Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Gyanúsított van, vádjavaslat még nincs egy évvel a debreceni tragédia után

Cívishír | 2024. 01. 07. | 07:58:20
Vágóhíd utcai baleset: így látta az eseményeket a helyszínen két tanú.
Gyanúsított van, vádjavaslat még nincs egy évvel a debreceni tragédia után
Mázló Attila koszorújánál január 7-én megemlékezést tart a család és az ismerősök (Fotó: Cívishír, Ratalics László)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szombatra virradó januári éjszaka. A lámpafény visszatükröződik a nedves aszfalton. Öt fok körüli hőmérséklet, szemerkélő eső. Egy világosszürke Renault Thalia poroszkál az úton, a belváros felé halad. A sofőr a Vágóhíd utcán balra néz – a Rigó utcáról egy Mercedes fordulna ki. A Renault-nak elsőbbsége van. Azonban a következő utcáig sem ér – 150 méter –, amikor a Mercedes elhúz mellette. Nincs forgalom. A nagyteljesítményű autó gyorsan távolodik, szem elől vész. Ez a típus öt másodpercben belül van százon.

Egy-két perccel később, a felüljáró tetején a Renault vezetőjét meghökkentő látvány fogadja: törmelék és balra, a korlátnál egy összetört Volkswagen. A roncs mellett valaki áll. Valamivel lejjebb a Mercedes. Vészvillogó, kiszállás. A roncsnál látott férfi a mentőkkel beszél mobilon. Nem messze két fiatalember, ők ülhettek a Mercedesben. Egyikük szintén telefonál. A renault-s tőle hallja, hogy a Volkswagen vezetője meghalt. Nem akarja látni az áldozatot, így is megrázzák a váratlan események. Érkezik a rendőrség, a mentők, végül a tűzoltók. Az eső eláll, de újrakezdi.

A Mercedes-AMG C43 az ütközés után; a felüljáró tetején mentők, rendőrök, tűzoltók a Volkswagen körül (Fotó: Rendőrség)

A második tanú

Másodpercekkel a tragikus ütközés előtt a felüljárón egy kerékpáros férfi teker felfelé az Attila tér irányából. Egy baráti találkozóról tart haza. A felüljáró széles, mindkét oldalán biciklisávval. A kerékpáros még az emelkedőn jár, amikor a vele azonos irányban haladó Volkswagen elhagyja. Ennek során a kocsi – a tanú szerint – nem ment át a szembe sávba. A sáv ugyanis annyira széles, hogy a Volkswagen az ő veszélyeztetése nélkül is elfért. Az autó sebessége – talán – átléphette az ötvenet.

Ahogy a felüljáró tetejéhez érő Mercedes lámpáinak fénye szemből felvillan, az ütközés is bekövetkezik. A Volkswagen a levegőbe emelkedik és helyben megfordulva a felüljáró korlátjának csattan. A kerékpáros alig húsz méterre, fékez, alkatrészek repülnek felé. A Volkswagen vezetője az úttestre esik. Az ülése kiszakadva, mellette hever. Nem mozdul, halottnak látszik. A biciklis férfi a roncs mellől hívja a mentőket. A Mercedesben ülő fiatalok sértetlenek. Közvetlenül a baleset után egyikük a szüleivel beszél. A kerékpáros is hallja, amint a Volkswagenhez érve azt mondja, annak vezetője meghalhatott. Közben egy Renault Thalia is megáll a felüljárón, a kerékpáros néhány szót vált a sofőrrel.

A Volkswagen felemelkedett és a levegőben megpördült az egyik tanú elmondása szerint (Fotó: Rendőrség)

Bizalmatlan a hatóságokkal szemben

2024. január hetedike: egy éve, hogy a létavértesi Mázló Attila meghalt a Vágóhíd utcán. A 21 éves férfi Volkswagenjével egy közel háromszáz lóerős Mercedes-AMG C43 karambolozott. A nyomozás még folyik, de annyi biztonsággal kijelenthető, hogy a Mercedes vezetője az út- és látási viszonyok által megengedettnél gyorsabban haladt, amikor a felüljáró tetején frontálisan ütközött Mázló gépkocsijával.

A létavértesi férfi halála után gyászolói autós felvonulást tartottak a helyszínen, az édesanya többször nyilatkozott a (bulvár)sajtónak és jogi képviselőt fogadott, hogy a nyomozó hatóságok – „érezve a törődést” – biztosan a lehető legszakszerűbben és törvényesen járjanak el az ügyben. Hogy miért vetődik ez fel ennyire élesen?

Mert a Mercedest vezető 19 éves Sz. P. egy édességipari termék gyártásáról ismert, sikeres debreceni vállalkozó fia. A kocsiban mellette ülő társa egy még jelentősebb hajdú-bihari cég ügyvezetőjének a gyereke. Természetesen ez önmagában nem azt jelenti, hogy a rendőrség és az ügyészség nem az elvárható módon folytatja le a büntetőeljárást…, de azért erről sokakat nem könnyű meggyőzni. És ha arra gondolunk, hogy a nyomozó hatóságoknak azt az agrármérnököt nem sikerült meggyanúsítani balesetokozással – „csak” segítségnyújtás elmulasztásával –, aki 2019 őszén egy debreceni gyalogátkelőn gázolt halálra egy férfit, akkor a létavértesi édesanya bizalmatlansága is érthetőbb. Sz. P.-t egyébként ugyanaz védi, mint az Attila nevű kolduson áthajtó Dz. Gusztávot.

Mázló Attila ebben a gépkocsiban ült, a megmentésére esély sem volt (Fotó: Rendőrség)

Cikkünk felvezetőjében megírtuk, hogy a Cívishír információi szerint miként zajlott le a tragikus esemény két tanú szemszögéből. Amit ezen túl tudunk az az, hogy a rendőrség még 2023 végén szerette volna vádjavaslattal lezárni a nyomozást, de különféle védői beadványok miatt ez nem sikerült. A hajdú-bihari rendőr-főkapitányságnál kérdésünkre megerősítették: az eljárás már nem ismeretlen tettes ellen, hanem Sz. P.-vel szemben folyik halálos közúti közlekedési baleset gondatlan okozása vétség miatt. Nem igaz az a híresztelés, amely szerint a fiatalember jogosítványát ne vonta volna be a hatóság, az ugyanis még a baleset után megtörtént. Igaz viszont, hogy drogtesztet nem végeztek rajta, „csak” ittasság-ellenőrzés történt (negatív). Ennek azonban nem az az oka, hogy „bármit eltussoljanak”, hanem az, hogy Sz. P. szemmel láthatóan nem állt bódultság hatása alatt, valamint a tőle vett különféle mintákban sem találták kábítószer nyomát.

Állítólag a gyanúsított több olyan élő felvételt – live-ot – megosztott internetes közösségi felületeken, amelyeken „villogott” a Mercedes AMG-vel. Ennek a rendőrség – ha kereste egyáltalán – nem találta nyomát. A nyomozó hatóság nem volt túl közlékeny, amikor kérdésekkel kerestük őket, ami persze az ő szempontjukból – a nyomozás érdekeit szem előtt tartva – teljesen érthető. Azt az értesülésünket sem kívánták kommentálni, hogy a műszaki szakértői vélemények hozzávetőlegesen 90 kilométer per órában állapították meg a Mercedes óránkénti sebességét az ütközés bekövetkezésekor.

A felüljárón 2024. január 6-án (Fotó: Cívishír, Ratalics László)

Nem ismerte el a bűnösséget

A Cívishír kérdésére a gyanúsított meghatalmazott védője, ifj. Horváth Tibor elmondta: védence az eljárás jelenlegi szakaszában – élve a törvény biztosította jogával – nem tett vallomást és büntetőjogi felelősségét nem ismerte el. Ugyanakkor bármikor dönthet úgy, hogy vallomást tesz.

A védő hangoztatta: a tragikus balesetet követő napokban indítványozták a gépkocsik lefoglalását és azok igazságügyi műszaki szakértő általi mindenre kiterjedő vizsgálatát. Ezzel az volt a céljuk – tette hozzá –, hogy az ütközés körülményei, annak okai teljes egészében kiderülhessenek.

Ami a nemrég benyújtott védői indítványokat illeti, ifj. Horváth Tibor közölte, miután a nyomozóhatóság valamennyi, a felelősség elbírálásának szempontjából lényeges és elemzésre alkalmas iratot, fényképet kiadta, részletes, „jogilag és ténybelileg indokolt” bizonyítási kérelmet nyújtott be. Az indítványok a helyszínen visszamaradt nyomok, anyagmaradványok további vizsgálatára irányultak, s ez még zajlik. – A baleset bekövetkezése és a gyanúsított felelősségének kérdésében majd e vizsgálatok eredményének gondos elemzése után lehet állást foglalni. Ahogy abban is, hogy lehetséges-e a baleset bekövetkezésének a gyanúsítástól eltérő mechanizmusa, megállapítható-e kétséget kizáróan a terheltre nézve olyan közlekedési szabályszegés, amely közrejátszott a balesetben, ezáltal van-e bizonyított büntetőjogi felelőssége – jelentette ki a védő.

A Cívishír szerette volna megszólaltatni a gyanúsítottat vagy valamelyik közeli hozzátartozóját. Ez nem ment, helyettük a védő reagált. – Személyes meggyőződésem, hogy ügyfelem fiatal felnőttként nagyon mélyen átéli a tragikus baleset emberi, érzelmi következményeit, így az elhunyt fiatalember családjának érzéseit, amelyet írásban is kifejezésre juttatott a számukra – tolmácsolta ifj. Horváth Tibor.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Óvodafelújításra keresnek kivitelezőt Hajdúböszörményben
Óvodafelújításra keresnek kivitelezőt Hajdúböszörményben
A tetőszerkezet rekonstrukcióját tervezik.
Forradalmasítanák a városi közlekedést: Debrecen az egyik teszthelyszín
Forradalmasítanák a városi közlekedést: Debrecen az egyik teszthelyszín
Európában még másik két városban végeznek vizsgálják a rendszer hatékonyságát.
Gazdaság
Debrecen is szóba került a kínai elnök látogatásán
Magyarország ebben az együttműködésben nem veszélyt, hanem lehetőséget lát - mondta az államfő.
Állami támogatást adnak a munkásszállók építéséhez
Vannak fontos kitételek, például a szobák ágyszámára vonatkozóan is.
Munkaruhákat vásárolna a debreceni vállalat
A DV Parking Kft. beszerzési hirdetménye.
Ötven perc alatt lehetne Debrecenből Nagyváradra érni
Lekerülhetett a napirendről a tram-train, másként kötnék össze a két nagyvárost.
Tízmilliós bírságot kapott az UNION
Rendszerszintű hiányosságot állapítottak meg.
Debrecen haszonélvezője a kormány iparosítási politikájának - így a kormánybiztos
Nem véletlen, hogy a Mercedes és a BMW is itt építkezik.
Támogatott tartalom
Madarak és fák hónapja Debrecen város kisvasútjával
Madarak és fák hónapja Debrecen város kisvasútjával
Fészekleső túra, madárgyűrűzés, interaktív foglalkozás és erdei túra is lesz.
Felújítanak a Hatvan utcán 32 parkolóhelyet
Felújítanak a Hatvan utcán 32 parkolóhelyet
A DV Parking Kft. beszerzési hirdetménye.
Rangos szakmai díjjal ismerték el a debreceni orvos munkáját
Rangos szakmai díjjal ismerték el a debreceni orvos munkáját
Furka Andrea a Richter Érdemérem különdíját kapta. .
Villás Galéria: kincsek kalapács alatt
Villás Galéria: kincsek kalapács alatt
Ismét festmény- és műtárgyárverést tartanak Debrecenben.