Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egymásnak feszültek a lakók a Lóskúti városrészben

Cívishír | 2024. 12. 15. | 12:46:38
Volt, aki emelt hangon hívta fel Széles Diánát. Az alpolgármester nyugtat, a tiltakozók petíciózhatnak.
Egymásnak feszültek a lakók a Lóskúti városrészben
A korábbi lakó-pihenő övezeti táblát 30-as zónára cserélték (Fotó: Ratalics László/Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Harmincas zónára cserélték a „Lakó-pihenő övezet” táblát a Lóskúti városrészben a napokban; a változtatást felmérés előzte meg, amelyet legalább hatvanan támadnak. A lakóközösségben vita dúl, többen a közösségi médiában „osztják egymást”, sőt online petíció is született. Közben beüzemelték a – szintén helyi közkívánatra beszerzett – traffiboxot a Tócópart utcán.

A városrész Fészek-lakóparkként ismert, a megnevezés azonban idejétmúlt, hiszen a társasházak mára kisebb részét alkotják a területnek. Inkább újabb építésű, kifejezetten jómódra utaló családi házakat találunk errefelé. A mostani egymásnak feszülés megértéséhez ugorjunk vissza 2022 őszére, amikor a helyiek egy öntudatos része Debrecenben szokatlan eszközhöz, demonstrációhoz folyamadott. Az volt a problémájuk, hogy a Kishegyesi út 2022 elején megkezdett átépítése miatt a közlekedők a lakó-pihenő övezeti KRESZ-szabályokat figyelmen kívül hagyva, a városrészen átvágva vették célba a számos üzemet, telephelyet magában foglaló Határ úti Ipari Parkot. Márpedig a tüntetők nem kértek ebből a forgalomból.

A KRESZ kétségtelenül a demonstrálókat támogatta, hiszen a lakó-pihenő övezetbe lényegében csak az ott lakók vagy az oda látogatók hajthatnak be. Mint itt elolvasható, a kör ennél valamivel bővebb, ugyanakkor a jogalkotó az ilyen övezetekben kizárólag a célforgalom számára engedi a közlekedést. Azoknak a sofőröknek, akik csak időt spórolnának – nem. A lakó-pihenő övezeti KRESZ-táblával jelölt területeken 20 kilométer per óra a sebességhatár, amit az is indokol, hogy nincs mindenütt járda, ezért a gyalogosok – a gyerekektől a babakocsis anyukákon át a hobbifutókig – az úttestre kényszerülnek. Éppen úgy, ahogyan jelenleg is, például a Lóskúti úton.

A traffibox már mér, amikor a rendőrök készüléket helyeznek bele (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

A 2022-es lakossági megmozdulás annyiban sikeres volt, hogy a városvezetés kérésére a rendőrség többször „akciózott” a területen. Bár továbbra is sokan rövidítették az útjukat errefelé, egy időre kevesebb lett a száguldozó, a kívánatos húszat azonban így is kevesen tartották be. Ezért aztán, amikor az önkormányzat felajánlotta, hogy egy, a rendőrség által üzemeltetett traffibox telepítésével segítenék a szabályok betartását, sokan megörültek. A fix sebességmérő felszerelését a városvezetés a helyiek megkérdezéséhez kötötte, mondván, a beruházást csak akkor végzik el, ha azt a többség kívánatosnak nyilvánítja. Szavazni egy e célra létrehozott online felületen lehetett, levélben kiküldött kóddal. A 2024 márciusában elindított felmérés során 798 érvényes szavazat érkezett, 63-37 százalék arányban a traffiboxot akarók kerültek többségbe. 

Az eredmény részleteit április 10-én Széles Diána alpolgármester – egyben önkormányzati képviselő – megosztotta a Facebook-oldalán, a Lóskúti városrész ugyanis az ő körzetéhez tartozik. A traffibox ellen szavazók többsége – nem meglepő módon – olyan lakó, akinek el kell haladnia a sebességmérő előtt, amennyiben a Kishegyesi útról a Tócópart utcára kanyarodva szeretne hazajutni (Gyeplő, Hámfa, Kantár, Naprózsa, Vasútoldal stb. utcaiak, Lóskúti útiak).

Változtattak a módszeren

A szükséges közmű kialakításával és a telepítéssel együtt mintegy 10 millió forintba kerülő traffidoboz immár működőképes, december elején az első ellenőrzések is megvoltak. Széles Diánát már az áprilisi szavazás után folyamatosan keresték a városrészből azzal, hogy a traffibox megjelenésével túl szigorú a 20 kilométeres sebességhatár, változtassanak rajta.

– A panaszokat meghallgatva sem kívántunk önhatalmúan dönteni. Tudtuk, hogy a fix sebességmérő felszerelése több hónapos procedúra, ezért csak arról határoztunk, hogy újra megkérdezzük a helyieket: maradjon a lakó-pihenő övezeti tábla vagy cseréljük 30-as zónára. Ezúttal személyesen kerestük fel a háztartásokat, a segítőim egy hónapon át járták a területet, minden esetben legalább négy kísérletet tettünk a kapcsolatfelvételre. Az íveken a nevet nem, csak a lakcímet kellett feltüntetni a kívánt válasz megjelölésével 

– mondta el a Cívishírnek Széles Diána. A képviselő azzal magyarázta a tavaszi, online-tól eltérő, személyes felmérést, hogy akkor utólag egyesek arra panaszkodtak, nem kapták meg a szavazókódot. Sőt, az azonosítókat tartalmazó levelet kivették a postaládájukból és helyettük szavaztak – hangzott el többektől Széles Diána elmondása szerint. Hozzátette, már tavasszal tapasztalták, hogy a traffibox megosztja a városrész lakóit, s ez az érzetük az őszi felmérés során tovább erősödött. Ezért olyanokkal végeztették el a helyiek megkérdezését, akik nem ezen a területen laknak, ily módon elfogulatlanok.

A módszerrel novemberben 344 háztartást sikerült elérniük, a 30-as zóna 242, a lakó-pihenő övezet 102 szavazatot kapott. Vagyis 70-30 százalékos arányban előbbi nyert, ennek szellemében cserélték le a KRESZ-táblákat december 10-én.

Visszafordítanák az eseményeket

A lakó-pihenő övezeti minősítés elvesztése és a sebességhatár növekedése kiverte a biztosítékot a kisebbségbe került szavazóknál. Annyira, hogy online petíciót hoztak létre „új, ellenőrizhető, átlátható” szavazást követelve. Szerintük a novemberi „erősen megkérdőjelezhető” felmérés nem volt korrekt, mert a kérdezőbiztosok arra kértek választ, hogy a „traffibox 20 vagy 30 km/órás sebességre legyen kalibrálva”.

Varga Zoltánnéval és Markos Leventével a Tócópart utca Kishegyesi út felőli végén beszélgettünk (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

– Tizenkét éve lakunk a Kecskerágó utcán. Az alaphelyzethez tartozik, hogy a városrész „túlnőtte” az itteni úthálózatot. Hiába fejeződött be a Kishegyesi út átépítése 2023-ban, sokan most is rajtunk keresztül rövidítik le az útjukat az ipari park felé. Továbbá az autósok egy része nem veszi komolyan a sebességhatárokat; ez így volt a lakó-pihenő övezeti időszakban és most is, idefelé jövet két futárcég furgonja száguldott el mellettünk… Korábban Papp László polgármesterrel tárgyaltunk fekvőrendőr kiépítéséről, de azt ő nem támogatja. Helyette ajánlotta a traffiboxot. Amivel sajnos nem vagyunk sokkal előrébb, hiszen a gyorshajtók legfeljebb egy rövidebb szakaszon lassítanak – hallgattuk a helyszínen Varga Zoltánnét. 

A novemberi felmérés kapcsán megjegyezte: őt arról kérdezték meg, hogy 20 vagy 30 kilométeres sebességtől mérjen a traffibox, a lakó-pihenő övezet esetleges elvesztéséről nem esett szó. – Próbáltam beszélgetni a felmérést végző hölggyel, de meg sem kaphattam az ívet. Szerettem volna saját kezűleg a megfelelő helyre bejegyezni a szavazatunkat, de azt válaszolta, hogy csak ő teheti meg. Amikor arról érdeklődtem, hogy mi lesz azokkal, akik este érnek haza, úgy felelt, ő csak a délután négy óráig tartó munkaidejében végzi az emberek megkérdezését. A szomszédaimmal beszélgetve az derült ki számomra, hogy az ő esetükben is hasonló volt az eljárás. Sőt, úgy hallottam, hogy volt, akivel a kaputelefonon keresztül bonyolították le a szavazást – mondta.

Varga Zoltánnétól úgy tudjuk, a lakóközösség megosztott a kérdésben, a hangulat feszültebb, mint kellene. 

– Az én gyerekeim úgy nőttek fel itt, hogy rengeteget játszottak az utcán, sokat bicikliztünk, nagyokat sétáltunk. Azt is értem, hogy akinek nincs gyermeke vagy már felnőtt, az más szemmel néz a problémánkra. Ahogyan azok is, akik az utóbbi egy-két évben költöztek ide, és eleve „természetesnek” veszik az átmenő forgalmat. Számunkra viszont ez elfogadhatatlan, elég megnézni, hogy reggelente mekkora a kocsisor a Tócópart utcán.

A Tócópart utcán folyamatos a forgalom (Fotó: Ratalics László/Cívishír)

A petíció létrehozóját Markos Leventének hívják. Ő tíz éve lakik a városrészben. Egyrészt arra hívta fel a figyelmünket, hogy a traffiboxról szól tavaszi szavazáshoz kiosztott önkormányzati brossúrán árva szót sem esett se a második felmérésről, miként a 30-as zónáról se (ez így van, olvastuk a papírt). – A városrész Facebook-csoportjában előre jeleztem, hogy félő, a traffibox kihelyezésével egyidőben elveszíthetjük a lakó-pihenő övezeti besorolást. Lényegében kinevettek. Számomra ugyanakkor világos, hogy erre a fejleményre azok sem számítottak, akik a készülék 30 kilométeres beállítására szavaztak. A fő probléma természetesen nem a sebességhatár tíz kilométeres növekedése, hanem az, hogy immár szabad egérútként használni a városrészt – hangsúlyozta. Varga Zoltánnéval együtt attól tartanak, hogy járdák hiányában veszélyessé válik a közlekedés, miközben óvoda és családi napközi is működik a területen, vagyis sok kisgyermek mozog az utakon.

Az online petícióhoz december 15-ig 60-an csatlakoztak.

Nem zárult be az ajtó a tiltakozók előtt

A Cívishír a jogszabályi előírások betartása mellett betekintett az ívekbe, amelyek fejlécén valóban az szerepel, hogy „Fészek-lakópark Tócópart utcai traffibox beállítás”. Ugyanakkor minden egyes lapon szerepel, hogy milyen rendelkezés tartozik a 20 km/h lakó-pihenő övezeti és a 30-as zónához. 

A megkérdezettek számára a kísérőszövegből világosan kiderülhetett, hogy mire szavaznak. Vagyis kiderülhetett volna, ha átadják a számukra elolvasásra. Ez azonban azért sem történhetett meg, mert sérültek volna a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályok.

Széles Diána kérdésünkre kijelentette: neki eszében sincs eldönteni, hogy milyen KRESZ szabályok vonatkozzanak a városrészre. – Számomra az az elsődleges, hogy az önkormányzat képes legyen megvalósítani azt, amit a véleménynyilvánítók 65-70 százalékos többsége igényként kinyilvánít. Kaptam rosszalló üzeneteket, egy férfi fel is hívott emelt hangon, mondván, flexszel fog nekimenni a traffiboxnak. Az én álláspontom azonban világos. Ha a jövőben a helyiek nagy többsége arra jut, hogy mégis térjünk vissza a lakó-pihenő övezeti táblához, és ez az igény megfelelő formában is megfogalmazódik, akkor annak megfelelően jár majd el az önkormányzat – közölte, utalva egy esetleges újabb aláírásgyűjtésre. Az alpolgármester hozzátette, addig is dolgozik annak érdekében, hogy minél több járda épülhessen a Lóskúti úton és környékén.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Miniszteri elismerés két debreceni orvosnak
Miniszteri elismerés két debreceni orvosnak
Verebné Takács Lili és Takács István átvették az okleveleket.
Hálózatöblítés Debrecenben
Hálózatöblítés Debrecenben
Nyomásingadozás várható.
Mumifikálódott macskatetemek a debreceni lakásban
Mumifikálódott macskatetemek a debreceni lakásban
Állatkínzás miatt emeltek vádat.
Besegítenének a debreceni táncegyüttes rezsicsökkentésébe
Besegítenének a debreceni táncegyüttes rezsicsökkentésébe
Két elismert kórussal is folytatná az együttműködést az önkormányzat.
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
Volt vezérkari főnök és regnáló polgármester is vállalja.
Meztelenül sétált egy család Debrecenben
Meztelenül sétált egy család Debrecenben
A szemtanúk mentőt és rendőrt is hívtak.
Debrecen híres háborús hősét nem felejtik
Debrecen híres háborús hősét nem felejtik
Az 1912-es stockholmi olimpián ezüstérmet nyert.
Szociális munkásokat ismertek el Debrecenben
Szociális munkásokat ismertek el Debrecenben
Életüket a segítségnyújtásnak, a gondoskodásnak szentelik - hangzott el.
Csokonaira emlékeztek Debrecenben
Csokonaira emlékeztek Debrecenben
Ha a költő napjainkban élne, akkor a Campus Fesztivál nagyszínpadán lépne fel – mondta az alpolgármester.
Négyes karambol a 4-esen, Debrecennél
Négyes karambol a 4-esen, Debrecennél
A hajdúszoboszlói tűzoltókat riasztották.
Irodaátalakítás a Piac utcán
Irodaátalakítás a Piac utcán
Ajánlattételi felhívás.
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
A TISZA debreceni és hajdú-bihari jelölt-jelöltjei
Volt vezérkari főnök és regnáló polgármester is vállalja.
Ők lesznek a fideszesek legfőbb riválisai
Ők lesznek a fideszesek legfőbb riválisai
A Tisza weboldalára folyamatosan töltik fel a jelölt-jelöltek neveit.
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Tizenegy pontot jelentett be a miniszterelnök.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Újabb állami földekre lehet licitálni
Több mint 3100 terület találhat gazdára.
Mézes reggelit kapnak a gyerekek
Mézes reggelit kapnak a gyerekek
A kicsik betekintést nyerhetnek a méhészek mindennapi munkájába is.
Kína újabb év vízummentességet adott a magyaroknak
Kína újabb év vízummentességet adott a magyaroknak
Szijjártó közölte a részleteket.
Magyar Péter: látjuk a fényt az alagút végén
Magyar Péter: látjuk a fényt az alagút végén
„Tudom, hogy mik egy valódi miniszterelnök feladatai.”
Orbán elmondta, miért kell pénzügyi védőpajzs
Orbán elmondta, miért kell pénzügyi védőpajzs
Háborúellenes gyűlést tartottak Győrben.
Részeg forgalmista miatt állt le a vasúti közlekedés
Részeg forgalmista miatt állt le a vasúti közlekedés
Azonnal felfüggesztették az állásából.
December 1-ig lehet jelentkezni a központi írásbelire
December 1-ig lehet jelentkezni a központi írásbelire
Sok középiskolába csak így lehet bejutni.
A svájci indexálás visszaállítását ígéri a DK
A svájci indexálás visszaállítását ígéri a DK
Dobrev szerint velük járnának jól a nyugdíjasok.
Fontos új út és körfogalom a Tégláskertben
Fontos új út és körfogalom a Tégláskertben
A falusias Debrecen már a délnyugati „kertekben” is a múlté.
Megszólalt a polgármester az aknafedlapok miatt
Megszólalt a polgármester az aknafedlapok miatt
Debrecenben többeknek nem tetszett az, amit a Szoboszlói úton láttak.
Kenyérbéllel élesztették újjá a hit falait Debrecenben
Kenyérbéllel élesztették újjá a hit falait Debrecenben
Fotókon a felújítás alatt álló Attila téri templom.
A BMW-vel közös járműlabor Debrecenben
A BMW-vel közös járműlabor Debrecenben
Újabb mérföldkő, nem csak a Debreceni Egyetem életében.
Győzelemmel melegített a DVSC a BL-re
Győzelemmel melegített a DVSC a BL-re
A Szombathely ellen is megőrizte hibátlan mérlegét a debreceni csapat.
Ezt is megérték a Sámsoni úton
Ezt is megérték a Sámsoni úton
A fontos debreceni közlekedési beruházás végét még nem látni, de fontos változások léptek érvénybe.
Így alakulna át a debreceni Wolff-palota
Így alakulna át a debreceni Wolff-palota
Változások előtt a Dósa nádor téri volt Napló-székház.
Az Esbjerg legyűrte a Lokit
Az Esbjerg legyűrte a Lokit
A végjátékban a dánok nem hagytak kétséget afelől, hogy melyik az erősebb csapat.
Újra jó formában a debreceni 326-os
Újra jó formában a debreceni 326-os
Látványosság a Nagyállomáson.
Szakadó eső a debreceni yoUDay főpróbáján
Szakadó eső a debreceni yoUDay főpróbáján
Új programot is hirdettek az egyetemistáknak.
Finom ízek, jó hangulat a Zamaton
Finom ízek, jó hangulat a Zamaton
Képeken a debreceni fesztivál második napja.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Brutálisan összeverte barátnőjét az M35-ösön
Brutálisan összeverte barátnőjét az M35-ösön
A nő a pródi pihenőben tudott segítséget kérni. +Videó
Hirdetés
Hirdetés
Elegancia minden lépésben
Elegancia minden lépésben
A tökéletes női alkalmi cipő.
Hirdetés
Hirdetés
Leesett az első hó Magyarországon
Leesett az első hó Magyarországon
A hegyekben szinte mindenütt fagyott.
Gazdaság
KSH: a bruttó átlagkereset 687 100 forint
Közzétették a szeptemberi adatokat.
Irodaátalakítás a Piac utcán
Ajánlattételi felhívás.
A jövő szenzorai testközelből
Teltházas gyárlátogatások a Sensirionnál.
Jön a vállalkozásokat segítő intézkedéscsomag
Tizenegy pontot jelentett be a miniszterelnök.
Újabb állami földekre lehet licitálni
Több mint 3100 terület találhat gazdára.
Emelnék a temetkezés költségeit
A debreceni közgyűlés további díjemelésekről is dönt.
Támogatott tartalom
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
Leslie Mandoki volt a 24. Hifi Show díszvendége
A zene, a kultúra és a béke nagykövete ismét Budapesten.
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
A Lidl Magyarország új, úttörő kezdeményezéssel állt elő: ha a vásárló nem tud eljutni a boltba, akkor a bolt megy el hozzá.
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Kiemelt volt az érdeklődés a Sensirion standjánál, a XI. Gépészeti Szakkiállításon és Állásbörzén.
Hirdetés
Hirdetés