Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni repülőtér, mi történik veled?

Cívishír | 2024. 07. 12. | 17:58:40
Egyes beruházások nem valósultak meg, azonban az ideérkezett tőke súlya kötelez.
Debreceni repülőtér, mi történik veled?
Érdemes korábban érkezni... (Fotó: Cívishír/Ratalics László)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Napok óta rossz hírek érkeznek a debreceni repülőtérről: a hét elején egy bulgáriai turistajárat keserített meg balkáni nyaralást, azután bejelentették, hogy a Wizz Air októbertől nem használja tovább bázisreptereként a debrecenit. Majd július 11-én este bezárták a létesítményt, mondván, a hőség kárt tett a futópályákban. Erről azóta Papp László polgármester is írt a közösségi oldalán.

A Wizz Air döntése a Budapest Airport Zrt.-ben júniusban lezajlott állami tulajdonszerzéssel függhet össze, hiszen a légitársaság a fővárosba viszi át a korábban Debrecenből repülő Airbust. Minderre tavaly decemberben, majd most februárban a római és isztambuli járatindítás bejelentése során semmi sem utalt. Sőt, utóbbi alkalommal Debrecen polgármestere még újabb desztinációt is előrevetített.

A Wizz Air 2012-ben indította az első debreceni járatát (London), majd 2016-tól kezdte bázisként használni a repülőteret (ez akkor párizsi, brüsszeli, malmői járatokat hozott). A légikikötő 2018-ban még inkább a nyilvánosság fókuszába került: az önkormányzat akkor vásárolta vissza a repteret működtető Airport-Debrecen Repülőtér-üzemeltető (AD) Kft. többségi tulajdonrészét a Xanga Zrt. nevű magáncégtől. A Xanga a leggazdagabb magyarok között is számon tartott Herdon István vállalkozása. Alapvetően ipari csarnokok építés-bérbeadásából nőttek nagyra, a lényeg, hogy 2011-ben az öt évvel ezelőttivel éppen ellentétes folyamat zajlott: akkor a debreceni cég vásárolta be magát többségi tulajdonosként az önkormányzat helyére. 

Tizenhárom évvel ezelőtt ugyanis a városvezetést az motiválta, hogy megszabaduljon a reptérüzemeltetéssel járó évi százmilliós nagyságrendű veszteségtől. A Debrecenben élő Herdon István nemcsak meglátta a lehetőséget, hanem sikeresen is fejlesztett: a 2011-es 18 ezres utasforgalom 2017-re 318 ezerre emelkedett.

A Xangához és vissza

Hogy miért gondolta meg magát a már Papp László vezette önkormányzat és vásárolta vissza a Xangától a korábbi pozícióit? Az érvelés szerint azért, mert Debrecen városa kormányzati ígéretet kapott a repülőtér milliárdos volumenű fejlesztésére (korszerűbb leszállító rendszer, új, modern utasterminál, szélesebb kifutópályák stb.). – Ennyi közpénzt viszont nem lehet úgy elkölteni, hogy a repülőteret lényegében egy magáncég üzemelteti. Ráadásul a társaság a növekedéssel járó finanszírozási költségeket sem tudná vállalni – hangzott el akkor. A városvezetést az is motiválta, hogy a nemzetközi régióközponti szerepért Kassával és Nagyváraddal folytatott vetélkedés kulcskérdésnek tekintették, melyik város válik fontosabb közlekedési csomóponttá. Nagyjából így összegezhető, miként lett Debrecen önkormányzata – mindössze 1,49 millió forintért – újra többségi tulajdonos a reptér-üzemeltetésben.

A tranzakció évében a légikikötő 376, 2019-ben pedig már 600 ezres utasforgalmat produkált. Úgy számoltak, az üzemeltetés körülbelül egymillió utasnál lehet nullszaldós, ezt Papp Lászlóék a 2020-as évek közepére várták. Addig viszont bele kellett nyúlni a kasszába: a Debrecen International Airport Kft.-re átnevezett cég 2018-at 428 millió forint veszteséggel zárta (1,25 milliárdos mérlegfőösszeg mellett), míg 2019-ben 426 millió forint tőkeinjekciót szavazott meg a gazdasági társaságnak az önkormányzat közgyűlése. Az üzemeltető cég élére még 2018 végén Vajda Jánost választották meg.

Az állam vált fő tulajdonossá

A kormányzat által ígért nagyberuházások várattak magukra, a koronavírus-járvány pedig teljesen felborította a helyi terveket. Az utasszám 2020-ban 122 ezerre esett vissza, az üzemeltetés vesztesége az egekbe szökött. A mintegy 860 milliós mínuszt a kormány 360 millió forinttal enyhítette, de már látszott, hogy a légiforgalom újraépülése éveket fog igénybe venni. S egy masszívan veszteséges DKV mellett Debrecen városa nem tud másik hasonló terhet a nyakába venni. 

2020 márciusában a Wizz Air a pandémia miatt felfüggesztette a több mint 70 fővel működő debreceni bázis működését, míg 2021 tavaszára a reptér a dolgozói harmadától megvált. Abban az évben az utasforgalom a 80 ezret sem érte el.

Egy 2022 januári kormánydöntés értelmében a Magyar Állam 51 százalék tulajdonrészt szerzett az üzemeltető társaságban (az ingatlanok a létesítményekkel együtt a város tulajdonában maradtak). 

Ezt megelőzően – 2021 decemberében – Papp László Kósa Lajos országgyűlési képviselővel együtt még igyekeztek szebbre festeni a jövőt: az állam megjelenésével a következő években – mondták – évi hárommillió utas kiszolgálására alkalmas új terminál, új kifutópályák és gurulóutak, kisgépes zóna létesül (korábban 1-1,5 millió utasra tervezett terminálról beszéltek, úgy tűnik, ebben is szerettek volna „nagyot álmodni”). 

Ha a felsoroltak egyelőre nem is teljesültek, a kisebb beruházások azért folyamatosak voltak: költöttek a meglévő utasforgalmi épületre, a pályákra, a kerítésre, valamint a légikikötő világítására is. Ukrajna Oroszország általi megtámadása miatt egy időben annyi katonai gép és segélyszállítmány érkezett, hogy a kifutópályát javítani kellett, emiatt 2022 októberében egy hétre felfüggesztették a létesítmény működését

2023 januárjában Király Tamás váltotta Vajda Jánost az üzemeltető cég élén. Túl sok változásról nem tudtunk beszámolni ebben az évben, leginkább a római járat elindítására kaphatta fel a fejét az olvasó. Az előző évi 250 ezres utasforgalom bő 300 ezresre emelkedett 2023-ban, de még mindig nem érte el a 2017-es számot.

2024-ben úgy tűnt, a repülőtér ismét felszállóban van: új terminál felépítésébe értelmetlen lett volna belefogni, ezért a jelenlegi épület 300 négyzetméteres bővítésébe kezdtek. A kicsit korábban bejelentett isztambuli járattal egyetlen átszállással elérhetővé vált a Közel-Kelet és a Távol-Kelet (akkumulátoripar!), miközben elhangzott, a római gépek 80 százalékos kihasználtságúak, tehát van rájuk igény.

Nagy kérdés, hogy a Wizz Air után érkezik-e olyan légitársaság, amelyik bázisként tekintene a debreceni reptérre. A szomszédos ipari övezet látványosan fejlődik; az akkumulátoripari beruházások megosztóak, de a légi közlekedésben kétség kívül jelentős forgalmat generálhatnak. A BMW gyára a város északnyugati részében 2025-ben termelni fog, s a tesztüzem miatt a Lufthansa már idén 180 fősre cseréli a müncheni járat jelenlegi 90 férőhelyes gépét.
Egy júliusi kormánydöntés a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztériumtól a nemzetgazdasági miniszterhez rendelte a Debreceni Nemzetközi Repülőtér tulajdonosi jogainak gyakorlását. Nehezen képzelhető el, hogy Nagy Mártonék magára hagyják azt a várost, amelyik ötödik éve – elfogulatlanul nézve is – folyamatosan a legjobb tőkevonzó képességgel bíró települések között van a világban.

Ratalics László

Visszanyitják a repülőteret Debrecenben
Újraindul a légiközlekedés.
Új debreceni múzeum: 25 milliót is érhet egy látványterv
Évi 350 ezer látogatóban gondolkodnak.
Debreceni repülőtér: ezért szükségszerű az állam beengedése
2018-ban még okkal tűnt helyes döntésnek a városi tulajdonszerzés. Aztán beütött a krach.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
Lázár János szerint ez is szóba került Debrecenben.
Gyalogosgázolás a debreceni kereszteződésben
Gyalogosgázolás a debreceni kereszteződésben
Rendőrök, mentők a helyszínen.
CATL: lesz második debreceni ütem
CATL: lesz második debreceni ütem
A munkaerőtoborzás nem könnyű, de azt mondják, tartanák magukat ahhoz, hogy a dolgozóik kétharmada magyar legyen.
Terelőútvonalon nyolc debreceni buszjárat
Terelőútvonalon nyolc debreceni buszjárat
A Külsővásártéren zajló munkálatok miatt.
A közlekedést is érinti a debreceni ronda pulcsis futás
A közlekedést is érinti a debreceni ronda pulcsis futás
A villamosok, a buszok és a trolik menetideje is változhat.
Egy este egy kiváló debreceni társaságban
Egy este egy kiváló debreceni társaságban
A Délibáb látta vendégül a Cívishírt.
Új irányt vett a Tankcsapda
Új irányt vett a Tankcsapda
Tátrai Tibor és Lukács Peta is közreműködik az új debreceni dalban.
Baleset a Péterfián: nem járnak a villamosok
Baleset a Péterfián: nem járnak a villamosok
Ritka a balesetmentes reggel Debrecenben.
Megúszhatja a börtönt a nyírábrányi gázoló
Megúszhatja a börtönt a nyírábrányi gázoló
Halálos közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt emeltek vádat Debrecenben.
Magyar Péter Debrecenbe jön
Magyar Péter Debrecenbe jön
A Csapó utcára várja a híveit.
CATL: lesz második debreceni ütem
CATL: lesz második debreceni ütem
A munkaerőtoborzás nem könnyű, de azt mondják, tartanák magukat ahhoz, hogy a dolgozóik kétharmada magyar legyen.
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Jelentősen meggyorsíthatja az ügyintézést.
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
800 ezren ma is készpénzben kapják a járandóságukat.
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
A liszteriózist nehéz megkülönböztetni egyéb élelmiszer-fertőzésektől.
Állami céghez kerül a debreceni repülőtér
Állami céghez kerül a debreceni repülőtér
Az észszerűség az indok az erről szóló kormányhatározatban.
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Megindokolják, hogy mi szól a cívisváros mellett.
Emlékérmen Kapu Tibor és Cserényi Gyula
Emlékérmen Kapu Tibor és Cserényi Gyula
A magyar űrrepülés előtt tiszteleg a jegybank.
Túlzó várakozásokra figyelmeztet az ingatlanfejlesztő
Túlzó várakozásokra figyelmeztet az ingatlanfejlesztő
Kelemen György szerint rendszerszintű, átfogó megoldás kellene arra a problémára, hogy egyszerre kevés a lakás és lepusztult a városaink épületállománya.
A főutakon emelkednek a díjak – a kamionok számára
A főutakon emelkednek a díjak – a kamionok számára
A bírság összege is változik januártól.
Gyermekvédelem: a sportszervezetek felelőssége óriási
Gyermekvédelem: a sportszervezetek felelőssége óriási
Egy friss kutatás szerint a fizikai bántalmazás különböző formái is jelen vannak a sportban.
Tigriskölyköt találtak egy tiszafüredi házban
Tigriskölyköt találtak egy tiszafüredi házban
Kábítószert kerestek a rendőrök.
Magyar Péter Debrecenbe jön
Magyar Péter Debrecenbe jön
A Csapó utcára várja a híveit.
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Jelentősen meggyorsíthatja az ügyintézést.
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
800 ezren ma is készpénzben kapják a járandóságukat.
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
A liszteriózist nehéz megkülönböztetni egyéb élelmiszer-fertőzésektől.
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Megindokolják, hogy mi szól a cívisváros mellett.
Emlékérmen Kapu Tibor és Cserényi Gyula
Emlékérmen Kapu Tibor és Cserényi Gyula
A magyar űrrepülés előtt tiszteleg a jegybank.
A főutakon emelkednek a díjak – a kamionok számára
A főutakon emelkednek a díjak – a kamionok számára
A bírság összege is változik januártól.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A magyar válogatott legyőzte Romániát
A magyar válogatott legyőzte Romániát
Kulcsfontosságú két pontot gyűjtöttek a kézilabdázók.
Hirdetés
Hirdetés
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
A BMW-vezér olcsó áramot kért Orbántól
Lázár János szerint ez is szóba került Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Ha nincs adótartozása, lehet „komája”
Jelentősen meggyorsíthatja az ügyintézést.
Hamarabb jön a postás a decemberi nyugdíjjal
800 ezren ma is készpénzben kapják a járandóságukat.
Baktériummal fertőzött halat hívott vissza az Auchan
A liszteriózist nehéz megkülönböztetni egyéb élelmiszer-fertőzésektől.
Állami céghez kerül a debreceni repülőtér
Az észszerűség az indok az erről szóló kormányhatározatban.
Debrecen újabb ipari nagyberuházást kap
Megindokolják, hogy mi szól a cívisváros mellett.
Támogatott tartalom
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
2026-ban is várja Önöket a Gulyás Tüzép csapata!
Megújult a bárándi úthálózat
Megújult a bárándi úthálózat
Modern, biztonságos utak szolgálják immár a lakosságot.
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
A jövő kutatóinak mesterei: átadták a 2025. évi Magyar Kémiaoktatásért Díjakat.
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Különleges festmények és ritka műtárgyak a Villás Galériában.