Facebookos mese az aljasul megbüntetett óvónőkről

Gyűlölködő hozzászólások százait indította el a DKV ellen egy óvodás édesanyja az után, hogy facebookos beszámolója alapján vitathatóan büntették meg egy gyermekcsoport kísérőit a villamoson. Érdeklődtünk az esetről, megosztjuk a vizsgálat tanulságos eredményeit; a bejegyzést már nem találtuk az azt közreadó települési csoportban.
A „felháborító” és „szomorú” történet szerint június elején egy óvodás csoport szállt fel az 1-es villamosra három kísérővel. Az óvónő, akinél a felnőttek jegyei voltak, még a gyerekeknek segített kapaszkodót találni, amikor egy ellenőr lépett hozzá – írta a debreceni anyuka június 3-án ebben a pletykacsoportban. A bejegyzés szerint a DKV munkatársa nem volt tekintettel arra, hogy az óvónő a „mi gyerekeink biztonságát tartotta szem előtt”, és 21 ezer forint büntetést szabott ki.
A „sztori” felkapottá vált, 3 órával a megosztás után már száz feletti hozzászólásnál és majdnem nyolcszáz reakciónál járt. Nagy többségben voltak a DKV-t ekéző kommentárok. De vajon tényleg az történt, amit a nő megosztott?
A DKV érdeklődésünkre június 10-én részletes tájékoztatást adott az esetről. Kiderült, hogy az óvónő panaszlevéllel fordult az ügyfélszolgálatukhoz, így az abban foglaltakról, a jegyellenőrök által elmondottakról, valamint a kamerák által rögzített felvételekről is tudomást szerezhettünk.

A szóban forgó 1-es villamosra június 3-án 11.14-kor szállt fel három jegyellenőr. A kalauz, aki – 11.20-kor, esetleg egy perccel később – az óvónőhöz lépett, addigra számos más utas bérletét, jegyét kezelte.
Az ellenőr szerint a villamos közepén kapaszkodó óvónő akkor elindult az automata felé, mondván, „most akarta kezelni a három jegyet, mert addig a gyermekeket rendezte”.
– A felvételek szerint a panaszos a felszállást követően elhaladt a gyerekekkel a jegykezelő készülék mellett. A villamos középső, csukló részében valóban rendezte a sárga sapkás gyerekeket, majd egyikük kezét fogva már egy ideje tétlenül állt. Csak az ellenőr közeledtét indult el az automata felé, hirtelen elengedve a gyermek kezét. Egy másik kísérő közvetlenül egy készülék mellett állt – emelte ki Nyikos-Nagy Annamária. A kalauz ezért már nem tudta elfogadni a jegykezelési szándékot. A pótdíjazás során az óvónő a helyszíni készpénzes rendezés mellett döntött. Mivel három érvénytelen jegyről volt szó, amelyek egyenként 7 ezer forint büntetést vontak maguk után, összesen 21 ezer forintot kellett fizetni.
A kommunikációs vezető közölte: nem céljuk a mindenáron való pótdíjazás, azonban az ellenőr nem rendelkezik méltányossági jogkörrel; ha valaki nem tartja be az utazási feltételeket, úgy köteles intézkedni. A rendelkezésre álló információk szerint munkatársunk intézkedése szabályos és jogszerű volt, hangos vagy kifogásolható szóváltás nem történt, egyéb említésre méltó konfliktus sem alakult ki – fűzte hozzá.
Természetesen nem vitatjuk, hogy a bejegyzés akár jószándékból is születhetett. Így vagy úgy, a közösségi média számos előnye mellett a szándékos és akaratlan manipuláció elsőszámú terepévé lett napjainkra – ezt is érdemes szem előtt tartani, mielőtt bármit posztolunk, kommentálunk.
Ratalics László


















