Legyen a Cívishír a kezdőlapom! |  Kedvencekhez adom | Hirlapom |  RSS 

Civishir.hu

Ivó, Milán
2013.05.19. Vasárnap
Kövér válaszolt: Nyirő nem volt náci!
Nyomtatható verzió Cikk küldése e-mailben Üzenet a szerkesztőnek
2012-06-23 08:37
16 hozzászólás

Nyirő „irodalmi műveiben nem lelhetők fel sem náci eszmék, sem pedig az antiszemitizmus".


Kövér válaszolt: Nyirő nem volt náci!
Kövér László


Nyirő József nem volt háborús bűnös, nem volt fasiszta és nem volt antiszemita - hangsúlyozta Kövér László, az Országgyűlés elnöke az Elie Wieselnek írt válaszlevelében, amelyet az amerikai Nobel-békedíjas író irodája juttatott el az MTI washingtoni irodájához helyi idő szerint pénteken.

A házelnök "igazságtalannak és méltánytalannak, ezért elfogadhatatlannak" nevezte Wiesel azon szavait, amelyek szerint "a magyar hatóságok bátorítják a múltban történt tragikus helyzetek és bűnügyek tisztásra mosását", és emlékeztetett rá, hogy 2000-ben Orbán Viktor első kormánya volt az, amely bevezette a holokauszt áldozatainak emléknapját, és határozott arról, hogy Magyarországon Holokauszt Emlékközpont alakuljon.

Elie Wiesel a Kövér Lászlóhoz június 7-i dátummal intézett levelében lemondott a Magyar Köztársasági Érdemrend Nagykeresztjéről - amelyet 2004-ben Mádl Ferenc köztársasági elnöktől vett át -, egyebek között azért, mert az Országgyűlés elnöke is részt vett május 27-én a romániai Székelyudvarhelyen "a nyilas eszméket valló erdélyi író", Nyirő József tiszteletére tartott megemlékezésen.

Kövér a június 21-i keltezésű levélben felhívta Wiesel figyelmét, hogy "a magyarországi kommunista propaganda, fenntartva a vádakat, négy évtizeden keresztül próbálta meg kitörölni Nyirőt a köztudatból". A házelnök egy korabeli budapesti zsidó tudományos és kritikai folyóiratot, a Libanont idézve leszögezte, hogy Nyirő "irodalmi műveiben nem lelhetők fel sem náci eszmék, sem pedig az antiszemitizmus".

Címkék: Nyirő , kövér , Erdély ,

Kapcsolódó cikkek:

Feliratkozás hírlevélre
mti  
hirdetés
Share |

Hozzászólás a cikkhez:
Név:
Hozzászólás szövege:
A hozzászólás elküldéséhez, kérem, írja be a képen látható karaktereket!
Felhasználási szabályzat

  Bendegúz írta 2012-06-25 17:04:14  
Milán te meg Elie Wizfejen aki saját apja nevét se tudja!A kultúrárol meg nem a polkorekt bunkó balosokkal értekezem!



  Milan írta 2012-06-25 14:59:29  
Bendegúz, éljen a kultúra, látom. Vagy épp te is Nyírőn meg Prohászkán nőttél fel?
Aki Hitlert élteti és Szálasit támogatja az igenis náci és le kéne állni ezzel a múltidézéssel, mert így is elég gázban van az ország.



  Bendegúz írta 2012-06-25 14:50:44  
Poison te meg akkora tuskó vagy,hogy egy erőművet tíz évig lehetne veled fűteni!Nem unod még a nácizást te blankolt pénisznyaló tapló?Hogy gebedjél meg velük !!!!



  Poison Ivy írta 2012-06-25 12:37:41  
nyírő náci volt, még akkir is, ha ez a nádfedeles bajszú paraszt ez ellen érvel.
Földeltesse el a családja, vagy maga kövér a saját pénzén, de az eseményt azt ne közvetítse a köztévé, közpénzen.






  freedom fighter írta 2012-06-25 11:09:45  
Még hogy azért nem volt náci, mert a műveiben nem voltak nyilas eszmék??? Hát Hitler horogkeresztekkel pingált össze minden lakást, amit kifestett??? Továbbá, ki a náci, ha nem az, aki talpnyaló módon rohan Szálasival az egyik utolsó embereként menekülve vele külföldre, aztán meg a németekkel (!) vonul vissza Bajorországba, végül pedog a spanyol fasiszta Franco bújtatja évekig!!?? Csak egy kis józan ész meg történelem ismeret - utána lehet járni.... Ráadásul középszerű író volt. A komcsik mocskos bűneit meg ugyanígy el kell ítélni, nem az a kommunista meg szoci, aki bírálja a nácikat!!! Le a nácikkal, le a kommunistákal, éljen a tisztességes demokrácia!



  olvasom ezt a sok Nyirőtől félő írta 2012-06-24 16:10:29  
hozzászólást, és eszembe jut: a Kádár-csermanek-maszomp parlamentben volt egy olyan kulákcsemete, aki maszmp tagként mára a top5 listára tolta magát vitte 5-6 milliárdos vagyonával. Az egyik leggazdagabb mg-kizsákmányoló. Menjünk neki, hiszen kádár hullahegyeken jutott hatalomra, a pártjában lévők is osztoztak a gyilkos eszmével!



  hujhuj írta 2012-06-24 14:07:49  
...és akkor aki annak idején belépett a kommunista pártba (egy követ fújt velük), akkor az mind olyan tömeggyilkos volt mint rákosi (rosenfeld(!), kun béla (berele kohn(!), vagy sztálin?



  moderate írta 2012-06-24 09:10:20  
Szerintem Nyírő nyilas politikai szerepvállalása akkor is beárnyékolja az irodalmi életművet, ha ezt a házelnök Úr tagadja is, és másképp látja. Az hogy Németországig követte a nyilasokat és a náci német hadsereget, erkölcsi döntés is és nem csak politikailag elhibázott döntés. Egy író erkölcsi döntése pedig nyomot hagy az életmű értékén. Másrészt természetesen a végtisztesség mindenkit megillet, de állami szintű megemlékezés csak azt, akit egy közösség értékhordozó személynek tekint. Ezért nem értek egyet azzal, hogy Kövér Úr és az Országgyűlés Hivatala állt Nyírő József újratemetése mellé. Magántemetésként senkit nem zavart volna és nem jelezné azt, hogy nálunk rovott múltú történelmi személyek kimosdatása folyik. Ma Csurka Istvánt sem lehet csak drámaíróként értékelni, hiszen publicisztikái, nyilvános beszédei ugyanúgy részei életművének. Nyírő is politikai döntésével tömeggyilkosok mellett tette le voksát, és ezt később sem írta felül. Vétkesek közt cinkos aki néma.



  anyahajókabinajtóhajtogatósarokkarbantartó írta 2012-06-24 08:44:33  
Drága jó feleim! Hát nem mindegy már, hogy ki mi volt, hogy kiről mit mondtak vagy nem mondtak, hogy erről kinek mi a véleménye... (pláne Kövéré)
Ami történt megtörtént, itt soha nem lehetett igazán tudni senkiről, hogy ki kicsoda is volt? Kapott már Kossuth díjat olyan alak, aki egymagában lejáratta az egész díjat, lett itt díszpolgár olyan, aki Savanyú Jóska cipőjét sem vihetné,
s ha visszanézem a rendszermódosulás miniszterelnökeinek névsorát, hát azok a lények már tényleg a mi tenyésztésünk, és mindegyik (egytől egyig) a mi szégyenünk!!!
Kár olyan miatt egymás torkának esnetek, ami sok oldalról megközelíthető, és módszeresen elétek dobják lerághatatlan csont ként, hogy addig se a jelen szemétségeivel és hülyeségeivel foglalkozzatok!!!
Béküljetek meg emberek, és boldoguljatok - mert erre lenne szükségetek!!!



  debreceni írta 2012-06-24 08:41:46  
Az erdon.ro egyik hozzászólója az alábbi idézetet tette ki:
„1941. nov. 3. Zűrzavar a weimari költőnap körül. Ki „reprezentálta” hát a költők hazáját, hazámat? Újabb újsághír. „A Harmadik Birodalom ez év október 31-én is megrendezte a weimari költőnapot, amelyen Közép- és Kelet-Európa tizenegy nemzetének meghívott költői is részt vettek. A magyar irodalmat a költőnapon Nyirő József erdélyi író reprezentálta. Nyirő az UFA számára többek között a következőket mondotta: »Ezekben a napokban a szellemi Európa születik újjá. Boldog vagyok és boldog a magyar irodalom, hogy ebben a szellemi felépítésben szintén részt vehet. Szép képet láttam éppen az előbb a templomban, amint Luther rámutat a bibliának arra a mondására, hogy a vér megtisztít minket. A vér megtisztítja Európát. Európa népei a békének, a léleknek és az új szellemiségnek a jegyében összefognak és egymásra találnak. Teljes szívvel, teljes lélekkel akarjuk ezt a munkaközösséget vállalni. Éljen Hitler Adolf! Éljen Németország! Éljen a német írótársadalom!”

– Radnóti Miklós: Napló. Magvető, 1989, 197. oldal



  állampolgár írta 2012-06-24 00:24:58  
Én is egyetértek az előttem szólókkal. Ami tény az tény. Nem kellene Kövérnek sem a feketét fehérré mosni, és ez elég nagy pofátlanság amit csinált, hol volt ő még a 2vh idején? És ő akar kioktatni (arról hogy ki volt antiszemita meg ki nem) egy olyan személyt aki magyar zsidóként túlélte ezt a korszakot 3 koncentrációs tábor megjárva?



  Pista írta 2012-06-24 00:02:44  
Egyet értek Hun12-vel a nyilas parlament tagjaként nagyon is jól tudta mire megy ki a játék.



  Hun12 írta 2012-06-23 23:48:10  
*nem a pártba lépett be, hanem a nyilas parlamentben képviselő volt, de a kettő egyre megy, mert ugyanúgy egyetértett és közreműködött a párttal.



  Hun12 írta 2012-06-23 23:32:10  
Kedves Sárréti!
Úgy gondolom, Nyírő könyveit nem KELL, hanem lehet olvasni.
Másrészről ne gondoljuk már olyan naivnak Nyírőt, hogy nem tudta milyen pártba lép be, hiszen a Szálasiék pártja nem árult zsákbamacskát. Nyílt antiszemitizmus, ami aztán a szervezett tettlegességben meg is jelent, tudjuk mi lett a vége.
Különben meg pl: ott van Méhes György erdélyi Kossuth díjas író őt miért nem emeli úgy a kormány? Hm mondjuk mert nincs antiszemita gyanús múltja? Mert most a horthy-kor felélesztése a módi? Tudjuk ez hova vezet. Köszönjük, de nem kérünk belőle.



  Sárréti írta 2012-06-23 18:02:26  
Kedves Városlakó!
Igen nagy csúsztatás, amit irtál. Hitler valóban festegetett, képeslapokat nagyított fel, másolgatott, ebből pénzelt Bécsben, de művészi kvalitása nem volt, nincs mit tisztelni "művészetén". Azonban ha Nyirő József műveit vesszük vizsgálat alá, igenis nagy művészi, emberi teljesítményt tisztelhetünk benne. Nagyítóval sem lehetne műveiben egyetlen antiszemita, vagy románellenes mondatot, szót fellelni. Bizonyos téves okok miatt sajnos, tagja volt az utolsó Szálasi féle "parlamentnek", olyan téves felfogással, hogy mint erdélyi képviselő, segíthet az ottaniakon ( holott már az akkor orosz-román megszállás alatt állt)Ezt a súlyos tévedését, hibáját bőven ellensúlyozzák a műveiben fellelhető gondolatok, Így szemléljük a kérdést, komplexen.
Egyébként Nyirőt nem "sztárolni " kell, hanem olvasni, pláne azelőtt, mielőtt kritizálnánk.



  Városlakó írta 2012-06-23 11:08:36  
Hát igen, Hitler festményein sem volt antiszemitizmus, Kövér úr! Most őt is sztárolni kellene?
Elie Wiesel Nobel békedíjas egy noname (az utókor számára biztosan, sajnos nekünk el kell viselnünk)Kövér véleményével szemben.



Vissza az oldal tetejére