Gyalogátkelő nélkül maradnak a kondoroskertiek?

Úgy tűnik, egyelőre hiába fohászkodnak gyalogátkelőért a kondoroskertiek. A felújított 48-as főúton továbbra is az életüket veszélyeztetve kell átkelniük, ha például a túloldali buszmegállóhoz szeretnének eljutni. Legalábbis ez derül ki azokból a levelekből, amelyeket a Cívishír érdeklődésére a debreceni önkormányzat, valamint a Magyar Közút Nonprofit Zrt. küldött. Ahogy arról korábban már beszámoltunk: a polgármesteri hivatal szerkesztőségünknek írt válaszában azt közölte, hogy támogatják az átkelő kialakítását, azonban az út állami tulajdonban van, ezért a beruházással kapcsolatos kérelmet már továbbították a Magyar Közútnak. Hozzátették: további tájékoztatást az állami szervezet tud adni az ügy jelenlegi állásáról. Az önkormányzat válasza tehát azt sugallta, hogy a gyalogátkelő létesítése a közút döntésétől függ, ennek némileg ellentmondanak viszont az állami szervezettől kapott levélben leírtak.
Sok feltételnek meg kell felelni
A Magyar Közút hangsúlyozza, hogy a 48-as főút felújítása, fejlesztése nem a társaság beruházásában és lebonyolításában valósult meg, cégük a felújított szakasz üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. Emlékeztetnek: a fejlesztés előkészítésének évében, 2019-ben a beruházó és a debreceni önkormányzat kezdeményezésére hatósági eljárás indult gyalogos-átkelőhely létesítésére a 48-as főút–Kondoroskert utca csomópontnál, ám végül ez nem kapott engedélyt. Hozzáteszik: az eljáráshoz kapcsolódó helyszíni szemlén is elhangzott, hogy új gyalogátkelő létesítésének feltételeit az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló rendelet szabályozza. E szerint lakott területen kívül, főleg főúton átkelőt csak rendkívüli esetben szabad kijelölni, továbbá a létesítést a gyalogos-, valamint a gépjárműforgalomra vonatkozó számlálással is alá kell támasztani.
A levél következő mondatai aztán egyértelműen fogalmaznak: ha az önkormányzat teljesíti a feltételeket, akkor lehet gyalogátkelőt kialakítani az érintett szakaszon.
Mint írják: kizárólag a jogszabályi előírások betartásával, a szükséges engedélyek és hatósági jóváhagyások, valamint a beruházáshoz szükséges források biztosítása esetén lehetséges a fejlesztés megvalósítása.
– Idén januárban Debrecen önkormányzata ismételten tájékoztatást kért a kijelölt gyalogos-átkelőhely létesítésének feltételeiről. A megküldött állásfoglalásunkban is kifejtettük, hogy a létesítés ellen kifogást nem emelünk, ugyanakkor ismételten felhívtuk a figyelmet arra, hogy a gyalogos-átkelőhely kizárólag indokoltság esetén létesíthető, a jogszabályokban, szakmai irányelvekben szereplő biztonsági feltételek teljes körű betartása mellett, jelzőlámpás forgalomszabályozás biztosításával – közölte a Magyar Közút, hozzátéve, hogy az átkelő építésével, valamint a hozzá kapcsolódó biztonsági berendezések telepítésével, továbbá a megfelelő szintű megvilágítás megvalósításával kapcsolatban társaságukat jogszabályi kötelezettség nem terheli.
Válaszukban kiemelték: ennek ellenére üzemeltetőként eddig is mindent megtettek, hogy a biztonságos közlekedés feltételeit megteremtsék ezen a szakaszon is. Ezért még 2022. november 22-én elrendelték a 48-as főút–Kondoroskert utca csomópont forgalmi rendjének módosítását, és ennek során gyalogosok közlekedésére figyelmeztető táblákat helyeztek ki, és lassító harántcsíkozású festés is került az útra.
Közleményükben kitérnek arra is, hogy a gyalogosok átkelhetnek a főúton, a KRESZ vonatkozó fejezetében foglaltak értelmében ilyenkor nem szabálytalanul közlekednek. Álláspontjuk szerint az általuk megtett intézkedések mellett tovább növeli a forgalombiztonságot az is, hogy a közelmúltban az érintett útszakaszon sárga villogót telepítettek, amely szintén felhívja az autósok figyelmét a gyalogosok közlekedésére.
Hatvan helyett 120-szal
Kíváncsiak voltunk, hogy vajon tényleg hatásosak-e a megtett intézkedések. Ottjártunkkor azonban azt tapasztaltuk, hogy a sebességkorlátozást jelző táblák és a sárgán villogó lámpa sem zavarta különösebben a 48-as főúton közlekedőket. Ezt erősítették meg a kondoroskertiek is, akik elmondták: az autók ugyanúgy száguldoznak, mint azelőtt, a gyalogosoknak pedig továbbra is az úttestet szegélyező korlátot átugorva kell átjutniuk a túlsó oldalra, ahonnan a távolsági busszal be lehet jutni Debrecenbe.
A lakók csalódottan panaszolták, úgy érzik, hogy mivel külterületen élnek, senkinek sem fontosak, a problémájuk súlyát mintha nem éreznék a döntéshozók.
Ugyanakkor többen kétségüket fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy egy gyalogátkelő valóban megoldást jelentene-e a nehézségeikre, vagy éppen ellenkező hatást váltana ki. Szerintük talán túlzott biztonságérzetet is adna a gyalogosoknak, miközben az autósok közül sokan egyáltalán nem vennék figyelembe, hogy ott van egy átkelő. Arról is beszéltek, hogy a Kondoroskertben élők egy igen jelentős hányada nem jókedvéből költözött oda, hanem pénzügyi okok miatt. – Sok a szegény, az anyagilag lecsúszott ember – mondja egy középkorú férfi. – Azért jöttek ide a városból, mert már nem bírták fizetni a rezsit. Ők nem tehetik meg, hogy autóval járjanak, de időnként azért nekik is be kell jutniuk Debrecenbe.
– A távolsági busz gyakrabban jár, mint a helyi, viszont az a másik oldalban áll meg – meséli egy kondoroskerti nyugdíjas hölgy. – Valahogy tehát át kell mennünk oda, és most ez máshogy nem megy, csak úgy, ha átmászunk a korláton, figyeljük, mikor nem jön egyik irányból sem jármű, és ki-ki a saját tempójában igyekszik minél gyorsabban átérni az úton. Van úgy, hogy percekig kell várni, mert akkora a forgalom, és a járművel közlekedők nemigen lassítanak, hatvan helyett mennek azok 120-szal is.
Takács Tibor


















