Laprugó számtalan járműben található

A laprugó tulajdonképpen egy többfunkciós alkatrész, ami a járművek felfüggesztésében helyezkedik el. Természetesen a legfőbb feladata az alváz és a tengely összekapcsolása. Nagymértékben hozzájárul a jármű stabilitásához és irányíthatóságához. Ha valami probléma adódik vele, például eltörik, elhasználódik, veszélybe kerülhet a biztonság is.
Fokozottan figyelni kell a laprugóra
Pick-upok esetében a pick-up laprugó fogja biztosítani a tengely helyes pozícióját, ezért is fontos, hogy a LAPRUGÓ OUTLET oldalán könnyedén megtaláljuk a megfelelőt. Arra is figyelni kell, hogy pontosan milyen járműhöz, modellhez keresünk alkatrészt. Ha a laprugó méretei eltérnek, vagy akár csak az egyik oldalon más a mérete a rugónak, a tengely nem lesz merőleges a menetirányra, ami negatív hatással lesz a menettulajdonságokra. Az eredménye fokozott gumikopás és egyenetlen kormányzás.
A felfüggesztés főbb elemei közé tartozik. A laprugó mellett ott van még a lengéscsillapító, a felütközésgátló és a stabilizátorrúd is. Ezek együttesen fogják biztosítani az ideális stabilitást, úttartást, illetve a rakomány és az utasok kényelmét.
Természetesen nem minden járműben található laprugó. A nehézteherautók és pótkocsik esetében elengedhetetlen, nagy részük parabolikus kialakítással rendelkezik. A könnyű haszongépjárművek 90%-ánál a hátsó tengelyen, 10%-ban pedig az első tengelyen alkalmazzák. A pick-upoknál a legtöbb márka hagyományos trapézrugókat használ a hátsó tengelyen.
Az sem mindegy, hogy milyen anyagból készül a laprugó. A modern európai járművek kétféle rugóacélt alkalmaznak. Az 51CrV4 főként parabolikus laprugókhoz, az 55Cr3 pedig hagyományos rugólapokhoz használt matéria. Még a legmagasabb minőség ellenére is előfordulhat, hogy az alkatrész elhasználódik, deformálódik vagy eltörik. A zárványok az acélban például gyengítik az anyagot. A nem megfelelő hőkezelési eljárás is problémákat tud okozni. A korrózió is jelen lehet, de a legtöbbször a túlterhelés és az extrém útviszonyok állnak a hibák hátterében.
Ne kockáztassunk törött laprugóval!
A jó hír az, hogy vannak speciális helyzetek, amikor még ilyen állapotban is lehet tovább használni az autót, de ez függ a törés helyétől, a laprugó szerkezetétől, pontosan melyik lap tört el, mekkora a jármű terheltsége, van-e stabilizátorrúd, illetve mekkora a kockázatvállalás mértéke. Természetesen a legjobb választás az, ha minél hamarabb beszerezzük az új laprugót, ezzel elkerülve a felesleges kiadásokat, plusz javításokat és további károkat, sérüléseket.
Honnan tudjuk, hogy baj van?
Az egyik legáltalánosabb jelenség az elgyengülés. Idővel a laprugók veszítenek rugalmasságukból, ilyenkor megereszkedik a jármű. Az elhasználódott gumiperselyek, kopott alkatrészek kellemetlen zajokat, nyikorgást eredményezhetnek. A kemény rugózás is problémás lehet, ha üres állapotban túlzott keménység tapasztalható, az kényelmetlenségeket okozhat.














































