Van az a pénz: a Debreceni Csoporté lehet a Kaiser Food
A GVH közleménye ismerteti: a húskészítmények piacán és a friss húspiacon aktív Debreceni Csoport Kft. közvetlen tulajdonosa a Penta Csoport élelmiszer vállalkozásait összefogó cég, a Mecom Group s.r.o, amely húskészítmény termékeit elsősorban a szlovák piacra szánja, de termelése 10-15 százalékát Csehországba, Lengyelországba és Magyarországra exportálja.
A Debreceni Csoport húskészítményeit a magyar piacon kívül számos országba exportálja, ez utóbbiból származó árbevételének túlnyomó része az EU országaiba irányul, azon belül is annak jelentős hányada Szlovákiába. A vállalkozás belföldi árbevételének túlnyomó többsége a saját termelésű friss húsok és húskészítmények (vörösáruk, sonkafélék, kenős áruk, penészes szalámik és szárazkolbászok) értékesítéséből adódik. A Penta Csoport - további leányvállalatain keresztül - közvetetten is részt vesz különböző üzleti tevékenységekben a magyar piacon, ám ezek nem kapcsolódnak sem a hús-, sem pedig a húsfeldolgozási piachoz, hanem azoktól nagyban különböző termékkategóriákat (például állateledelek-, dróthuzalok, műanyag nyílászárók értékesítése) érintenek.
A húsfeldolgozási piacon aktív Kaiser Food gyártja a "Kaiser" márkatermékeket (szalámikat, sonkákat, szalonnákat stb.), valamint a régió különböző élelmiszer üzletláncainak és élelmiszer üzleteinek kereskedelmi márkás termékeit is. A Debreceni Csoport és a Kaiser Food előállításának piaci bázisa országos, valamint értékesítésük nagy része is belföldön realizálódott 2009-ben. Mivel az összefonódásban részt vevő vállalatok a vörösáruk, a kolbászok, a szalámik, a füstölt, főtt késztermékek, a szalonnák, a friss sertéshús előállításának, valamint a friss marhahús előállításának piacain vannak jelen, a versenyhivatal az összefonódás hatásainak értékelése során ezekre a piacokra koncentrált.
Nő a részesedés
A magyarországi vörösáruk, kolbászok, szalámik és füstölt, főtt húsok piacait elemezve a GVH megállapította, hogy a Debreceni Csoport és a Kaiser Food együttes részesedése nem haladja meg a 20 százalékot. A vörösáruk piacán a Debreceni Csoport-Mecom Group vállalatok együttes árbevételi alapon számított piaci részesedése közel másfélszeresére nő a Kaiser Food megvétele révén, de jelentősen elmarad a piacvezető, és néhány százalékkal a második legnagyobb vállalkozás piaci részesedésétől is. A kolbászok piacán együttes részesedésük árbevételi alapon számítva ugyan közel kétszeresére nő, s ezzel a második legnagyobb szereplővé válnak, ám oly módon, hogy a piacvezető szerepe továbbra is kiemelkedő marad, valamint a rangsorban harmadik legnagyobb piaci szereplőnek a piaci részesedése nem sokkal marad el az övéktől. A magyarországi szalámik piacán a cégek együttes részesedése árbevételi alapon számítva több mint kétszeresére nő, azonban még így sem éri el a piacvezető piaci részesedésének egyharmadát.
Forrás: Profitline.hu