Helytálltak a debreceni klarinétosok

Kiemelkedően erős mezőnyben, az ország legjobb klarinétos növendékei között szerepeltek a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar hallgatói a DE ZK és a Conservatory Alapítvány jubileumi, XX. Országos Klarinétversenyén. A megmérettetésen a Zeneművészeti Kar két hallgatója kiváló teljesítményéért különdíjban, egy növendék pedig rektori különdíjban részesült.
Neves szakmai zsűri előtt összesen húsz fiatal tehetség mutatkozott be az ország legjobb ifjú klarinétművészeinek rendezett versenyen a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Karán.
A versenyzők teljesítményét Rumy Balázs, a Magyar Állami Operaház szóló klarinétosa, Tönköly József, a Nemzeti Filharmonikusok szólamvezető klarinétosa, valamint Kiss Gy. László Liszt-díjas klarinétművész értékelte. A DE ZK részéről öt tehetséges fiatal klarinétművész igyekezett helyt állni, közülük Becze Tamás és Páva Erik különdíjat kapott, Visztra Bernadett pedig rektori különdíjat vehetett át magával ragadó produkciójáért.
Szabó Krisztián Péter, a Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar Fafúvós nem önálló Tanszék mesteroktatója szerint a verseny jelentős presztízsértékkel bír, hiszen több mint két évtizede jelen van a hazai klasszikus zenei megmérettetések kínálatában.
- Egyedülálló a rendezvény, mivel Magyarországon nincs olyan egyetemi szintű kiírás, mely minden évben érdemi megmérettetésként szerepelne a versenynaptárban. A húszéves jubileum miatt is fontos fejezethez érkeztünk, de abból a szempontból is különleges volt az idei alkalom, hogy Budapestről, Győrből, Pécsről, Szegedről és Miskolcról is érkeztek növendékek, így mindegyik, zeneművészeti képzéssel foglalkozó hazai felsőoktatási intézmény delegált versenyzőt. Nem akármilyen mezőnyben kellett tehát helyt állniuk a hallgatóinknak, akik jól teljesítettek a legjobbak között is.
Minél nagyobb az érdeklődés intézményi szinten a verseny iránt, annál jobb versenyzők érkeznek, az eredményesség pedig mindig a felkészültség és a pillanatnyi attitűd függvényében alakul. Nagyon sok a nemzetközi verseny, ezek azonban nem minden esetben érhetőek el mindenki számára, ezért szeretnénk rendszeresen lehetőséget adni a magyar tehetségeknek, ilyenkor a karon a versenyzés és a szakmai fejlődés lehetősége is adott. Nagyon jó mérce ez a verseny, ahol az összes intézmény oktatója, hallgatója megmutathatja magát, olyan mérföldkőről beszélhetünk, melyre készülni kell és amelynek nagyon komoly tétje van
– fogalmazott a mesteroktató.
A jubileumi, huszadik megmérettetésen a versenyzés mellett a tudásbővítés is fontos cél volt, mindemellett a kortárs zene népszerűsítése is előtérbe került köszönhetően annak, hogy a versenyzőknek egy kötelező művet, Nagy Csaba Zoltán, a DE ZK Fafúvós nem önálló Tanszék vezetőjének 2025-ben írt, Hangulatok című darabját kellett előadniuk. A választható művek ezúttal Giuseppe Verdi halálának 125. évfordulójához kapcsolódtak, a versenyzők opera parafrázisokat játszhattak Giusto Dacci, Luigi Bassi és Donato Lovreglio művei alapján.
A Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar hallgatóinak felkészítését Szabó Krisztián Péter, a kar mesteroktatója, illetve Laskai László művésztanár segítette.
A verseny végeredménye:
1. helyezés:
Farkas Dorka – Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar
Papp Máté – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
2. helyezés:
Nagy Jonatán – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Pásztor Dorina – Széchenyi István Egyetem
3. helyezés:
Babos Anna – Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar
Bernácz Ábel – Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Kar
Francuski Matija – Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Különdíj:
Becze Tamás – Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar
Páva Erik – Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar
Különdíj a kötelező darab legjobb előadásáért:
Farkas Dorka – Szegedi Tudományegyetem Bartók Béla Művészeti Kar
Rektori különdíj:
Szennai Mózes József – Miskolci Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti Kar
Visztra Bernadett – Debreceni Egyetem Zeneművészeti Kar



























































