Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása

Cívishír | 2020. 10. 26. | 15:53:00
A polgármester ma is tartja, hogy jobb lett volna a föld alá vinni a forgalmat, de így majd „észszerűbb és flexibilisebb” lesz.
Szómágiával indul a debreceni főpályaudvar újragondolása
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Jövő tavasz helyett idén elkezdődhet a főpályaudvarként emlegetett debreceni intermodális csomópont „újratervezése”, ami a gyakorlatban egy megvalósíthatósági tanulmány és egy költség-haszon elemzés elkészítésével indul. 

Mindkettő a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) feladata lesz, és az időnyerés érdekében a debreceni önkormányzat előzetes kötelezettségvállalási nyilatkozattal „nevére vette” a dokumentumok elkészítésének 35 millió forintos költségét a NIF-nél. A városnak a kormányzat nyújt támogatást a főpályaudvar-projekt előkészítéséhez, vagyis a pénz tulajdonképpen a központi büdzséből az önkormányzaton át egy állami szervhez folyik.

Papp László polgármester a Facebook-oldalán október 25-én írt arról, hogy az állami beruházásban megvalósítandó projekt célja egy korszerű, minden igényt kielégítő közlekedési központ létrehozása.

Ismert, a Hunép által 35 milliárd forintért vállalt főpályaudvar tavaly azért kaszálta el a kormány, mert túl magasnak találták az árat. Hogy valóban azon a 3 milliárd forinton múlt-e, amivel a Hunép-ajánlat túllépte a NIF által 2018-ban 32 milliárdosra becsült beruházási költséget vagy más is van a háttérben, nyilvánosan nem tudni.

Előzőleg a Cívishíren összefoglaltuk, hogy a most elkészítendő megvalósíthatósági tanulmányban már

  • elhagynának két, a Homokkerti felüljáróhoz tervezett körforgalmat;
  • a villamos esetében maradna a jelenlegi hurok a végállomásnál a tervezett négyvágányos „fej” végállomás megépítése helyett; 
  • a buszpályaudvart a felszínen helyeznék el és a 4-es főút sem futna le a föld alá – ez a két elképzelés ugyanis rendkívül költséges a víztelenítés és a résfalak kialakítása miatt;
  • átterveznék az intermodális csomópont épületeit, elhagynák a nagy felületű üvegszerkezeteket, amellyel szintén sokat spórolnának; 
  • a projekt bizonyos, a vasútállomáshoz kapcsolódó elemeit egy másik beruházásban valósítanák meg.

Az október 22-i közgyűlésen Papp László cáfolni igyekezett azt, amit a Cívishír is írt, hogy a projektet valójában karcsúsítanák az alacsonyabb költségek érdekében. A polgármester szerint erről szó sincs: az ő megfogalmazásában

nem a műszaki tartalom szűkítése történik, hanem „újragondolás, racionalizálás, flexibilitás”, azaz rugalmasítás a megfelelő mozgástér érdekében. Ha a korábbi, 2012-ben tervezni kezdett intermodális csomópont valósul meg, előfordulhatott volna, hogy a város kinövi, amikorra elkészül – igyekezett meggyőzni a közgyűlést, példaként említve, ezért, a rugalmasság érdekében is érdemesebb a felszínen elhelyezni a buszpályaudvart.

Pár mondattal később viszont – az előbbi szómágiának ellentmondva – arról beszélt, hogy „ha korlátlan pénz állna rendelkezésre, a Nagyállomás és környékének rehabilitálása érdekében ma is optimálisabb megoldás lenne a 4-es főút felszín alá süllyesztése és egy föld alatti buszpályaudvar, hiszen akkor a Petőfi térről eltűnne a felszíni forgalom, ami a legjobb lenne a városrésznek”. De be kell látni, vannak pénzügyi korlátok – tette hozzá, mintha a karcsúsítás jelzőnk nem éppen ennek szólt volna.

Leostobázott ellenzéki

Papp László a momentumos Szabó Bence hozzászólását sem viselte jól („ostobaság”), az ellenzéki képviselő azon értetlenkedett, miért kell lebutítani a debreceni főpályaudvart, miközben a kormány vadászati kiállításra, MotoGP-pálya, stadionépítésekre szórja a pénzt. 

– Ez jól fog hangozni a Facebook-oldalán, de nem lebutításról, hanem racionalizálásról, rugalmasságról van szó – ismételte meg, hozzátéve, a Momentum ne szólja le a tervet, amíg a megvalósíthatósági tanulmányt sem látták. Már Kőszeghy Csanád Ábel hozzászólására reagálva kiemelte, nem Debrecen lesz a beruházó, de az önkormányzat az állammal folytatott tárgyalások során minden lehetséges eszközzel érvényesíteni fogja, hogy a közlekedési igényekhez illeszkedő, színvonalas főpályaudvar jöjjön létre.

Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen) osztaná a polgármester optimizmusát – mondta –, de a végső döntés ezúttal sem Debrecentől függ. Mi támogatjuk a beruházást, de a projekt nem a város kezében van, így politikai felelősséget nem tudjuk vállalni érte – utalt arra, hogy a debreceniek többsége eddig sem ismerte annyira a részleteket, hogy tudja: az intermodális központ bukása részben annak eredménye, hogy míg a tervezés az önkormányzat kezében volt, és eleget is tettek a feladatnak, addig a megvalósítás az állami NIF felelősségi körébe tartozott. Ez a konstrukció Papp László szerint sem volt helyes, ezért most végig egy kézben, a NIF-nél lesz a beruházás: vagyis a tervezés és a megvalósítás egy szálon, egy szereplőnél fut. 

Barcsa Lajos alpolgármester közbevetette: a megvalósíthatósági tanulmány mellett készülő költség-haszon elemzés célja megmérni a műszaki tartalom, és az emberek – a projekt révén –utazásában megtakarított idő viszonyát.

A közgyűlésen tanácskozási joggal részt vevő DK-s országgyűlési képviselő, Varga Zoltán, aki nem szavaz, de hozzászólásokra lehetősége van, azzal támadta a polgármestert, hogy bár kiosztja Szabó Bencét, ő maga sem tudja, milyen terv (esetleg nem lebutított) készül majd a főpályaudvar megvalósítására. Mi tíz évvel ezelőtt is azt hittük, hogy a tervek racionálisak és flexibilisek – jegyezte meg, azt a végkövetkeztetést levonva, hogy a háttérben „lenyúlásról” van szó.

A debreceni főpályaudvarra egyébként eddig mintegy 700 millió forintnyi európai uniós pénz ment el.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Egy debreceni, aki felfutott az Etnára
Egy debreceni, aki felfutott az Etnára
A kihívásokat a sportban és a munkájában is szereti.
Új vezetők a debreceni bizottság élén
Új vezetők a debreceni bizottság élén
A klinikai központ elnökétől vették át kinevezésüket.
Új sportszakosztály jöhet létre Debrecenben
Új sportszakosztály jöhet létre Debrecenben
A lovaglás megszüntetésével adottak a feltételek.
Őrtűz gyúlt Székelyföld autonómiájáért
Őrtűz gyúlt Székelyföld autonómiájáért
Közösen imádkoztak Debrecenben.
Újabb debreceni polgárház kaphat védelmet
Újabb debreceni polgárház kaphat védelmet
Bővítenék a felújítási program által támogatható kört.
Rendeződhetnek az ABC tulajdoni viszonyai
Rendeződhetnek az ABC tulajdoni viszonyai
Megvenné a boltja alatti telket a Hajduszövker Debrecen városától.
Megvendégelték a rászorulókat Debrecenben
Megvendégelték a rászorulókat Debrecenben
Idősek és gyerekek is elmentek az ételosztásra.
Jó hír készülődik a lakóparkfejlesztőnek
Jó hír készülődik a lakóparkfejlesztőnek
Nagyobb beépítéshez járulhat hozzá a debreceni közgyűlés.
Újabb kör a debreceni zsidó idősotthon ügyében
Újabb kör a debreceni zsidó idősotthon ügyében
Ingyenes hasznosítás helyett ingyenes tulajdonba adásról van szó.
Debreceni vendéglátóhelyek számára jöhet lazítás
Debreceni vendéglátóhelyek számára jöhet lazítás
A Nagyerdőn és a Sámsoni út környékén sem kellene bezárni éjszakára.
Őrtüzek Székelyföld autonómiájáért
Őrtüzek Székelyföld autonómiájáért
Közös imádságra hívnak Debrecenben.
Orbán Viktor a pápánál járt
Orbán Viktor a pápánál járt
Más egyházi vezetőkkel is találkozott.
Az árrésstop kivezetését sürgeti a kereskedelmi szövetség
Az árrésstop kivezetését sürgeti a kereskedelmi szövetség
Szerintük tovább erősödhet a boltbezárási hullám.
Már igényelhető az ingyenes influenza elleni védőoltás
Már igényelhető az ingyenes influenza elleni védőoltás
Minden háziorvosnál és foglalkozás-egészségügyi szolgáltatónál elérhető.
Louvre: két tolvajt elfogtak a rendőrök
Louvre: két tolvajt elfogtak a rendőrök
Úgy tudni, a műkincsek még nem kerültek elő.
Még több hőhullám és aszályos időszak várhat ránk
Még több hőhullám és aszályos időszak várhat ránk
Az éghajlatkutató közölte, a talaj felső rétege látványosan kiszáradt.
Indul a Digitális Polgári Körök első országjárása
Indul a Digitális Polgári Körök első országjárása
A részvétel ingyenes, de csak regisztrált DPK-tagok számára látogatható.
A DK visszaállítaná a nyugdíjak svájci indexálását
A DK visszaállítaná a nyugdíjak svájci indexálását
A párt a 150 ezer forint alatti nyugdíjakat 50 százalékkal megemelné.
Horvátországban visszavezetik a kötelező sorkatonaságot
Horvátországban visszavezetik a kötelező sorkatonaságot
Minden 18. életévét betöltött férfi még az év végéig behívót kap.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gyászol a hajdú-bihari kézilabda-társadalom
Gyászol a hajdú-bihari kézilabda-társadalom
Elhunyt a sportág közismert alakja.
Hirdetés
Hirdetés
Orbán Viktor a pápánál járt
Orbán Viktor a pápánál járt
Más egyházi vezetőkkel is találkozott.
Hirdetés
Hirdetés
Új vezetők a debreceni bizottság élén
Új vezetők a debreceni bizottság élén
A klinikai központ elnökétől vették át kinevezésüket.
Gazdaság
Az árrésstop kivezetését sürgeti a kereskedelmi szövetség
Szerintük tovább erősödhet a boltbezárási hullám.
Indiaiak kezébe kerülhet a balmazújvárosi gyár is
Megvásárolják a Global Green Europe Kft.-t.
Rendeződhetnek az ABC tulajdoni viszonyai
Megvenné a boltja alatti telket a Hajduszövker Debrecen városától.
Jó hír készülődik a lakóparkfejlesztőnek
Nagyobb beépítéshez járulhat hozzá a debreceni közgyűlés.
Újabb kör a debreceni zsidó idősotthon ügyében
Ingyenes hasznosítás helyett ingyenes tulajdonba adásról van szó.
Újra virágkorukat élik a panelek
155 millióért kínálják a legdrágább lakást.
Támogatott tartalom
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Az emlékülésen a hévizek atyjára emlékeztek.
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Találd meg a jövőd a Debreceni Szakképzési Centrumnál!
Válassz technikumot vagy szakképző iskolát – tanulj szakmát, építs jövőt!
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
Tízmillió forint és teljes brandépítés vár a streetwear-úttörőkre
A sneaker ma már nem csupán cipő, hanem kultúra.
Hirdetés
Hirdetés