Indulatok és veszélyek a Hajnal utcai csúcsban

Dühös közösségimédia-bejegyzések miatt terepszemléztünk a Faraktár-Hajnal utcai csomópontban; a csúcsidőszakokban valóban beszorulnak járművek a kereszteződésbe, de ennél sokkal veszélyesebb az, ami az egyik gyalogátkelőnél történik.
Aki sűrűbben jár a reggeli és a délutáni csúcs idején a Faraktár és Hajnal utcák csomópontjánál, az tudhatja, hogy a szokottnál nagyobb figyelmet és türelmet igényel a közlekedés. A felüljáróról balra, az Attila tér irányába kanyarodva a Hajnal utcai – kamionokkal, autóbuszokkal megspékelt – torlódások okozhatnak fennakadást. A felüljáróról érkező járművezetők gyakran a sárga, sőt a piros ellenére is kikanyarodnak, akkor is, ha látható, hogy nem fognak „beférni”. Mégis megpróbálják.
Ettől persze a Faraktár utca másik ágán „kerülnek idegállapotba” a közlekedők, a felüljáróra tartó és a jobbra kanyarodni szándékozó sofőröket egyaránt beleértve. Miért? Mert a kereszteződésben ragadt járművek és a Hajnal utcán torlódók miatt nehézkes a megindulás, a haladás. Rendszeresek a dudálások, tetőfokára hág a stressz.
A napokban, egy reggel magunk is fotóztunk, videóztunk a csomópontban. Ami az előbb leírtakon túl ide kívánkozik, az a felvételeinken látható Hajnal utcai gyalogátkelő balesetveszélyessége. A képekből kitűnik: hiába van zöld a gyalogosoknak, a kocsisorhoz zárkózó gépjárművek elsőbbségadás nélkül húznak át a felfestésen. Szintén gyakori, hogy az autók a zebrán állnak meg és a gyalogosok kerülgetik őket – az ilyen szituációk folyamatosak csúcsidőben. Mindez azért rendkívül aggályos, mert a gyalogosok között sok az általános iskolás, a kisgyermekes anya.

Kérdés, hogy mit lehetne tenni a torlódások és a gyalogokra veszélyes forgalmi helyzetek kiküszöbölése, csökkentése érdekében. Nyilvánvalóan jót tenne, ha a felüljáró irányából érkező járművezetők tiszteletben tartanák a fényjelzéseket és nem erőltetnék a balra kanyarodást, amikor amúgy is a kereszteződés középéig tart a torlódás. Azonban nem valószínű, hogy az emberek viselkedésében egyhamar számíthatunk ilyen fordulatra.
Nem tudjuk, hogy van-e mód a lámpaváltási ciklusok módosításával vagy más módon csökkenteni a torlódást. Ha nincs, akár a szóban forgó Hajnal utcai gyalogátkelő megszüntetése is indokolt lehet. Természetesen nem a gyalogosokkal való kiszúrásból, hanem azért, mert jelen körülmények között kizárólag idő kérdése, hogy elüssenek, elsodorjanak ott egy gyermeket. A közelben található a Benedek Elek és a Bocskai általános iskola, valamint a Kossuth-gimnázium. Ez a gyalogátkelő egyik tanintézmény megközelítésében sem nélkülözhetetlen. Ráadásul 220 méterre van a Bocskai téri, míg a másik irányban, 240 méterre az Alkotmány utcai zebra, tehát viszonylag közel adott más átkelési lehetőség a Hajnal utca egyik oldaláról a másikra.
A gyalogátkelő megszüntetésével a torlódások enyhülnének, de valószínűleg ez önmagában még nem lenne elegendő a probléma megnyugtató rendezéséhez.

Ide kívánkozik, hogy az elmúlt években több debreceni csomópontban csökkentették a gyalogátkelők számát, és nincs belőle érezhető felháborodás. Így például a Kossuth utca-Burgundia utca-Klaipeda utcai kereszteződésben vagy a Mechwartnál, a Széchenyi utca-Nyugati utca-Külsővásártér metszéspontjában is három zebra maradt meg a korábbi négyből. Ennek eredményeként a gyalogosoknak kicsit tovább tarthat az átkelés, cserébe hosszabbak a zöldjeik, miközben gyorsabbá vált a járműforgalom.

Nem kérdés, egy ilyen változással a gyalogosok úgy érezhetnék, hogy megint ők húzzák a rövidebbet. Azonban a felvételeket látva nem lennénk nyugodtak azoknak a szülőknek a helyében, akiknek a gyerekei itt napról napra az autók között kénytelenek iskolába menni.
A közút kezelőjét is megkérdezzük arról, hogy tudnak-e tenni a helyzet javításáért – a választ szintén közölni fogjuk a Cívishíren.
Ratalics László
















































