs meg a megfelelő infrastruktúra. Tegyük hozzá, az egyház is szépen építkezik, különböző intézmények jöttek létre, egy idősotthon kialakítása is tervben van. Ezeknek infrastrukturális igényei vannak. Nagyon nehezen vergődünk zöld ágra a lelkész úrral, mert azon a tempón is lassítani kellene – közölte. Hozzátette, a kerékpárút fejlesztésének lehetőségét megvizsgálják, egyeztetnek a Magyar Közúttal.
Más az után érdeklődött, a keleti városrészbe létesül-e nagyobb üzlet, bolt. Papp László tudatta, több tárgyalást is bonyolítottak a kereskedelmi láncokkal. Az önkormányzat ezeknek a cégeknek abban tud segíteni, hogy elmondják, hol érdemes beruházni, mely területen lehet fejleszteni, hol milyen a lakósűrűség. – Tudomásom szerint a közeljövőben egy áruházlánc nyit új áruházat a Vágóhíd utca térségében. Tisztában vagyok vele, hogy lenne szükség rá, és a Vámospércsi út mentén van is olyan terület, amelyik alkalmas lehet erre. Ezeket ajánlottuk már figyelmébe különböző kereskedelmi láncoknak, de a döntés nem nálunk van – ismertette.
A lakossági fórumon a volt Barnevál területe is szóba került. Papp László tisztázta, a munkásszállókról szóló pletykáknak nincs alapja. A terület egy debreceni vállalkozó tulajdonában van, lakópark építése van tervben. Hozzátette, itt nem is lehet munkásszállót építeni.
A Csárda utcáról is többen érkeztek. Nehezményezték, hogy gyalogátkelőhely hiányában nehéz átjutni a Diószegi útra. Ilki László közölte, a kereszteződés közelében körforgalmat alakítanak ki, ami megoldhatja ezt a problémát. Külterületen nem helyezhető el gyalogátkelőhely, de a sebességkorlátozással orvosolhatják az átkelési problémákat. A Csárda utca aszfaltozásának folytatása is meg fog valósulni, több lépcsőben – hangzott el.
A Tubarózsa utca helyzete is nagy érdeklődést váltott ki: az út géderezését nem tartják kielégítőnek a lakók, főleg úgy, hogy a közeli építkezések miatt nagy az átmenő teherforgalom. Az autók felverik a port, esős időben áll a csapadék. Többen is sérelmezték, hogy a környéken nincs közösségi ház, jó lenne valamilyen megoldást találni erre. A városvezető kijelentette, a Tubarózsa utcában a nyomvonal szélességével van a probléma. Már elkészültek az aszfaltozás tervei, de a területszerzés nyögvenyelősen halad, ugyanis a helyiek nem akarnak lemondani a területek egy részéről az aszfaltozás érdekében. Úgy fogalmazott, ha meglenne a szélesség, épülhetne az út. Kérte, a lakók adjanak át bizonyos területeket a városnak. Győzzék meg egymást – javasolta. A nagy forgalomra behajtási korlátozást ajánlott, ennek lehetőségét megvizsgálják. Vadon Balázs önkormányzati képviselő a közösségi ház kapcsán szólalt fel. Elmondta, a József Attila könyvtárat be kellett zárni, mert a tartószerkezet nagyon rossz állapotban volt, az ingatlan emelete életveszélyes. Megvizsgálják, van-e olyan önkormányzati ingatlan, amely alkalmas lehet a funkció betöltésére.
A Vágóhíd utcai felüljáró is a lakossági fórum témája volt. Egy nő kérdezte, mikor történik előrelépés az ügyben, ugyanis a terelés miatt nehéz a városba való bejutás tömegközlekedéssel. Papp László kijelentette, a Vágóhíd utcai felüljáró állami fenntartású, jelenleg nem közlekedhetnek rajta teherautók és autóbuszok sem. Az Építési és Közlekedési Minisztérium elindította a kiviteli tervezést, április 15-én megvolt a tervzsűrizés is. Az ott megfogalmazott észrevételeket át kell vezetni a terveken, így lezárulhat a tervezési folyamat. Ezt követően elindítható a közbeszerzési eljárás. Azt mondta, nagy valószínűséggel 2026-ban kezdődhet meg az építkezés. Azaz a felüljáró mellé épül egy új, 2x1 sávos felüljáró, majd a régit elbontják, helyére pedig építenek egy újat, szintén 2x1 sávosat.
FR


















