Debreceni csomópontfejlesztés: 23 fát ki kellett vágni

Huszonhárom fát vágtak ki a Budai Nagy Antal utca–Faraktár utca–Vámospércsi út–Hétvezér utca csomópontjának kapacitásfejlesztéséhez kapcsolódó beruházás során – válaszolta a debreceni polgármesteri hivatal sajtóosztálya július 10-én a Cívishír érdeklődésére. Mint ismert, május 26-án elkezdődött a csomópont átalakítása a közműkiváltásokkal, a járdák elbontásával forgalomterelések mellett.
Az önkormányzattól az után érdeklődtünk, összesen hány, milyen fajtájú fát vágtak ki a beruházáshoz kapcsolódóan, és tervezik-e ezeket a növényeket pótolni.
Közölték, a Vámospércsi út–Budai Nagy Antal utca–Hétvezér utca kereszteződésében zajló, Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában megvalósuló kapacitásbővítő csomópontfejlesztés egy zökkenőmentesebb és környezetbarátabb közlekedést ígér a városrész számára. – A fejlesztés során, az új nyomvonalak kialakítása miatt tavasszal szükséges volt néhány fa eltávolítására. Ezek közül 18 kisebb (21 centiméter átmérő alatti) és 5 nagyobb (21-40 centiméter átmérő közötti) volt. Fontos megjegyezni, hogy sok eltávolított fa rossz egészségi állapotban volt, például száraz ágakkal vagy hasadt törzzsel rendelkezett, és akadtak statikailag kockázatosabb, több törzsű egyedek is – fogalmaztak.
Kiemelték, a beruházás befejeztével a kivágott fákat pótolják, sőt, növelik a zöldfelületet. Összesen 26, többször iskolázott, koros faiskolai csemetét ültetnek majd el. Ezek a fák, mint a mezei juhar, magyar kőris és keskenylevelű kőris, döntően őshonos fajták, amelyek illeszkednek a helyszíni adottságokhoz. Emellett az esztétikus környezetrendezés részeként 620 talajtakaró növényt – terülő borókát, madárbirset, kúszó borókát, örökzöld mirtuszloncot és levendulát – is ültetünk. A munkaterületeken a tereprendezéskor gyepesítésre is történik. Ezáltal a projekt végére több fa lesz a területen, mint amennyit a beruházás érdekében el kellett távolítani, így biztosítva a növényállomány fejlődését.
– Ez a fejlesztés nem csupán a forgalom és a közúti közlekedés gördülékenységét javítja, hanem a környezetterhelés mérséklésével a fenntartható városfejlesztés is teljesül. A gyorsabb és hatékonyabb forgalomlevezetésnek köszönhetően javul a térség levegőminősége és csökken a zajszint – tették hozzá.
A Budai Nagy Antal utca–Faraktár utca–Vámospércsi út–Hétvezér utca csomópontjának fejlesztése 1,4 milliárd forintból valósul meg. Minden leágazásnál egy jobbra kanyarodó sávot alakítanak ki, így gördülékenyebbé téve a közlekedést. A projekt során 557 méter csapadékvíz-vezetéket, 1650 méter ivóvízvezetéket, 190 méter szennyvízvezetéket, 100 méter gázvezetéket és 2247 méter kis- és középfeszültségű villanyvezetéket cserélnek ki a burkolat alatt; a szélesítés miatt a teljes pályaszerkezetet újjáépítik, a kerékpáros és gyalogos közlekedési létesítményeket rendbe teszik. A Szenczi Molnár Albert és a Kolónia utcáknál új gyalogos-átkelőt építenek forgalomirányító készülékkel ellátva. A Vámospércsi út menti szervizútnál 15 állásos parkolóhelyet alakítanak ki a környező kereskedelmi létesítményeknek. A szervizutat teljes hosszában aszfaltozzák, a Zsuzsi vasút nyomvonalát pedig 261 méter hosszan átépítik.
A megvalósítás ideje 18 hónap, azaz legkésőbb 2026. szeptember 12-ig el kell készülnie a munkáknak.
Fogarasi Renáta


















