Újra jó formában a debreceni 326-os

Megújult a debreceni Nagyállomáson látható szobormozdony, amely rozsdátlanításon, festésen esett át, valamint egy-két járműelemet is kicseréltek rajta.
A néhány millió forintos felújítás alkalmából Barcsa Lajos debreceni alpolgármester emlékeztetett, a pályaudvar 1-es peronjánál látható szobormozdony a leghosszabb ideig forgalomban lévő magyar gőzmozdonytípus, a 326-os sorozat képviselője. 1885-ben készült és 1979-ig használták. Felidézte, a 19. században Debrecent a vasút is segítette régióközponti szerepe betöltésében. Jelenleg küszöbön áll a 100-as vonal Debrecen és Nyíregyháza közötti szakaszának korszerűsítése, zajlik a Debrecen-Mátészalka vonal rekonstrukciójának tervezése és a 106-os vonal teljes megújítása is napirenden van a Debrecen-Berettyóújfalu szakasz villamosításával. Távlati cél a Nagyváraddal való vasúti összeköttetés úgy, hogy egy órán belül egyik nagyvárosból a másikba érjen az utazó.

A felújítás anyagi terheit döntően viselő MÁV Pályaműködtetési Zrt. pályaműködtetési és beruházási vezérigazgató-helyettese, Pál László megjegyezte: a 326-os gőzmozdony prototípusát az 1880-as években a MÁV szakemberei tervezték meg. Még abban az évtizedben az első mozdonyok is elkészültek, a típussal síkvidéken tehervonatokat, hegyvidéken személyvonatokat vontattak.
A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgató-helyettese, Batizi Zoltán kiemelte, az első, Pest és Vác között 1846-ban átadott vasútvonal révén háromnegyed óra alatt megtehető volt az az út, amely korábban akár egy napba is beletelt. Három év múlva Szolnokig, 1857-ben pedig már Debrecenig is el lehetett jutni a fővárosból vasúttal. Ők maguk a debreceni szobormozdony felújításából leginkább szakmai tanácsadással vették ki a részüket, remélve, hogy országszerte több hasonló együttműködésre lesz lehetőségük.
A Cívishír felvetésére elmondta: kifejezetten örülnének annak, ha a DVSC – Debreceni Vasutas Sport Club – megkeresné őket vasúti emlékek bemutatásának igényével. Akár az is szóba jöhetne – reagált –, hogy egy, a múzeumi gyűjteményben meglévő mozdonyt helyezzenek el a Nagyerdei Stadionnál. Személy szerint csak örülni tudok annak, ha bárhol igény mutatkozik a közlekedéstörténet bemutatására, ha közelebb vihetjük az emberekhez a témát – mondta.
Barcsa Lajos úgy nyilatkozott, hogy megvizsgálják a lehetőséget, és ha támogatást nyer, úgy a múzeum vezetője és a polgármester között a közeljövőben esedékes találkozón ez a téma is szóba jöhet.
Ratalics László


















































