160-as tempó Debrecen és Nyíregyháza között

Az Építési és Közlekedési Minisztérium kivitelezőt keres a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz biztosítóberendezésének kiépítésére, továbbá a távközlési és az ETCS2, azaz az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer telepítésére. Az október 17-i Közbeszerzési Értesítő szerint a projekt becsült értéke nettó 60 milliárd 552 millió forint.
Mint írták, a 100-as vonalszakaszon új, tolatóvágányutas, összesen 65 darab váltót vezérlő, 75 Hz-es ütemezett állomási és vonali jelfeladást vezérlő elektronikus állomási biztosítóberendezéseket kell a nyertes ajánlattevőnek megterveznie 47 kilométeren és kiviteleznie 5 állomáson. Hozzátették, Császárszállás forgalmi kitérőnél a tolatóvágányutas funkciókat nem kell megvalósítani. A vonalszakaszon körülbelül 47 vonalkilométer hosszúságban egybefüggő ETCS2 vonatbefolyásolást kell kiépíteni az ETCS2 pályamenti rendszerre vonatkozó feltétfüzetnek és a hatályos specifikációknak megfelelően, az ETCS vonatbefolyásoló rendszerhez szükséges RBC berendezéssel együtt. Továbbá körülbelül 94 kilométer vágányhosszon 75 Hz-es ütemezett jelfeladást kell kiépíteni és a biztosítóberendezéshez csatlakoztatni. Az ETCS 2 rendszert csatlakoztatni kell az elektronikus állomási biztosítóberendezésekhez. Az állomásközökben önműködő emelt sebességű térközbiztosító berendezéseket és a vonalszakaszon található közút-vasút szintbeni keresztezéseket biztosító emelt sebességű sorompóberendezéseket kell létesíteni azzal, hogy a sorompók behatási pontjait úgy kell tervezni, hogy azok az ETCS2 feltételeit is kielégítsék.
Nyertes ajánlattevő feladata a biztosítóberendezések elvi létesítési engedélyéhez, építési engedélyéhez, üzembe helyezéséhez és hatósági használatbavételéhez szükséges valamennyi feladat elvégzése, beleértve a szükséges tervek elkészítését, engedélyeztetését, jóváhagyatását és a szükséges dokumentáció összeállítását, az előírt tanúsítványok beszerzését is. A munka elvégzésére 48 hónap áll rendelkezésre. A pénzügyi fedezetet egyrészt a „Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz fejlesztése” elnevezésű támogatási szerződés és a 2023-ban a CINEA-val megkötött „Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal fejlesztése – I. ütem”-re vonatkozó támogatási megállapodás biztosítja, másrészt IKOP Plusz és/vagy hazai forrás is igényelhető.
Az ajánlatokat december 1-jéig várják.
160-nál száguldanak majd a vonatok
Szintén az október 17-i Közbeszerzési Értesítőben jelent meg a Debrecen–Nyíregyháza vasúti vonalszakasz pálya-, műtárgy- és pályamenti létesítmények munkáira vonatkozó felhívás. Ennek becsült költsége nettó 199 milliárd 998 millió forint.
A beruházás keretében összesen 94 kilométer vasúti vágányátépítést végeznének a 100-as vonalon. A vonalszakasz engedélyezett sebessége 120 kilométer/óra, Debrecen bejárati ívnél 100 kilométer/óra. A nyertes pályázó feladata a vonalszakasz felújítása úgy, hogy 160 kilométer/órával haladhassanak a vonatok. (Debrecen állomást követő ívekben 120 kilométer/óra.) Az állomásokat úgy kell átalakítani, hogy azok megfeleljenek a teherforgalom igényeinek, továbbá hogy az utasforgalmat a lehető legmagasabb színvonalon bonyolíthassák le – az uniós átjárhatósági előírások betartása mellett. Az új vágányok villamosítottak lesznek, így nőhet a tengelyterhelés. A kivitelezőnek feladata még a kapcsolódó állomás és út közműépítési, magasépítési munkáinak elvégzése is. A projekt kivitelezésére szintén 48 hónap áll rendelkezésre.
Az ajánlatokat – jelen beruházás esetében is – december 1-jéig várják.